menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lichtere plekken in gazon

Ga naar meest recente reactie

RoBra9200

RoBra9200

Goeiemorgen,

Begin mei zijn er in mijn tuin graszoden gelegd. Ondanks de droogte heb ik deze mits regelmatig beregenen altijd vrij intact kunnen houden. Gras wordt gemaaid met een robotmaaier. Nu merk ik sinds enkele weken dat er zich her en der lichtgroene plekken beginnen vormen. Begin oktober heb ik nog najaarsgazonmest gestrooid met een kleine strooier. Ik merk ook dat op deze plekken de gazon minder vast aan de grond zit dan op de andere plekken. Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Zouden dit engerlingen kunnen zijn, of is dit te laat op het jaar daarvoor?

Groeten
vrijdag 4 november 2022 - 09:19
Louisa S

Louisa S

https://online-tuinman.nl/engerlingen-bestrijden/
De kans is groot dat je met engerlingen te maken hebt , het is een echte plaag in het gazon .
vrijdag 4 november 2022 - 09:53
PeterC

PeterC

Als de zoden minder vast zitten aan de grond dan is de kans dat het om engerlingen gaat heel reëel.
Je kan die met aaltjes bestrijden maar ik heb daar geen ervaring mee.
vrijdag 4 november 2022 - 19:59
RoBra9200

RoBra9200

Dit is een foto van de tuin. Ik heb het over die lichtgroene vlekken. Kan ook zijn dat ik overreageer hoor ???? Ik heb al eens de test gedaan met de spade en vervolgens de zode omgeplooid en ik zie toch geen beestjes...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 5 november 2022 - 09:41
RoBra9200

RoBra9200

Deze vlekken dus

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 5 november 2022 - 09:41
Patrikc

Patrikc

Kan ook zijn dat ik overreageer hoor


Dat is het…
zaterdag 5 november 2022 - 10:35
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij zijn die lichte plekken het gevolg van het feit dat daar een andere grassoort groeit bijv. Europese hanenpoot / Echinochloa crus-galli. Dit is een 'onkruidgras' dat algemeen voorkomt in de Lage Landen. Zie je vooral verschijnen als er in de grond wordt gewerkt bijv. bij de aanleg van gazons.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 november 2022 - 12:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon