menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zitmaaier

Ga naar meest recente reactie

louisbanens

Louisbanens

Wij zijn op zoek naar een zitmaaier omdat onze duwmaaier wat te klein begint te worden. Ik zit te denken aan een frontmaaier (bv een Stiga) omdat je dan makkelijk overal bij kan en ook goed bij het maaidek kan als er iets aan de hand is. Nu zie ik dat veel maaiers geen opvangbak hebben. Dat zijn Mulchmaaiers neem ik aan. Graag jullie mening of dat handig is. Het lijkt mij dat als het gras erg lang is dat je het gras dan wil opvangen. Verder graag tips voor een goede maaier.
donderdag 23 september 2021 - 13:44
Patrikc

Patrikc

Gezien de technische evolutie van maaiers kan ik je maar één advies geven: koop een robotmaaier.
donderdag 23 september 2021 - 17:27
PeterC

PeterC

Helemaal mee eens.
maandag 27 september 2021 - 18:09
louisbanens

Louisbanens

Een robotmaaier dus. We hebben heel veel onregelmatigheden, mollenhopen en verschillende stukken verdeeld over ongeveer een 3/4hectare grond. Maaioppervlakte zo'n 1000 m2. Welke robotmaaier zouden jullie aanbevelen dan. Eentje die dus super robuust is dus.
dinsdag 28 september 2021 - 09:36
Patrikc

Patrikc

Het Zweedse merk met de oranje machines heeft een model dat geschikt is voor ruwer terrein
dinsdag 28 september 2021 - 10:16
PeterC

PeterC

Louis,
Verschillende stukken van in totaal 1000m² verdeeld over 3/4 hectare, en behoorlijk ruw terrein, dat had je er niet bij verteld.
Goed, met die informatie er bij denk ik dat een zitmaaier toch de betere optie is. Een maairobot zal je bovendien manueel van het ene stuk naar het andere moeten dragen. Lijkt me niet praktisch.

Een machine met mulch-functie is de betere keuze als je bereid bent vaak te maaien. Doe je dat niet dan kan je beter een model met opvangbak kiezen, dat zal dan geen frontmaaier zijn, ik denk niet dat die met opvangbak worden aangeboden.
woensdag 29 september 2021 - 18:29
louisbanens

Louisbanens

Dank, allemaal. Wordt vermoed ik dan een frontmaaier.
donderdag 30 september 2021 - 11:31
Patrikc

Patrikc

een robotmaaier kan verschillende zones maaien als die met elkaar verbonden zijn
donderdag 30 september 2021 - 17:26
PeterC

PeterC

Zeker.
Nu ging ik er vanuit dat die verschillende zones, samen 1000m², verdeeld over 7500m² niet aan elkaar zullen aansluiten. Maar misschien sluiten ze wel aaneen.
donderdag 30 september 2021 - 19:02
De Tuinkaboutster

De Tuinkaboutster

In ieder geval een zelftrekkende grasmaaier, Louis, aangezien je een groot oppervlak te maaien hebt.

Let er dan op dat deze zichzelf ook vooruit kan trekken als het "maaideel" uit staat. Zo kun je namelijk moeiteloos van het ene naar het andere deel rijden. Reviews over zelfrijdende benzine grasmaaiers vind je op: https://grasmaaier-kiezen.nl/beste-zelfrijdende-grasmaaier/

De mulchfunctie werkt alleen goed als je regelmatig maait. Alleen kleinere puntjes gras worden helemaal fijn gemulched. En mulchen kun je ook alleen maar doen als het gras vrij droog is. Anders wordt het een smurrie in het maaidek. Maar als je regelmatig kunt maaien, bespaar je met een mulchmaaier wel enorm veel tijd, want je hoeft het gras niet op te ruimen, niet heen en weer te sjouwen met een opvangbak én je hoeft geen hopen grasafval te stallen.

Een robotmaaier is ongeschikt voor ongelijk terrein zoals jij beschrijft. Die hebben een behoorlijk egale oppervlakte nodig. Glooiingen kunnen ze meestal wél aan.

Nb. Je bent trouwens niet meer gebonden aan benzine grasmaaiers. Gemeentes, hoveniers en andere groen-onderhoudsbedrijven gaan tegenwoordig allemaal over op accu grasmaaiers. Die zijn er óók al voor grotere oppervlaktes!

(Bekijk bijvoorbeeld de Makita DLM532, die kan gazons tot 2.000 m² en meer aan. https://grasmaaier-kiezen.nl/beste-accu-grasmaaier-zelftrekkend/#Makita DLM532 )
woensdag 30 maart 2022 - 11:15
PeterC

PeterC

Die accu-grasmaaier, bij die claims heb ik ernstige twijfel. Kan volgens mij niet.

Die Makita heeft 4 batterijen van 18V en 5Ah. Dat is in totaal 4 * 18 * 5 = 360Wh = 0,36kWh.

1 liter benzine bevat 9kWh, maar een grasmaaiermotor heeft geen al te best rendement en al zeker die B&S zijkleppers niet, dus laat ons zeggen: 20%. Dan staat 1 liter benzine voor 1,8kWh, of die 0,36kWh wordt evenwaardig aan 0,2l benzine, een glas cola.

Met 0,2l benzine rij ik onze gazon van 800m² niet af, laat staan één van 2000m².

Wat ik ook verdacht vind is dat op de site van Makita niet vermeld staat welk maximum vermogen de motor kan leveren. Er staat vanalles op maar dat niet.

Nog een vergelijking: we hebben een bladblazer op accu van Stihl. Die accu heeft 280Wh, of 0,28kWh. Daarmee kan ik met moeite een uurtje blazen en die batterij is leeg.
woensdag 30 maart 2022 - 20:24
De Tuinkaboutster

Tekst aangepast

De Tuinkaboutster

Je gebruikt in een Makita zelfs maar 2 van de 4 accu's tegelijk. Er kunnen er 4 in. Als de eerste set leeg is, schakel je om naar de tweede.

Makita heeft veel betere accu's dan Stiga. Het gaat niet alleen om de "nummertjes", er zit ook de nodige software in Makita accu's. De techniek van de betere accu's zorgt ervoor dat het vermogen veel langer op peil blijft. Bovendien zijn ze razendsnel opgeladen (45 minuten). In de tijd dat jij luncht, zijn ze alle vier weer vol.

Daar kan Stiga niet tegenop. Stiga is een merk voor hobbyisten en huishoudelijk gebruik. Makita is een degelijk gereedschapsmerk voor professionals. En denk je echt dat professionele bedrijven gaan "klooien" met machines die in een mum van tijd zonder stroom/vermogen zitten? Echt niet!
donderdag 31 maart 2022 - 10:34
PeterC

PeterC

Ik maakte de vergelijking met een toestel van Stihl, niet van Stiga, maar dat doet er niet toe.

Ik heb mijn bedenkingen bij de claims omwille van de zeer beperkte energie-inhoud van die batterijen. En nu kan Makita uitstekende batterijen hebben en excellente technologie, kan allemaal best zijn, maar van een batterijpakket met 360Wh energie-inhoud kan niemand 750Wh maken of nog meer, en moest dat al kunnen dan zou die zijn batterij als 750Wh aanbieden en niet als 360Wh.
zondag 3 april 2022 - 13:08
De Tuinkaboutster

Tekst aangepast

De Tuinkaboutster

Peter, een benzine motor is gewoon niet op deze manier te vergelijken met een elektrische motor. Het gaat technisch te ver om dat hier uit te leggen, maar het koppel is voor beide motoren anders. Een benzinemotor heeft het zwaar op lagere snelheden, terwijl een elektromotor dan juist extra krachtig is.

Ik vond hier nog een stukje uitleg voor je: https://ev-database.nl/informatie/stroomverbruik-hybride-elektrische-auto.

Het gaat over automotoren, maar voor grasmaaiermotoren geldt natuurlijk hetzelfde:
"Net als een auto met een brandstofmotor gebruikt een EV energie om het voertuig voort te bewegen. Bij een brandstofmotor is deze energie in de vorm van fossiele brandstof zoals benzine, diesel of lpg. De brandstof wordt in de motor omgezet in aandrijving. Een groot deel van de energie gaat echter verloren in de vorm van restwarmte. Dit is een eigenschap van brandstofmotoren: ze zijn inefficiënt. Gemiddeld wordt maar 25 tot 30% van de brandstof omgezet in aandrijving, de rest gaat verloren als warmte.

Een EV haalt zijn energie uit een accu. Deze energie wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Bij elektrische aandrijving gaat echter maar een klein deel van de energie verloren aan warmte. Sommige elektrische aandrijvingen kunnen wel 95% efficient zijn. Wanneer een voertuig elektrisch aangedreven wordt kan, in vergelijking met fossiele brandstof, tot wel 3x meer afstand afgelegd worden op dezelfde hoeveelheid energie. Een EV is in vergelijking met fossiele brandstof auto's dus zeer energiezuinig."

En nog een vraagje over je bladblazer, Peter: bewaar je de Li-ion accu altijd in je schuur/garage? Li-ion accu's gaan altijd langzaam in vermogen achteruit. Maar dat gaat extra snel door vorst of juist hoge temperaturen. Dan klopt het vermogen wat er op staat ook niet meer. Misschien komt het daar door dat het tegenvalt?

Tip: Bladblazen hoef je trouwens sowieso niet de hele tijd op vol vermogen te doen. Vaak kom je met 75% ook al ver maar de accu gaat dan wel veel langer mee!

maandag 4 april 2022 - 19:41
PeterC

PeterC

Weet ik uiteraard wel. Vandaar dat ik de aanname maakte dat de elektrische motor loopt aan 100% en de benzinemaaier aan 20%. Zie enkele posts hoger. Van mij mag je ook 10% aannemen, dan is het 40cl benzine. Daar krijg ik nog mijn gazon niet mee gemaaid, tenzij er geen gras te maaien valt.
En dat is nog een punt van kritiek. Die geclaimde 1200m² gazon, hoe is dat getest? Wat viel daar te maaien? Als daar niks te maaien viel dan zal één batterijlading wel lang meegegaan zijn.

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe robotmaaier aangekocht. De fabrikant geeft zoveel vierkante meter werkgebied op. Op de zaak waar we hem gekocht hebben zeiden ze: "wij raden aan om een toestel te nemen dat 3 keer de oppervlakte van je gazon aankan". Dat kan een verkoopstruc zijn om je een duurder toestel aan te smeren, maar aan de andere kant bestaat die zaak al tientallen jaren en hebben ze al honderden van die toestellen verkocht en geplaatst. Dus heb ik het advies gevolgd.
Feit is: de maaier doet het prima.

Ik bewaar de batterij van de bladblazer in huis, hangt aan het net. Nu niet meer want normaal gesproken zal ik de blazer niet nodig hebben tot in het najaar.
En de blazer is pas enkele maanden oud. Op de zaak waar we hem kochten hebben ze wel uitgelegd dat zo een bladblazer flink veel vermogen vraagt. Dat klopt dus. Maar het lukte wel om het grootste deel van de bijna oneindige hoeveelheid bladeren die hier elk najaar op de gazon vallen te verzamelen en ik zie er een beetje tegenop om een batterij bij te kopen. Zo'n ding kost 250€.
maandag 4 april 2022 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon