menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blad als mulch

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Even een heel (domme) simpele vraag. Ik ben van plan straks bladeren in mijn borders te leggen als mulch. Op die plaatsen is er echter nog geen beplanting aanwezig... Dus bij een kleine storm zal al dit blad gewoon weg waaien denk ik... Tips om dit te voorkomen?

Merci!

Roeliee
donderdag 17 november 2022 - 15:39
Wannus

Wannus

Door de regen of nat gieten zal het aan elkaar kleven .
Groot blad werp ik door de hakselaar .

Gr
donderdag 17 november 2022 - 17:47
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Geen idee wat een domme vraag is. Het lijkt me vooral dom om een vraag die je plaagt niet te stellen.

Zelf leg ik op zo'n stuk wat twijgen en takken.

Mocht de wind een keertje echt te keer gaan, dan rijf je de bladeren toch gewoon terug op de plaats waar jij ze wil?
Gratis fitness, frisse lucht, gewenst zichtbaar eindresultaat. Lijkt me allemaal positief.
donderdag 17 november 2022 - 18:32
Dunya

Dunya

Mag je bladeren op sierschors laten liggen? Ik heb ze al ieder jaar opgeruimd.
zaterdag 19 november 2022 - 09:44
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Met of zonder bladeren erop "vergaat" (composteert) sierschors langzaam. Onderaan de laag krijg je dan een laagje compost waar onkruidzaden een voedingsbodem vinden. Dat laagje zal door het bodemleven ook langzaam in de bodem eronder dringen en die daar verrijken.
Na een tijd zal je er dan terug een laag sierschors bovenop moeten leggen.
(Afhankelijk van het soort schors, de grootte van de stukken, de plaats waar het ligt ... is dat tussen drie en zes jaar.)

Als je herfstbladeren op de schors laat liggen gaan die ook composteren (en er mogelijk voor zorgen dat de sierschors wat sneller composteert).

Het laagje waarin onkruid gemakkelijk ontkiemt zal daardoor wat sneller aangroeien. Hoe snel hangt af van de hoeveelheid bladeren.
Als je dat onkruid een beetje bij houdt, hoeft dat geen probleem te zijn. Die bodem is heel los en de wortels hebben daardoor weinig houvast. Daar wieden gaat vanzelf.

De rest is een kwestie van smaak.
Als je tuin er wat wilder mag bij liggen, kunnen de bladeren dat ook. Heel wat insecten zoeken er een schuilplaats voor de winter. Vogels weten dat ook en zullen er tussen de bladeren naar op zoek gaan.
zaterdag 19 november 2022 - 21:38
Roeliee

Roeliee

Bedankt iedereen voor de tips. Nog een bijkomend vraagje... Voorjaarsbollen, kunnen die hun weg vinden door het bladerdek? Of moeten zij toch wat geholpen worden?
zaterdag 19 november 2022 - 21:55
leerling

Leerling

Tenzij je een heel dik pak legt, komen die er gewoon door.
zaterdag 19 november 2022 - 22:01
leerling

Leerling

P.S. Ik weet niet hoe jij bollen plant, maar ik plant ze meestal in cirkels. In het midden steek ik dan een stokje, zodat ik achteraf nog weet dat ik op die plaats al bollen geplant heb.
Als je twijfelt kan je ze op die manier gemakkelijk in 't oog houden.
zaterdag 19 november 2022 - 22:34
Dunya

Dunya

Bedankt Leerling Ik ruim bladeren op maar rond de planten laat ik er wat liggen
zondag 20 november 2022 - 11:19
Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

En wat wordt verstaan onder een heel dik pak?
zondag 20 november 2022 - 13:00
leerling

Leerling

Begrijpelijke vraag, maar moeilijk te beantwoorden.
De hoop is te hoog als ze tegen het voorjaar niet grotendeels gecomposteerd is.

Zoals Wannus al schreef gaan de bladeren aan elkaar kleven als ze nat worden. Eeen hoop droge bladeren van 15 cm hoog kan dan terugvallen tot 2 cm.

Bladeren van bv. eik of beuk composteren ook moeilijker dan die van linde of kastanje.

Als je de plaats waar je de bollen plant aanduidt met een takje, kan je in het voorjaar desnoods het blad wat opzij vegen.
zondag 20 november 2022 - 13:24
hvc

Hvc

bladeren rond de struiken gewoon laten liggen in de winter is een natuurlijke bescherming tegen vorst en een ideale biotoop voor insecten en andere nuttige dieren om winter door te komen - echter niet laten liggen op een gazon
zaterdag 10 december 2022 - 08:37
dries944

Dries944

Als je een grasmachine met mulchfunctie hebt, kun je ook het gras dan afrijden met het blad erop. Het blad wordt versnipperd in kleine stukjes zodat het gazon er geen last van heeft. Doordat het blad verkleind wordt verteerd het ook veel sneller. Dit regelmatig herhalen. Dit werkt als er nie heel veel blad ligt op het gazon, vandaar de herhaling. Het bodemleven zal u dankbaar zijn!

Zo doe ik het hier in de tuin en werkt goed ook al is het meeste eikenblad.
zaterdag 10 december 2022 - 22:41
hvc

Hvc

klopt dries - echter vanaf november wordt het gras minder afgereden en vallen de bladeren massaal af - bovendien om te mulchen met een grasmaaier moeten de bladeren relatief droog zijn wat in november niet zo evident is
zondag 11 december 2022 - 09:32
leerling

Leerling

@Hvc
Gewoon even wachten op een aantal dagen droog weer. Dan drogen ook de bladeren weer op.
Als je je maaier op de hoogste stand zet en de opvangbak eraf laat worden de bladeren opgezogen en versnippert zonder dat je echt gras maait.
dinsdag 13 december 2022 - 17:28
leerling

Leerling

@Roeliee
oorjaarsbollen, kunnen die hun weg vinden door het bladerdek?

In het Arboretum Van Kalmthout worden herfstbladeren gebruikt om te mulchen. 't Zijn geen scherpe foto's, maar op de eerste zie je sneeuwklokjes en op de tweede Cyclamen coum die er moeiteloos doorheen groeien.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 30 januari 2023 - 21:34
leerling
maandag 30 januari 2023 - 21:35
Roeliee

Roeliee

Hey leerling,

Bedankt voor de extra input! Heb hier voor alle zekerheid toch de bladeren opzij gelegd. Her en der kwamen de bloembollen al onder de bladeren door!
dinsdag 31 januari 2023 - 06:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon