menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er aan het hand met mijn gazon?

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Begin dit jaar hebben we een gazon aangelegd. Hiervoor hebben we destijds de grond verbeterd en vervolgens matten laten leggen.

Echter lijkt het gazon de laatste tijd wat 'papperig' te worden. Het gazon veert niet meer zo goed omhoog als je eroverheen hebt gelopen. Ook zie ik vieze, bruine plekken ontstaan.

Ik heb het gazon altijd netjes bemest. Tot voor kort groeide het gazon ook goed (nu eigenlijk niet meer zo, vermoedelijk door de lagere temperaturen).

Weet iemand wat er aan de hand is met mijn gazon? Komt dit door het natte weer van de laatste tijd, of is er meer aan de hand? Ik hoor het graag!

Gr. Jordy

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 1 december 2021 - 12:02
Jordyvd

Jordyvd

Foto 1

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 1 december 2021 - 12:03
Jordyvd

Jordyvd

Foto 2

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 1 december 2021 - 12:03
Jordyvd

Jordyvd

Foto 3

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 1 december 2021 - 12:03
Peterplant

Peterplant

Hoe vaak en waarmee en hoeveel mest geef je per vierkante meter.
Heb je geen last van emelten? Vaak te herkennen aan veel spreeuwen en merels op het gazon.
woensdag 1 december 2021 - 13:16
Jordyvd

Jordyvd

Ik heb hier eigenlijk amper vogels op het gazon. Ik heb om de 8 a 10 weken bemest met DCM Vital Green en Marathon Sport (van het bedrijf die het gazon gelegd heeft). Hierbij heb ik altijd het advies opgevolgd qua mest per M2. De laatste voeding heb ik, denk ik, ongeveer een maand geleden gestrooid. Dit was een najaarsmest van Tuinmanieren.
woensdag 1 december 2021 - 13:58
Peterplant

Peterplant

Dan zou ik het voorlopig maar zien als gevolg van een natte zomer en kijken hoe het gras zich volgend jaar ontwikkeld. Er valt nu trouwens toch niets aan te doen.
woensdag 1 december 2021 - 16:21
Jordyvd

Jordyvd

Oké, bedankt voor het advies! We hebben wel echt een natte zomer en herfst gehad. Laten we hopen dat het daar aan ligt!
woensdag 1 december 2021 - 21:07
leerling

Leerling

Slik.

Ik weet dat het voor beginnende tuiniers zoeken is, maar een gazon om de 8 tot 10 weken bemesten doe je m.i. alleen als je heel arme grond hebt.

Te veel bemesten is slecht voor het bodemleven en daardoor ook voor je gazon.
De twee producten die je aanhaalt voegen stikstof toe aan je grond. Zowel Nederland als Vlaanderen worstelen met een teveel aan stikstof.
Voor het geval je ook nog advies kreeg om minstens jaarlijks te bekalken, weet dan dat meer dan 70% van de tuinen in Vlaanderen overbekalkt zijn. (Ik heb geen cijfers voor Nederland.) Dat maakt dat je gras (dat een voorkeur heeft voor licht zure grond) moeilijker voedingsstoffen kan opnemen. Maar, geen probleem: dan bemest je toch gewoon wat meer?

Voor een normale grond volstaat het om een of twee keer per jaar wat compost uit te strooien over je gazon.
Heel wat goedkoper. Als je wat bomen in de buurt hebt, krijg je het deels gratis: haal de opvangbak van je grasmaaier en vermaal de bladeren samen met het gras. Gewoon laten liggen. Het is een mulchlaagje dat het bodemleven gratis zal verwerken tot voedingsstoffen voor je gras.

Kijk gewoon naar de natuur. Als gras zoveel meststoffen nodig zou hebben, hoe heeft dat zolang kunnen overleven zonder mensen die het om de 10 weken een handje hielpen?

Heeft jouw perceel al die extra's nodig? Meten is weten.

Ik weet niet of Nederland een gelijkaardige dienst heeft, maar de Bodemkundige Dienst van België kan je helpen om na te gaan hoe het met jouw bodem gesteld is. Ze geeft je ook advies over hoe je die kan verbeteren, indien nodig.
Een analyse kost 79 EUR. Voor Nederland zal het iets duurder zijn, omdat je je bodemstaal niet gratis kan verzenden.
Zie https://www.bdb.be/nl/staalname-en-analyse/aanbod/tuindoosje
donderdag 2 december 2021 - 01:11
Jordyvd

Jordyvd

Dat wist ik niet! Handig dat fabrikanten e.d. dit dan wel vermelden, maar dat zal wel een verkooppraatje zijn dan..

Fijn dat ik het weet, ik ga hier zeker op letten!
donderdag 2 december 2021 - 11:02
Henk-Willem

Henk-Willem

Een gazon is nu eenmaal een onnatuurlijke monocultuur. Dat zal altijd veel werk zijn en kosten meebrengen om dat in stand te houden. De natuur houdt daar namelijk niet van maar streeft naar evenwichtige (bio)diversiteit. Een biljartlaken blijft altijd vechten tegen de bierkaai. Maar het is uiteraard een persoonlijke keuze.
Net als leerling laat ik het gevallen (gemulcht) blad van de loofbomen verspreid liggen op het gazon. Zolang het geen dik gesloten bergen zijn verstikt het gras écht niet, anders dan meststoffenleveranciers doen geloven. Bacteriën en schimmels veteren het razendsnel, regenwormen trekken het de bodem in. In het voorjaar is alles gewoon verdwenen! Geen extra mest meer nodig.
In deze tijd van het jaar ziet trouwens vrijwel geen enkel gazon er nog echt fris uit, de groei van gras is gestopt.
In Nederland zijn het vooral commerciële partijen / laboratoria die bodemanalyses uitvoeren. Met google kom je hier zo achter.
donderdag 2 december 2021 - 18:48
engelinde

Engelinde

Heb het idee,als ik je gras zo bekijk,dat je het niet ieder week gemaaid hebt,
het ligt eerder plat,kan ook zijn,dat de messen bot zijn van de maaier.
Als je op tijd maait,dan vertakt het zich ook veel sneller,dwz het vormt eerder in een vast taptijt.
Teveel kunstmest kan ook funest zijn,altijd dun strooien ...
de grond van te voren laten onderzoeken hoe de PH waarde is?
Er zijn zo allerhande dingen waar je op moet letten.
Gelukkig kun je veel nalezen bij problemen en vragen stellen...

vrijdag 3 december 2021 - 12:41
Jordyvd

Jordyvd

Ik maaide het gras wekelijks, vaak zelfs 2-3 keer per week. Daarnaast is mijn grasmaaier nieuw en ga ik er dus vanuit dat de messen scherp geweest zijn. Wat is er aan te doen om het volgend jaar weer tip top te krijgen? Ik wil binnenkort nog kalk gaan strooien, waarschijnlijk nog in december
zaterdag 4 december 2021 - 09:05
Jordyvd

Jordyvd

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik het gras altijd wat hoger liet met maaien (zo'n 6-7 cm). Dit vanwege het minder snel uitdrogen en omdat wij dit mooier vinden. Kan het hiermee te maken hebben?
zaterdag 4 december 2021 - 09:08
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Het gras is altijd wat minder in natte en koude periodes en zeker waar het vaak belopen wordt. Als je het gras zo vaak maait ,is het geen optie om een mulchkit aan te schaffen want dan heeft het gras geen mestkorrels nodig. Blad van bomen wordt dan meegemulcht! Zo doe ik het hier toch.
Voor je kalk strooit altijd een bodemtest doen want gras prefeert een lichtzure bodem!
Nat lang gras heeft meer de neiging om te gaan liggen en zeker in de winter.
In droge periodes(lente,zomer) maai je het gras best wat langer,zo'n 6-7 cm.
In natte periodes iets korter(5-6cm)
Een laagje compost kun je ook uitstrooien in het gazon.
Alles begint met een gezond bodemleven!
zaterdag 4 december 2021 - 13:51
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reacties! Ik zal inderdaad even een pH testje doen voordat ik kalk ga strooien. Hopelijk herstelt het gras zich weer in het voorjaar en heb ik komend jaar weer zo'n mooi tapijt als dit jaar!
zaterdag 4 december 2021 - 20:47
Jordyvd

Jordyvd

Ik heb nog even zitten denken. Vorig jaar zaten er Engerlingen in de boden. Toen we het gazon er in hebben gelegd, hebben we de eerste 20 cm van de bodem eruit gehaald en aangevuld met goede grond. Enkele weken nadat het gazon er in lag, heb ik voor de zekerheid aaltjes gekocht en deze aangebracht. Echter hebben we eind mei een plaag van meikevers gehad. Kan dit er iets mee te maken hebben?
zondag 5 december 2021 - 13:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Opnieuw: het bemesten en bekalken van perfect gezonde grond is *schadelijk* voor je bodemleven en dus ook voor je planten.
Als je niet meet, weet je niet hoe het gesteld is met je bodem en kan je je wel arm kopen aan van alles en nog wat dat je helemaal niet nodig hebt.

Als je wil weten of je engerlingen of emelt hebt, maak dan met een spade een kruis van zo'n 5 tot 10 cm diep op een stuk waar je emelt vermoedt, steek met een handschopje onder de wortels door en plooi de punten van het midden van dat kruis naar buiten. Dan zie je meteen wat eronder zit. Je kan daarna de hoeken weer naar binnenplooien en lichtjes aandrukken.
zondag 5 december 2021 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon