menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graszaad mengen met bloemenzaad

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

We willen onze moestuin verminderen en willen voor de helft bloemen zaaien. Kan er iemand een bloemenzaadmengsel voor bijen aanraden en kan men het mengen men graszaad ?
maandag 24 januari 2022 - 14:10
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n bloemenmengsel loopt meestal op een mislukking uit omdat onkruid de overhand neemt. Als je een bloemenmengsel gaat mengen met graszaad dan delven de bloemen heel vaak het onderspit t.o.v. het gras.

Mensen worden vaak verleid door de mooie plaatjes op het internet maar beseffen niet dat een bloemenweide heel vaak het resultaat is van jarenlange inspanning om een soort van natuurlijk evenwicht te krijgen tussen bloemen, gras en onkruid waarbij de bloemen meer dan 60% van het geheel uitmaken.

In mijn woonplaats heeft de gemeente in 2020 en 2021 stukken van gemeentelijke gazons ingezaaid met een bloemenmengsel. Het resultaat was ronduit bedroevend. In beide jaren was het 97% onkruid en 3% bloemen.

Als je de bijen een plezier wilt doen, dan zou ik heel het stuk inzaaien met Phacelia tanacetifolia. Nederlandse naam: bijenvoer. Phacelia ontkiemt snel en onderdrukt het onkruid.

Gegroet, de tuinprins
maandag 24 januari 2022 - 19:48
miake

Miake

Tuinprins, bedankt voor de uitvoerige uitleg. Verdwijnt Phacélie volledig door de vorst , herschiet volgend jaar niet meer ?
vrijdag 28 januari 2022 - 14:16
Polplastron

Polplastron

Phacelia sterft in de winter volledig af, maar de planten zaaien vrij goed uit; daardoor vind je het volgende jaar af en toe nog wel eens een zaailing terug. Dit is echter niet hinderlijk.
maandag 31 januari 2022 - 08:59
leerling

Leerling

Als dat stuk vroeger moestuin was, zou het wel kunnen meevallen met dat onkruid.
Het is in elk geval een heel ander vertrekpunt dan een grasveld waar je bloemenzaad in uitstrooit.

Als je het wil proberen, zaai dan het mengsel in rijtjes. Ik weet dat het gek klinkt, maar op die manier zie je alvast waar er onkruid opkomt tussen de rijen en kan je dat wegwieden. Als de planten groter zijn, vallen die rijtjes niet meer op.

In onze vorige tuin hadden we een kleine bloemenweide met wilde planten die we (meestal uit zaad) uit de omgeving hadden gehaald. Voordeel is dat je dan zelf de bloemen krijgt die je mooi vindt en die op jouw type grond willen groeien.

Hier hebben we op een aantal plaatsen wilde bloemen die hier spontaan uitkomen gegroepeerd om ze in te zetten als bodembedekker: zenegroen, stinkende gouwe, dagkoekoeksbloem, witte dovenetel, paarse dovenetel, bosaardbei, draadereprijs, vogelmuur, brunel, ... Daartussen duiken o.a. kamille, klaproos, kaasjeskruid, akelei ... op, en om al vroeg bloem te hebben, staan er ook voorjaarsbloembollen tussen (sneeuwklokje, krokus, tulp, bosanemoon, narcissen, blauwe druifjes, chionadoxa ...)

Zoals Tuinprins al schrijft: het is niet zo dat je er daarna geen werk meer aan hebt. De combinatie bosaardbei met draadereprijs vond ik bv. mooi om zien, maar ik ga de draadereprijs wel flink moeten terugsnoeien. En als je de plantjes soort bij soort bij elkaar zet, is het - vooral in het begin - ook zorgen dat er geen ongewenste planten tussen komen.
donderdag 3 februari 2022 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon