menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HELLEP!

Ga naar meest recente reactie

z73c240

Z73c240

Beste tuin experts,

op dit moment is mijn tuintje (5,5 x 9 inclusief een schuur dus grootte van een postzegel) volledig bestraat. Graag wil ik er zo veel mogelijk tegels uithalen en groen terugplaatsen.

Idee is nu om op 1 tegel afstand van de pui een paar olijfboompjes te plaatsen (zodat je vanuit de woonkamer tegen groen aankijkt) met daartussen wat paarse salvia en rozemarijn.

Om wat meer schaduw, privacy en dieptewerking te krijgen zou ik daarnaast graag een parasol/dakboom plaatsen. Mijn tuintje ligt op het zuidwesten, véél zon dus. Ik snap dat ik geen enorme boom (plataan?) kan planten ivm grootte tuin, buren, enz. Maar wat zou wèl mogelijk zijn?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! Ik heb zelf nul groene vingers maar ga me erin verdiepen, veel lezen op internet, abonnement op tuin tijdschrift en hulp inschakelen van een hovenier voor het snoeien .

Margreet
zondag 19 juni 2022 - 11:42
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Geen expert hier, wel hobbyist met ook een 'stadstuin'.

Mooi dat je de tegels eruit haalt. Ik heb in een vergelijkbare tuin daar ooit niet voor gekozen en nu zoveel in kuip staan dat ik wel veel water moet geven .

Algemene tip voordat je planten kiest is uitzoeken wat voor grondsoort je hebt. Kalkrijk of juist zuur, luchtig of zware grond, houdt het veel vocht vast of droogt het direct op na een bui. Ik ben een paar jaar geleden vanaf niets begonnen in de voortuin (daar wel volle grond) en kwam er op de harde manier achter dat zuurminnende planten geen kans hadden .

Als alternatief voor een parasolboom kan je ook overwegen iets van een boog of pergola neer te zetten en daar klimmers op te laten groeien. Dat heb ik nu in de achtertuin gedaan met ongeveer dezelfde reden. Het voordeel ten opzichte van een boom is dat je niet steeds bezig bent hem in een onnatuurlijke vorm te dwingen. Maar ik houd van iets meer verwilderd ook.
zondag 19 juni 2022 - 12:59
leerling

Leerling

Onder de stenen gaat waarschijnlijk gele zavel of stabilise of iets dergelijks liggen. Dat is geen goede grond voor planten. Je gaat meer moeten afvoeren dan alleen die tegels.
De ondergrond gaat waarschijnlijk ook heel compact zijn geworden, dus je je gaat die compacte laag diep moeten doorbreken. Als test kan je een emmer water op die plek uitgieten en zien of het water weg kan. Als dat niet het geval is, dan gaat regenwater ook niet wegkunnen. Tenzij je waterminnende planten kiest en er een moerastuintje van maakt, zullen de wortels van je planten dan gewoon wegrotten.
En dan ga je goede grond moeten aanvoeren. Wat "goede grond" is hang af van welke planten je er wil zetten.

Als die tegel 30 cm2 is, is 1 tegel eruit halen echt te weinig.
De plantjes die je koopt zijn op dat moment meestal klein. Ze worden niet alleen hoger, maar ook breder. Als je ze te dicht tegen een muur plant (een fout die veel beginners maken), kunnen ze niet mooi uitgroeien, en als je ze dichter tegen de resterende tegels zet, vinden ze aan die kant geen goede grond om in te wortelen.

Voor je planten koopt, zoek dan op hoe hoog en hoe breed ze worden en zorg dan voor een plaats waar ze die ruimte effectief kunnen innemen. Kijk ook eens hoeveel schaduw hogerer planten waar op welk moment van de dag gaan werpen. Als er op die 5,5 x 9 ook nog een tuinhuisje staat, dan lijken mij een dakboom én een paar olijfbomen best veel. Maar je wil in elk geval niet dat dat die dakboom het licht wegneemt van die olijfbomen.

Als je een olijfboom overweegt, werp dan zeker eens een blik op https://fd.nl/fd-persoonlijk/1162413/ehbo-eerste-hulp-bij-olijfbomen
Kleine aanvulling op wat daar staat: als je de bomen in pot zet, zorg dan zeker voor drainage gaten onderaan. En nee, een laag hydrokorrels volstaat niet.
zondag 19 juni 2022 - 13:18
Lamium

Lamium

Onorthodoxe tip: ga voor goedkope planten bij een 'dure' leverancier.

Ten eerste omdat je altijd leergeld hebt als je begint met tuinieren. Er zullen planten sneuvelen ondanks alle goede bedoelingen. Of misschien niet direct sneuvelen, maar het gewoon niet mooi doen en dus daarom vervangen/verplaatst worden. Dat hoort erbij. Gebeurt het met je luxe geïmporteerde oude olijfboom dan is dat gewoon heel zuur. Met een plant van een tientje kan je nog eens wat experimenteren.
Ten tweede is er vaak een reden dat planten duur zijn: ze zijn moeilijk te kweken (in ons klimaat). Vaak zijn dit dus ook geen heel makkelijke planten. De kans om hem mooi te houden is dus juist groter bij een goedkope plant. Natuurlijk is dit ietwat kort door de bocht, maar wel een goede vuistregel.

Verder: koop de planten vrij klein (maar wel goed geworteld). Planten die heel erg voorgeschoten zijn hebben in mijn ervaring meer moeite met wennen aan een nieuwe omgeving. Door de plant op te laten groeien in de tuin zal hij zich ook op de omstandigheden aanpassen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het al een passende plant moet zijn. Daarnaast scheelt het ook weer in de kosten.
Het eerste jaar zal de tuin dan nog niet helemaal vol zijn, maar dat kan je makkelijk aanvullen met eenjarigen. Daarna wordt de tuin echt van jou.
zondag 19 juni 2022 - 14:08
Lamium

Lamium

Misschien is dit een leuke als alternatief voor de lastige olijfboom: de Syringa Dark Purple op stam. Wij hebben hem met wat geluk voor 17 euro bij de Hornbach meegenomen drie jaar geleden en hij is met minimaal onderhoud heel gelukkig in ons klimaat.

Doordat het een Oleaceae (olijfboomfamilie) is geeft hij naar mijn mening wel het mediterrane sfeertje en als bonus nog twee of drie keer per jaar een bloei. Hij is alleen niet wintergroen, maar eigenlijk is de bladloze periode veel korter dan de bladhoudende.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 19 juni 2022 - 14:29
z73c240

Z73c240

Ontzettend bedankt voor jullie tips!
Gezien mijn beperkte ervaring is starten met goedkopere planten een goede!
En de opmerkingen over de grondsoort en bijbehorende planten ook!

Idealiter houd ik een smal looppad over en een plekje voor een tafel met 4 stoeltjes, verder wil ik begroeid.

Die pergola ga ik eens intekenen!
maandag 20 juni 2022 - 18:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon