menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras mogelijk?

Ga naar meest recente reactie

lilianelae12

Lilianelae12

Is het mogelijk om gras te zaaien met alle wortels van de vroegere planten?
Alles is omgeploegt maar helaas blijven de wortels achter, ze hangen goed vast.
Dus mijn vraag is of ik gwn gras kan zaaien en de wortels vanzelf wel verdwijnen?
Alvast bedankt!!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 28 juli 2022 - 20:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Van wat zijn dat wortels? Wat groeide daar vroeger?
Als je alles omgeploegd hebt, heb je waarschijnlijk een boel zaden dichter bij de oppervlakte gebracht.
'k Zou de grond even zo laten en kijken wat er spontaan begint te groeien. Dat kan je dan gemakkelijk wieden of wegharken. Als je dat een paar weken na elkaar doet, heb je straks alvast minder onkruid in je gras.

Nu gras zaaien is niet ideaal. Het is te warm en te droog. Kan je wachten tot begin september?
donderdag 28 juli 2022 - 21:39
dries944

Dries944

Ik zou doen wat leerling zegt en zeker nu niet zaaien.
Wat de wortels betreft, dit zal door het bodemleven worden omgezet in humus. Dus zeker niet erg!
Heb je ook compost ingewerkt? Hierdoor zal in droge periodes je gras minder rap rost worden!
donderdag 28 juli 2022 - 21:51
lilianelae12

Lilianelae12

De tuin is een erfenis, de laatste 20 jaar was er niks aan gedaan dus brandnetels, klimop, struiken, hebben zich kunnen laten gaan tot 2 meter hoog, we zijn ondertussen al 5 containers verder ????
Wij hebben al zoveel mogelijk weggeharkt maar het stopt niet, de tuinfrees zat altijd na 5 min ploegen verstopt met wortels
donderdag 28 juli 2022 - 22:41
leerling

Leerling

Het is me niet duidelijk wat je hebt weggeharkt. Als dat opkomende onkruiden zijn, ga je die niet onderdrukken door er gras te zaaien.

Wat voor grasveld hoop je daar te krijgen?

Als je een strak uniform groen biljartlaken wil, kan je misschien eerst de karton+mulch-methode proberen. Zie o.a. https://www.mijntuin.org/articles/hardnekkig-onkruid-de-truc-met-het-karton
Weet dat biljartlakens heel arbeidsintensief zijn.

Als je een groen veld wil dat je kort kan maaien en waar meer mag groeien dan gazongras, zou ik me niet te veel zorgen maken.

Hoe groot is die oppervlakte? Waarvoor wil je die gebruiken?
Er bestaan verschillende soorten gras. Er is speelgras, gras dat trager groeit (= minder maaien), gras dat beter tegen droogte kan, enz.

Gras maaien tegen een schutting is lastig. Misschien kan je een strook vrijhouden voor andere planten?
Met voetballende kinderen wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan kan je misschien wat tegels vlak tegen die schutting leggen.
donderdag 28 juli 2022 - 23:48
Tuinprins

Tuinprins

Als er de laatste 20 jaar niets aan gedaan is ga je zeker een gigantische hoeveelheid onkruid krijgen. Dit is onvermijdelijk bij verwaarloosde tuinen.

Helaas is het nu op veel plaatsen weer veel te droog dus zonder beregening zal het graszaad slecht tot niet kiemen. Beter wachten tot ergens in september als de grond (hopelijk) vochtiger is.

Graszaad moet licht worden ingewerkt in de grond. Meestal wordt dat bij een klein gazon gedaan met een hooihark (dus niet met een gewone hark). Als er veel restanten van wortels in de grond blijven zitten dan wordt dat inwerken van het graszaad lastig. Het beste nu met een hark zoveel mogelijk van de loszittende wortels weg harken en de wortels die vast blijven zitten in de grond met een fatsoenlijke snoeischaar afknippen. Die stobbe die ik rechts op de foto zie ook een kopje kleiner maken anders heb je daar later bij het maaien last van.

In dit geval zijn graszoden een goede optie. Veel duurder dan graszaad natuurlijk maar je omzeilt hierbij grotendeels het probleem van ontkiemende onkruidzaden in het geval van het zaaien van graszaad. Graszoden ook alleen gaan leggen als de grond vochtig is en natuurlijk niet vlak voordat je 2 weken op vakantie gaat.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 29 juli 2022 - 07:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon