menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin inrichten

Ga naar meest recente reactie

Gunther75

Gunther75

Hoi Alle,

Wij hebben een huis gekocht waar de tuin nog aangepakt moet worden. Het is een huis met een totale grond opp van 350m². De tuin is gelegen op het noorden. Momenteel is alles verhard en met een lelijke grijze schutting. het is ongeveen 6m breed en 20m diep. Met een kleine zijinsprong van 3m x 5m. Achteraan is een berging/ garage overkapping waar de oldtimer staat. Wie kan me een beetje opweg helpen wat we best als verharding kunnen gebruiken en wat als erfplanten. Ik zal nog fotos proberen bij te voegen
zondag 7 november 2021 - 18:24
Gunther75

Gunther75

bijhorende foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 7 november 2021 - 18:31
Gunther75
zondag 7 november 2021 - 18:31
Gunther75
zondag 7 november 2021 - 18:32
leerling

Leerling

Dat is een heel ruime vraag.

Er wordt meer en meer gevraagd om verharding zoveel mogelijk te vermijden.
Hoeveel verharding wil je houden?

Wat voor type tuin wil je? Je kan - bij wijze van spreken - een asfalt laag laten leggen tot aan je garage, maar je kan ook kiezen voor een waterdoorlatende oprit. Daar heb je ruime keuze in. Zoek zelf maar eens op "waterdoorlatende oprit". Een paar ideetjes:
https://particulier.terradec.com/nl/waterdoorlatende-oprit
https://www.nocciolo.nl/diverse-toepassingen/

Zoek voor de oplossingen zeker ook de nadelen ervan op. Je vindt bv. mooie foto's van grastegels, maar degene die ik weet liggen zien er heel wat minder fraai uit. Ze vragen ook regelmatig een maaibeurt.
maandag 8 november 2021 - 17:52
Gunther75

Gunther75

We willen een tuin met bloemen. Hortensias, buxus , beukenhaag als erfscheiding bijvoorbeeld.
Ikzelf zat te denken aan een soort gravel als oprit, maar dat blijft weer aan je voetzolen plakken.
indien wat kunstgras (opp is niet groot genoeg om echt gras te zaaien)
Maar ik ben niet echt een tuinman, Weet niet welke planten hiervoor goed vertoeven. Tuin is smal (noordelijk gelegen)
dinsdag 9 november 2021 - 18:40
Carib

Tekst aangepast

Carib

Bedenk eerst welk budget je hebt. Deze tuin heeft als nadeel dat hij al volledig is bestraat. Dat betekent dat hij dus waarschijnlijk ook volledig vol ligt met zand en dat er dus geen goede tuingrond meer aanwezig is. Dat is een forse klus om dat allemaal weg te halen, zandlaag helemaal af te graven en af te voeren en goede tuingrond en compost aan te voeren.
Jij vindt de schutting lelijk en grijs. Ik heb eerlijk gezegd wel lelijkere schuttingen gezien. Natuurlijk grijs is altijd beter dan lelijk geschilderd. Voordat een beukenhaag je dezelfde privacy biedt, ben je een aantal jaren verder. Een grote maat beuken planten leidt alleen maar tot extra uitval.
Buxus is een echte afrader momenteel vanwege heersende ziektes en een rupsenplaag. Niet aan beginnen.
Als je geen grote tuinliefhebber bent, dan zou ik rustig aan beginnen. Haal bijvoorbeeld eerst die lelijke bestrating linksachter weg, hergebruik de overige grijze tegels bijvoorbeeld door er stapelmuurtjes mee te maken met tegellijm. Maak de smalle borders voor de schuttingen fors groter. Plant een paar mooie heesters of klimplanten voor de schutting. Gebruik beukenhagen om wat dwarse elementen aan te brengen, bijvoorbeeld een stukje heg om de kliko's aan het zicht te onttrekken of een zithoek af te schermen. Zo te zien staat er een grote pluimhortensia in de hoek. Vooral behouden.
dinsdag 9 november 2021 - 22:54
Penelope

Penelope

Wat leuk, en wat een grote tuin! Waar je wellicht mee kan beginnen is eerst uitstippelen wat de functie is van verschillende delen in de tuin. Bijvoorbeeld, de klikos die wil je makkelijk naar buiten kunnen rollen, dus kan het pad van kliko naar uitgang het beste een soort verharding hebben. Zelfde voor als je bijvoorbeeld een fiets hebt die je van de berging naar de uitgang wilt rollen. Daar waar je de auto parkeert kan ook een bepaald soort verharding hebben. Daar waar je zit (het terras) is het rondom wel leuk om wat groen te hebben bijvoorbeeld. Je hebt daar een afdakje zie ik. Je zou daarop planten kunnen laten begroeien (natuurlijke schaduw). Het nut van kunstgras zie ik niet zo maar ieder zijn ding. Je zou een grasvervanger kunnen gebruiken in plaats van gras (vogelmuur bijvoorbeeld). Of een stukje met weide bloemen (minder onderhoud, minder vaak maaien). Ik zelf prefereer groene scheiding in plaats van schuttingen, dan zie je de vogeltjes elke dag Maar Carib heeft wel gelijk, dit kan nog echt wel wat kosten. Vooral het vervangen van zandgrond (wat onder tegels ligt) met goede aarde zal wat kosten. Oude tegels kan je echt heel makkelijk hergebruiken als border muurtjes, of om bijvoorbeeld hoogte verschillen in je tuin aan te brengen. Dat zal de tuin ook nog groter laten lijken
woensdag 10 november 2021 - 15:46
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Wil je de garage achteraan behouden? Lijkt mij eerder een oprit dan een tuin. Zolang die garage daar blijft zal het altijd een oprit blijven.

Ik heb het ook ooit geprobeerd, oprit verwijderen, reken maar op 50cm afgraven en veel goede grond aanbrengen.

Je hebt in ieder geval al een groot terras.

PS wat bedoel je met een lelijke schutting? Ik zie een mooi vergrijsde houten schutting waar mensen veel geld voor zouden betalen.
woensdag 17 november 2021 - 20:36
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

PPS als oprit is het trouwens mooi aangelegd, denk niet dat je het mooier of beter kan aanleggen. Goedkope grind is een downgrade, ik vind hem zeer mooi gelegd, ik zie amper voegen of onkruid en geen verzakkingen. Of je moet alles in blauwe steen doen of zo.
woensdag 17 november 2021 - 20:41
Gunther75

Gunther75

De oprit kan helaas niet weg. Achteraan is de overkapping waarvan ik al de helft heb voorzien van houten poort. Hier staan onze oldtimer. De andere zijde moet nog worden dicht gemaakt worden. Heel de tuin is door de vorige eigenaar proffesioneel aangelegd. Er zijn geen verzakkingen en weinig onkruid ertussen. Ik vind de schutting lelijk omdat ik van groen hou Misschien dat ik toch een compromie zal moeten maken. Maar afgraven en 50 cm zand is ook een hele opgave. Misschien de schutting zwart verfen en groene planten ertegen....
Nu oogt de tuin zeer kaal en ongezellig.
donderdag 18 november 2021 - 17:42
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Schilderen is onderhoud, nu heb je een natuurlijk vergrijsde kwaliatieve omheining. Smal stukje afgraven en evt klimplanten leiden? Een druivelaar geeft snel veel groen en heb je druiven ook, of wisteria of zo, keuze genoeg.
vrijdag 19 november 2021 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon