menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palen plaatsen

Ga naar meest recente reactie

Willem-Alexander

Willem-Alexander

Een meter voor de erfafscheiding (Heras hekwerk begroeid met fijnbladige bonte klimop) wil ik een rozenmuur bouwen. De zeven palen met een doorsnee van 8cm en een lengte van 2,30 meter worden in gegalvaniseerde kokers geplaatst en in de grond verankerd met beton.
Indien dit in een rechte lijn geplaatst zou worden. Ik wil echter een kromming en dat maakt het een stuk gecompliceerder. Op het oog lijkt me niet verstandig want tegen de palen worden betonmatten geplaatst. Als een of meerdere palen iets naar achter of voren staan wordt het eindresultaat niet mooi.
Hoe bereken ik dit zodat de betonmatten mooi strak tegen de houten palen vallen?
Parallel aan de erfscheiding plaats ik voor het uitzetten 2 kleine paaltjes een meter voor de erfafscheiding. Deze staan 6 meter uit elkaar. Een 3e paaltje plaats ik op het midden en haal die dan een meter naar voren zodat ik een basis heb.

Hier loop ik dan ook gelijk vast. Vanwege de erfafscheiding kan ik niet met een touw werken om de kromming te bepalen.
Weet iemand een oplossing dan hoor ik dat graag.
Een rechte rozenmuur is geen optie omdat de borders allemaal bochten en rondingen bevatten en dat wil ik graag uniform houden.


zaterdag 28 augustus 2021 - 12:45
PeterC

PeterC

Wat bedoel je precies met betonmatten?
maandag 30 augustus 2021 - 18:08
Willem-Alexander

Willem-Alexander

Gelast betonijzer met een dikte van ca. 5 mm en een maaswijdte van 15 cm. Ter versteviging worden deze gebruikt bij de aanleg van nieuw te storten betonvloeren in de gangbare maat van 2 bij 3 meter.
dinsdag 31 augustus 2021 - 10:26
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Staalmatten met gebetonneerde palen, lijkt me serieuze overkill voor klimplanten…

Voor het uitzetten van een mooie kromme lijn kan je eventueel een ellips uitzetten waarvan de twee brandpunten op de perceelsgrens liggen, waarschijnlijk geeft het een mooier resultaat dan een cirkel. Dus twee paaltjes op de grens, een touw errond met de uiteinden aan elkaar gemaakt, en dan traceren, wellicht een beetje spelen met afstanden en touwlengte om het helemaal naar je zin te krijgen…

Gebruik in youtube de zoektermen ‘draw ellipse string method’ dan wordt wel duidelijk wat ik bedoel.
dinsdag 31 augustus 2021 - 14:45
Willem-Alexander

Willem-Alexander

Patrickc, uw oplossing is geniaal. Dat gaat op deze wijze vast lukken. Bedankt.
woensdag 8 september 2021 - 13:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon