menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde wingerd zuignappen verwijderen.

Ga naar meest recente reactie

kristof spruyt

Kristof spruyt

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de zuignappen van wilde wingerd. (zie foto). Deze klimplant heeft zuignappen die heel vast op de muur zitten.
Ik krijg de takken weg maar de zuignappen krijg ik niet weg.
Ik heb al geprobeerd met een staalborstel, een hoge druk reiniger en een verfbrander maar dat lukt dus niet.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 24 november 2022 - 21:18
Tuinprins

Tuinprins

Met zandstralen krijg je die napjes er wel af maar dat is erg prijzig.

Ik weet ook niet als je een jaar wacht dat je die zuignapjes er dan wel afkrijgt.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 november 2022 - 12:20
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Onze muur is vrij glad maar heeft putjes. Buiten wat er in de putjes blijft zitten, lijkt het hier te lukken met een plamuurmes.
vrijdag 25 november 2022 - 16:37
PeterC

PeterC

Ik zou denken: je kan ook niets doen en de tijd zijn werk laten doen. Die zuignapjes zullen wel vergaan.
vrijdag 25 november 2022 - 21:52
leerling

Leerling

De zuignapjes zullen mettertijd inderdaad vergaan, maar ik heb geen idee hoe lang dat duurt.

Hier groeit de plant elk jaar opnieuw over de oppervlakte die we vrij snoeien (omdat de plant anders het dak op groeit) en dus maakt het weinig uit dat de napjes op de gevel blijven plakken. Maar volgend jaar willen we het houtwerk herschilderen en dan zullen we de napjes daar ook willen verwijderen.
vrijdag 25 november 2022 - 23:50
kristof spruyt

Kristof spruyt

De plant is al 1 jaar geleden verwijderd. Ondertussen heb ik ergens gelezen dat de ideale moment om de zuignappen te verwijderen is enkele weken na het verwijderen van de plant. Daarna zouden ze oxideren en heel hard worden, wat bij mij dus is. Zandstralen is een optie maar alleen weet ik niet zeker dat het lukt en dan is het natuurlijk veel geld voor niets
zaterdag 26 november 2022 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon