menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster valt uit

Ga naar meest recente reactie

fvdhek12

Fvdhek12

Hallo,

Mijn liguster haag staan nu 1,5 jaar en deed het altijd erg goed.
Nu is een (groot) deel van de haag geel en verliest veel blad. (tot bijna kaal toe)
Soms bloeit de haag weer even op om daarna weer terug in verval te gaan.
Wat kan de oorzaak zijn en is er een oplossing?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 15 juni 2022 - 18:26
fvdhek12

Fvdhek12

Nog een foto

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 15 juni 2022 - 18:26
dries944

Dries944

Kan je een foto maken van de standplaats,van verder weg getrokken?
Kan veel ophelderen.

woensdag 15 juni 2022 - 21:32
Plantadvies

Plantadvies

Waarschijnlijk verwelkingsziekte/verticillium. Er is niks aan te doen, want het dringt via de wortels de plant binnen. De liguster vervangen is de enige oplossing of iets anders planten.
donderdag 16 juni 2022 - 06:03
Tuinprins

Tuinprins

Het beeld is atypisch voor verwelkingsziekte. Bij verwelkingsziekte zie je dat 1 tak of takjes afsterven. Dat zie ik hier niet. Overigens komt verwelkingsziekte wel regelmatig voor bij liguster.

Ik denk eerder aan een bladvlekkenziekte of eventueel een aantasting door de seringensteltmot (sering behoort tot dezelfde plantenfamilie als liguster n.l. de olijf-familie). Als het een aantasting is door de larve van de seringensteltmot dan is het wel een zeer massale aantasting, meestal is dat toch tamelijk beperkt. De larve is een soort van bladmineerder die TUSSEN de lagen van het blad vreet. Hierdoor ontstaan van die bruine plekken. Meestal zie je bij een aantasting door de larve van de seringensteltmot ook enkele bladeren die er wat verwrongen uitzien of omgekruld zijn.
Ik zou de aangetaste bladeren goed onderzoeken en kijken of je ergens nog een larve kunt ontdekken (deze zijn minuscuul dus goed kijken).

Voor seringensteltmot zie:

https://www.bladmineerders.be/nl/content/gracillaria-syringella-fabricius-1794


Bladvlekken: bij Liguster komen we regelmatig bladvlekken tegen. Meest voorkomende is er een die wordt veroorzaakt door de onzichtbare schimmel Cercospora ligustrina. Hierbij de aantekening dat de vlekken meestal kleiner van omvang zijn dan op bovenstaande foto's.
Bladvlekken op liguster ontstaan vooral als het blad lang nat blijft. Dit kan komen door een neerslagrijke periode of door regelmatig water te geven waarbij het blad nat wordt gemaakt. Belangrijk als je water geeft dat je dit doet aan de voet van de haag en en blad zoveel mogelijk droog probeert te houden. Ook 's morgens water geven en niet 's avonds.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 juni 2022 - 08:17
fvdhek12
donderdag 16 juni 2022 - 17:15
fvdhek12

Fvdhek12

Foto nu

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 16 juni 2022 - 17:15
fvdhek12

Fvdhek12

Foto maand of 2 a 3 geleden

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 16 juni 2022 - 17:17
Patrikc

Patrikc

Hoeveel bodem hebben die planten ter beschikking ? Er zijn maar weinig planten die gedijen in een strookje grond omringd door een steenwoestijn.
Sorry om de vinger op de wonde te leggen.
donderdag 16 juni 2022 - 23:45
Tuinprins

Tuinprins

Liguster is taai en kan zeker de eerste jaren toe met een plantplek zoals op bovenstaande foto. Bovendien: als de plantplek te klein zou zijn dan heb je een ander soort beeld als bij bovenstaande ligusters.

Meest waarschijnlijk lijkt mij een aantasting door de seringensteltmot of een of andere bladvlekkenziekte. Staan er in de buurt meer ligusterhagen? Bij buren of in het gemeenteplantsoen?


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 juni 2022 - 07:23
fvdhek12

Fvdhek12

Ik.zie op het blad wel lichtgroene beestjes lopen. Kan dat iets van luis zijn?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 18 juni 2022 - 14:03
Tuinprins

Tuinprins

Ja dat zijn bladluizen. Deze zijn niet verantwoordelijk voor het feit dat het blad er zo lelijk uitziet.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 juni 2022 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon