menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterafvoer

Ga naar meest recente reactie

Pjetrov

Pjetrov

Hallo allen! Ik ben sinds vorig jaar verhuisd naar een huis met tuin. Wij hebben vorig jaar al wat gedaan maar willen dit jaar doorpakken met de verdere aanleg. Probleem van onze tuin is echter dat het veel klei of leemgrond is en water dus slecht wegloopt. Ik heb de hele tuin al een keer om laten graven maar dit heeft niet heel veel geholpen helaas. Vorig jaar ook een gazon laten leggen en daar blijven grote plassen water op liggen na flinke regenval. Daar is helaas nu niet zoveel meer aan te doen.

We willen nu echter aan de slag met wat planten, bomen en bloemen naast het gazon. Wat is de handigste manier om dit aan te pakken zodat daar wel een betere waterafvoer is? Ik was van plan om een halve meter uit te graven en te vervangen met tuinaarde. Ik heb er echter niet bijster veel verstand van dus graag wat hulp! Voor de volledigheid een foto van de tuin na flinke regenval.

Dank alvast!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2023 - 11:14
leerling

Leerling

Kleilagen kunnen 150 tot 200m diep zijn. Als je een geul graaft van een halve meter, maak je gewoon een plaats die zich zal opvullen met water. De tuinaarde die je daarin stort wordt gewoon een natte boel.

Je zou kunnen draineren, maar dat kan leiden tot stabiliteitsproblemen met je huis of zelfs dat van buren. (Zie bv. https://www.bouwenwonen.net/artikel/Drainage-kan-de-stabiliteit-beinvloeden/2447)
donderdag 23 maart 2023 - 11:46
Tuinprins

Tuinprins

Als je met ' tuinaarde' bemeste tuinaarde of potgrond bedoelt: niet doen. Dit materiaal houdt veel vocht vast. In een natte periode zak je in een laag van 50 cm tot je kuiten weg.

Aangezien de grond al is omgezet en dit geen resultaat heeft gehad, zou ik de beplanten aanpassen op de bodemomstandigheden. Dus zet er planten neer die een natte standplaats in de winter verdragen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 maart 2023 - 12:09
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je tuin groot genoeg is, zou je er een vijver(tje) in kunnen maken (tenzij je al ervaring hebt met vijvers, zet er dan geen vissen in). Met de grond die je daarvoor uitgraaft zou je een paar heuveltjes kunnen maken waar je dan planten kan zetten die niet graag met hun wortels in het nat staan. De overblijvende natte delen kan je dan omvormen tot een moerastuin.

Inspiratie voor beplanting van een moerastuin vind je bv. op
https://www.pelckmans.net/nl/aanbod/moerasenoeverplanten-271
en
https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/52581-medicinale-moerastuin.html

Als dat allemaal te veel werk lijkt, zou je ook verhoogde plantenbakken kunnen maken en daar de planten inzetten die je graag hebt. Probeer dan wel na te gaan hoe diep die planten wortelen, zodat je weet hoe hoog je de bakken moet maken. Als je daar de rest van je leven wil blijven wonen, hebben zo'n bakken als voordeel dat je niet of minder diep moet bukken om je planten te verzorgen.

Bakken drogen in de zomer wel sneller uit en als ze niet beschut staan (lijkt hier niet het geval) heb je in strenge winters sneller kans op vorstschade. Dat hoeft helemaal niet problematisch te zijn. Gewoon iets wat je wat in 't oog wil houden.

Benieuwd wat je gaat doen. Hou je ons op de hoogte?
donderdag 23 maart 2023 - 23:55
Patrikc

Patrikc

Loopt al het regenwater van het terras daar naartoe ?
zaterdag 25 maart 2023 - 13:45
Pjetrov

Pjetrov

Veel dank allen voor jullie reactie! Hieronder een reactie op een aantal punten.

Drainage hebben we overwogen maar een tuinman die ooit bezig was bij de buren adviseerde dit niet. Zeker met de bovenstaande informatie over verzakkingen gaan we daar dus ook niet aan beginnen.

De tip van de vijvers is wel interessant, daar zal ik eens naar kijken. Zeker in combinatie met een stukje moerastuin is dat wel iets om te overwegen.

Water van het terras loopt als het goed is naar het gazon.

Ik ga als het weer beter wordt eens aan de slag en laat nog wel weten wat het is geworden!
maandag 27 maart 2023 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon