menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips om massaal crocus te planten onder gazon

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Ik wil mijn voortuin wat opvrolijken en heb 350 boeren krokus en 400 buishyacint bollen besteld.

Vooraan is er een gazon, dus zou het uiteraard eronder willlen krijgen. Ik dacht eerst om met de spade lijnen te maken, in de grond steken en "wiggelen" zodat er een V ontstaat, bollen erin, gazon weer toe duwen, etc.

Lijkt mij echter een langzaam werkje, hebben jullie tips om ze snel en goed onder de gazon te krijgen?

Bedankt!
zondag 10 oktober 2021 - 22:56
Tuinprins

Tuinprins

Nee.

Het gemakkelijkst gaat dat met een pootstok. Bij zoveel bollen is dat natuurlijk een heel werk maar in een weekend krijg je heel wat gedaan.

In een gazon is een natuurlijk effect het mooist. Daartoe een handvol bolletjes pakken en die met een boogje op de grond (gazon) gooien. Waar ze neervallen daar plant je ze.

Pushkinia scilloides (buishyacint) is bij mij een irritante uitzaaier geworden en die heb ik er dan ook uitgegooid. Na 8 jaar kom ik nog af en toe een zaailing tegen. Bezint eer ge begint ....

Gegroet, de tuinprins
maandag 11 oktober 2021 - 06:59
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Oei, ja, te laat, reeds besteld! Ik zal kijken om zo'n pootstok te maken!
maandag 11 oktober 2021 - 22:31
Tjitske79

Tjitske79

Ik weet dat mijn opa vroeger een stel houten platen maakte ter grootte van een stel flinke laarzen. Hij zette een band van de ene naar de andere zijkant, zodat er nog een schoen/laars tussen kon. Op de andere kant bevestigde hij met de boormachine een aantal houten staven met de lengte van hoe diep de bollen geplant moesten worden. Vervolgens liep hij met deze platen onder z'n schoenen over het oppervlak waar hij bollen wilde planten. Dat kostte hem wel wat inspanning. Hij zette vervolgens de bollen in de gaten, en duwde ze met de hand dicht.
woensdag 13 oktober 2021 - 14:48
Henk-Willem

Henk-Willem

Met een pootstokje heb je dit aantal bollen in een paar uurtjes in de grond hoor. Gaat veel sneller dan je denkt.
woensdag 13 oktober 2021 - 22:41
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt, deze week komen ze eindelijk binnen, zal ze met een pootstok planten.

Trouwens wie veel bloembollen wil planten,
https://www.greengardenflowerbulbs.nl

Top site, heb juist nog 2800 bollen besteld, tulpen, hyacinth en narcis. Wordt weer een bloemenzee in mijn tuintje
maandag 25 oktober 2021 - 11:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon