menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg bloemenweide

E_S

E_S

Wij zouden heel graag een bloemenweide laten groeien in onze tuin. We hebben al enkele jaren niet veel meer gedaan aan de tuin qua bemesting waardoor deze al een beetje verwilderd is.
Het probleem is echter dat de tuin, en deze is behoorlijk diep, vol (maar echt vol) met paardebloemen staat.
Is het mogelijk een bloemenweide te creeëren als deze paardebloemen nog in de tuin staan of moeten deze eerst allemaal verwijderd worden?
vrijdag 29 juli 2022 - 10:36
Tuinprins

Tuinprins

Paardenbloemen zijn zeer nuttige planten voor bijen en hommels. Ik zou deze zeker niet allemaal verwijderen, je moet ze een integraal onderdeel maken van je bloemenweide (ook al kunnen ze zich sterk uitzaaien). Het handmatig verwijderen van paardenbloemen is overigens niet gemakkelijk. Paardenbloemen hebben een penwortel en als deze niet grotendeels verwijderd wordt schiet deze vrolijk weer uit.

Het aanleggen van een bloemenweide is een van de moeilijkste dingen inzake tuinieren ook al wordt het door allerlei bronnen als iets simpels voorgesteld. Is echt niet zo. Vaak zie je dat grassen en niet-gewenste onkruiden gaan overheersen.

Ik weet ook niet goed hoe je de aanleg van een bloemenweide voorstelt. Wil je eerst de bestaande begroeiing afmaaien, dan frezen en daarna gaan zaaien? Of alleen maar maaien en dan zaden uitstrooien?

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 juli 2022 - 11:51
E_S

Tekst aangepast

E_S

Beste tuinprins,

Aangezien er bijna geen gras meer te bespeuren valt in onze tuin tenzij in de schaduw onder onze bomen dachten we inderdaad eerst alles te maaien, te frezen en dan deels gras (sterk soort) en zaden voor een bloemenweide uit te strooien. We zouden ook graag een 2 extra bomen willen bijplanten (type hoogstam appel of peer) om het klimaat in onze zuidelijk gelegen tuin wat beter te maken.
Ik vrees alleen dat als we dit doen, het frezen, en we de stukken met gras bezaaien deze zullen overwoekerd worden door de paardebloemen. Ik heb geen schrik voor bijtjes en hommeltjes .... deze hebben nog genoeg plekjes in de tuin om hun hart op te halen .... en als ons de bloemenweide lukt zelfs nog meer .... Hoe zou jij de aanleg van de bloemenweide aanpakken?
vrijdag 29 juli 2022 - 13:26
Tuinprins

Tuinprins

Ik raad af om een bloemenweide aan te leggen als je geen zeer gepassioneerde tuinier bent.

Mensen zien de verleidelijke plaatjes op internet niet beseffende hoeveel jaren het gekost heeft om tot dat resultaat te komen. Het kan vele jaren duren voordat er een evenwicht is ontstaan tussen de weidebloemen en het gras.

Als je gaat frezen en daarna zaaien dan krijg je geheid veel onkruidzaailingen. Aangezien heel veel mensen het verschil niet kennen tussen een zaailing van een bloem en onkruid krijg je al snel dat het onkruid de overhand gaat krijgen. Dit wordt nog versterkt door het feit dat de zaden van de weidebloemen zeer onregelmatig kiemen. Sommige kiemen het best nadat ze een koudeperiode hebben gehad. Veel pogingen om een bloemweide aan te leggen eindigen in een onkruidveld.

Mocht je toch een bloemenweide willen aanleggen dan zou ik dat in het voorjaar doen. Eerst met een riek al het gras en paardenbloemen verwijderen. Dan de zaden zaaien en hopen op het beste. Als je op rijtjes zaait blijf je het onkruid beter de baas maar kan aanvankelijk wat onnatuurlijk ogen. Eventueel kun je ook 'plugplanten' van weidebloemen bij planten. Belangrijk is om het geheel de eerste tijd goed vochtig te houden want als de grond droog is kiemt het zaad niet.

Zie ook:

https://www.cruydthoeck.nl/actueel/combinatie-inzaaien-en-aanplanten-leidt-tot-sneller-resultaat-bloemenweide/b8866


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 juli 2022 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon