menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tuinaanleg

Ga naar meest recente reactie

cedricm

Cedricm

Goeiemiddag

Graag had ik de komende maand de tuin wat mooier aangelegd met bomen. In bijlage heb ik een schets gemaakt van de tuin.
Vooraan staan er vier grote pruimenbomen.

Nu heb ik nog twee grote grasvelden vrij.
1) links: afmetingen van 8m op 12m
Voorstel 3tal sierappels.
Malus Red Sentinel vind ik een mooi exemplaar en malus Evereste
Eventueel Malus 'Royalty'
Input altijd welkom!

Graag zou ik nog een derde combineren die mooi passend is.

2) achter de haag: afmetingen van 28m op 14m
Aan de rechter kant zou ik drie moeraseiken plaatsen: Quercus palustris
Linker nog een grote ruimte voor te vullen. Krentenboompje, japanse sierkers?

Dank u wel voor jullie input!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 14 november 2021 - 12:05
WiPe

WiPe

Een moerseik is daar meer dan voldoende. Dan gaat die mooier uitkomen dan wanneer je er drie zet. Wat worden op termijn erg grote bomen. Het is dus zeker een goed idee om die ruimte te geven.
zondag 14 november 2021 - 12:28
LT

LT

Denk je ook aan de afstand tot de buren? Voorkomen is beter dan genezen, zeggen ze. Verder ziet het er best mooi uit. WiPe heeft hierboven wel gelijk, vind ik
zondag 14 november 2021 - 14:27
cedricm

Cedricm

Voorstel sierappels is tegen voorkant van huis.
Ik kan kiezen uit laagstam of hoogstam.
Wat zouden jullie voorstellen voor de afstand tussen de sierappels hoogstam. Hoeveel zouden jullie zetten op een afstand van ongeveer 14m? (of toch eerder laagstam)
zondag 14 november 2021 - 19:01
WiPe

WiPe

Dat hangt helemaal af van het effect dat je wil bereik. Een dicht aaneengeslote bosje, of solitaire bomen? In het laatste geval moet je jezelf vooral zien te beperken.
maandag 15 november 2021 - 09:27
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Die appels kan je met snoeiwerk klein houden, maar moeraseiken moet je niet snoeien indien niet nodig en zullen aanzienlijk groter worden. Hebben nog 1 moeraseik gezet bij een vorig huurhuis, 15 jaar geleden, kn een nat stuk, is nu een vrij gigantische boom geworden. Groeide ook relatief hard.
dinsdag 16 november 2021 - 09:47
cedricm

Cedricm

Voor de sierappels is het een lengte van 12meter, na wat opzoeken heb ik nu het volgende idee:
1) 2 halfstam sierappels: malus red sentinel en malus evereste
2) 1 hoogstam sierappel: malus red sentinel
Twee hoogstam bomen op 12 meter zal volgens mij veel te veel zijn. (ik ken niet zo veel van bomen planten )

Voor de moeraseiken: 3 is volgens mij inderdaad te veel, aangezien er al een krulwilg staat. Maximum 2
woensdag 17 november 2021 - 20:44
WiPe

WiPe

Zelfs twee is te veel. Maximum 1 moeraseik, zeker als er al een krulwilg staat. Maar misschien zet je dan zelfs beter geen pmoerasei; Krulwilgen worden ook al flinn grote en brede bomen. .
donderdag 18 november 2021 - 09:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon