menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Geschikte klimhaag

Ga naar meest recente reactie

le123

Le123

Beste
Ik ben van plan om een nieuwe omheining te plaatsen van 1,8m hoog: een draadgaasomheining met betonplaat en bovenbuis. Hierop zou ik graag een klimplant willen laten dichtgroeien om wat privacy te hebben.
Normaalgezien is klimop daar geschikt voor, maar dit woekert en het verkrijgt na een tijd ook dikke stammen.
- Zijn er klimopsoorten die geen dikke stammen krijgen en wat minder woekeren?
- Zou kamperfolie of jasmijn een alternatief kunnen zijn voor klimop? Wellicht groeit dit niet dicht genoeg en moet je bijkomen gebruik maken van matten?
- Of zijn er nog ideale klimplanten waaraan ik niet gedacht heb?
Alvast bedankt voor de antwoorden (en eventueel delen van jullie ervaringen).
Mvg,
Ludovic
zondag 22 augustus 2021 - 23:00
Tuinprins

Tuinprins

Eigenlijk is alleen klimop hiervoor geschikt. Andere klimplanten groeien niet mooi dicht (kamperfoelie) of zijn niet geheel winterhard (Toscaanse jasmijn, Clematis armandii).

Klimop woekert niet. Het groeit zeer snel maar dat is iets anders als woekeren. In het vak wordt onder woekeren verstaan dat een plant uitlopers maakt en op een bepaalde afstand van de moederplant boven de grond komen en daar verder groeien.

Bonte vormen van klimop groeien wat minder snel dan groenbladige vormen maar ik zie deze niet gebruikt worden voor afscheidingen.

De ideale klimplant bestaat niet.


Gegroet, de tuinprins
maandag 23 augustus 2021 - 06:36
Esem

Esem

Persoonlijk vind ik ook wel dat klimop niet woekert ,maar snel veel te snel groeit, en je deze (persoonlijke mening)niet kan /mag gebruiken ,en ben je te laat met onderhoud, dan zit deze al meters verder dan gewenst in je tuin.
Maar nu direct een alternatief bedenken???
Misschien voor je afspanning taxus planten, deze kan je vrij smal gaan snoeien.
Het is maar een idee hoor.
Gr Esem,
maandag 23 augustus 2021 - 12:48
le123

Le123

Ok, bedankt voor de antwoorden. Het is wat ik dacht, de ideale klimhaag bestaat niet.
woensdag 25 augustus 2021 - 10:02
PeterC

PeterC

Met klimop zie ik mooie klimhagen.

Een andere benadering: waarom zou je die omheining plaatsen?
Kom je goed overeen met je buren?
Is dat het geval dan kan je bespreken om een haag te plaatsen op de scheiding, zonder draad of iets. Beuk, haagbeuk, taxus, laurierkers, wat ook.
Dat hebben wij met onze buren. Zij stelden voor om een beukenhaag te plaatsen op de scheiding. Deal was: zij laten de haag plaatsen, wij knippen onze kant, zij hun kant en zij bepalen de hoogte van de haag.
Staat er nu al 16 jaar.
woensdag 25 augustus 2021 - 20:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon