menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop tegen heidematten

Ga naar meest recente reactie

anneke129

Anneke129

We hebben onlangs een draad gezet met heidematten we zouden daar graag klimop laten tegen groeien maar hoe maken we de klimop vast daaraan? We hebben al een stukje gedaan en de klimop valt telkens terug naar beneden.

Mvg
Anneke
woensdag 29 maart 2023 - 17:48
PeterC

PeterC

Ik heb nog nooit klimop ergens aan vastgemaakt. Naar mijn ervaring zoeken die vanzelf de hoogte op en zetten zich met hun zuignapjes/ hechtworteltjes vast. Natuurlijk, dat gaat niet in één dag.
woensdag 29 maart 2023 - 20:09
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik vermoed dat je al vrij lange slierten klimop tegen de heidematten hebt gezet.
Je kan eventueel wat Y-vormige stokjes improviseren en daarmee de klimop tegen de matten aandrukken tot ze zich daar vanzelf hechten.

Je kan de klimop ook wat terugsnoeien tot de plantjes niet meer omvallen. Zoals PeterC al schreef, klimop heeft normaal geen steun nodig. Die klimt vanzelf omhoog.
(Het snoeisel kan je deels lichtjes ingraven aan de voet van die matten. Met een beetje geluk worden het nieuwe plantjes.)

Vriendelijke waarschuwing: heb je al met de buur aan de andere kant van die matten gesproken? Klimop wil zich ook wel eens verder uitbreiden dan jouw tuin en niet elke buur is daar gelukkig mee.
donderdag 30 maart 2023 - 00:32
anneke129

Anneke129

De andere kant is een wandelpad die wij onderhouden en aan de andere kant heeft de buur dezelfde klimop das geen probleem.
Het zijn jonge plantjes die 5 of 10 cm boven de beto plaat komen dus tegen de heidemat
donderdag 30 maart 2023 - 09:04
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hoe groot zijn die plantjes gemeten vanaf de grond?

Bij je beschrijving stel ik me betonplaten voor die minstens 20cm boven de grond uitsteken. Daar dan nog eens 5 tot 10cm bij is 25 tot 30cm. Dan is het heel normaal dat die plantjes, zonder steun, omvallen.

(Mocht je een foto kunnen plaatsen dan is dat altijd handig.)
donderdag 30 maart 2023 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon