menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor Hedera

Ga naar meest recente reactie

123chris

Tekst aangepast

123chris

Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag om advies vragen.
Wij wonen sinds kort in een huis waarin al 25 jaar een Hedera staat. Het gaat om de haag achterin op de foto. Deze haag is zo'n 8 meter lang en drie meter hoog. De tuin is oost-west, foto is rond t middaguur genomen.

De vorige bewoners hebben deze struik maar aan laten woekeren waardoor deze nu zo'n anderhalve meter dik is en onbeheersbaar groeit.

Ik ga deze haag rooien want ik ben er klaar mee. Nu zoek ik naar een alternatieve groenblijvende plant die wat minder woekert, maar wel mooi groen blijft.

Wat raden jullie mij aan om terug te planten?
Alvast bedankt voor de tips.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2022 - 21:28
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Gewoon sterk terug snoeien, heel sterk terugsnoeien, maar ben je zeker dat het Hedera is…

Sterk terugsnoeien is veel eenvoudiger dan rooien en heraanplanten, met veel sneller en veel zekerder terug een mooie haag.
zaterdag 30 juli 2022 - 21:33
LT

LT

Of een altijd groen blijvende schutting...
zaterdag 30 juli 2022 - 22:23
Tuinprins

Tuinprins

Voor hedera/klimop is eigenlijk geen echte vervanger. Meeste groenblijvende klimplanten groeien niet mooi dicht (Clematis armandii , enkele kamperfoelie soorten) of zijn niet geheel winterhard (Trachelospermum /Toscaanse jasmijn).


Je hebt m.i. 2 opties:

== zeer sterk terug snoeien. De beste tijd hiervoor is april/mei.

== rooien, een schutting neerzetten en daarvoor enkele klimplanten zoals Clematis zetten. Clematis heeft steun nodig bij het klimmen dus een rek tegen de schutting plaatsen of draden op de schutting maken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 31 juli 2022 - 08:28
Esem

Esem

Ik zou de klimop vervangen door taxus woekert niet is makkelijk te onderhouden en is ook ondoorzichtbaar.
Misschien één nadeel, duurt enkele jaren voor het een redelijke hoogte heeft bereikt, of je moet al grote planten aankopen.
Gr E.
zondag 31 juli 2022 - 09:42
sophora

Sophora

De vraag is , wat staat er achter die klimop. Een muur of een draad. Als je taxus zet moet je er achteraan ook aankunnen om te snoeien.
zondag 31 juli 2022 - 11:29
sophora

Sophora

En portugese laurier. En sommige euonymussen kunnen ook als haagplant dienen.
zondag 31 juli 2022 - 11:43
deHaan

DeHaan

Komend voorjaar heel goed kort zetten en dan 2 keer per jaar snoeien
zondag 31 juli 2022 - 12:00
123chris

123chris

Dank allemaal voor de reacties! top!

Ik zal me eens gaan orienteren op de Taxus en de laurier. Ik kan er van twee kanten bij, want aan de achterzijde loopt een brandgang (die nu ook langzaam maar zeker wordt opgeslokt door deze plant ).

Groeten,

Christian
zondag 31 juli 2022 - 18:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon