menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp inzake opties bodembedekker of grondbedekker

Ga naar meest recente reactie

friesian

Friesian

Hallo. Ik zit met een groot probleem. Ik kan geen tuinonderhoud zelf doen en heb wat gespaard zodat ik de tuin die al jaren is verwilderd nu kanlaten aanpakken. Ik heb een mooi voorstel gekregen. graag wil ik een onderhoudsarme tuin en dus wilde ik iets van kruipende jeneverbes naast het tegel terrasje.

Helaas lijkt is dat te duur. Het aangebode alternatief is Cotoneaster Coral Beauty. Klinkt leuk maar ik vindt het verschrikkelijk uit zien, zeker die bessen in de winter geloof ik.

vaste plantjes als Zenegroen (pyramidalis metallica crispa) die ik had gevonden zijn niet betaalbaar. Ik heb maar bijstand en niet veel kunnen sparen voor dit tuinaanleg.
Het gaat om 16 voortuin en 42 achtertuin vierkante meters die een bodembedkker nodig hebben.

Daar zouden zo een 90 cotoneasters in moeten, maar vaste planten als zengroen wordt al gauw 10 plantjes per vierkanet meter...bah...

Wat is nu een leuk alternatief die ook qua prijs wat in de buurt van die cotoneasters liggen?
(geengras gazon e.d. ik kanniet maaien en zo., moet iets zijn om onkruid tegen te houden)

graag wat tips,

zondag 20 mei 2007 - 22:53
tsdrabbe

Tsdrabbe

Hoi, allereerst zou ik zeggen: ga kijken in de tuinen van vrienden, buren en familie; hierin staan vaak leuke planten/bodembedekkers die over het algemeen heel makkelijk te stekken zijn - gewoon een stukje van de moederplant met wortel afsteken en planten. Zo 'ruilen' wijzelf veel planten, is een stuk goedkoper, ook al duurt het misschien iets langer eer alles begroeid is. Wij hebben een grote tuin en als je alles moet kopen, is het inderdaad duur !
Meestal zijn de eigenaren erg trots dat je een 'stukje' van hun plant wil.....
Pachysandra is een groenblijvende bodembedekker die zo makkelijk te stekken is, en ook de ouderwetse citroengeranium die zichzelf 'doorzet' en leuke zachtwit met roze bloempjes geeft. Het blad geeft de citroengeur af, hieraan herken je het. Maagdenpalm is ook makkelijk, maar woekert ook makkelijk. En hedera natuurlijk. Ik heb zelf een hederakamerplantje die niet meer wilde in de tuin gezet, en tot onze verrassing blijft deze het nog steeds buiten doen, al meer dan 5 jaar ondertussen!! En wat klimt, kan ook kruipen! Ook een mooie bodembedekker die het ook in de schaduw goed doet is hertshooi: bloeit met grote gele bloemen, en stekt ook makkelijk.

Veel succes !
maandag 21 mei 2007 - 01:21
friesian

Friesian

bedankt..probleem is kan echt niks. niet langer dan steeds 10 minuten... handicap
ik moet van de woningbouwvereniging er wat aan doen anders doen zij het op mijn kosten ...
heb we leuke bedembedekkers gezien maar die kosten zoveel lol..en moeten per 7 of 9 per m2 geplaatsts worden.

ben erg bang dat onkruid en zo ..steeds weer terug komt ..moet nu ineen keer.

wat zou het goedkoopste zijn?

heb uw suggestie opgezocht bedankt erg mooi ook

maandag 21 mei 2007 - 04:56
hildavw

Hildavw

pachysandra, KRUIPEND zenegroen en vinca zijn relatief goedkope plantjes die snel groeien.
Als je misschien eens zou kunnen vermelden waar je woont, zijn er wellicht forumlezers die je enkele plantjes kunnen bezorgen en misschien wel zelf in je tuin willen zetten.
maandag 21 mei 2007 - 18:11
friesian

Friesian

mijn tuin is zowel voor als achter erg wild... nooit wat aangedaan...

ik woon inLeeuwarden < Friesland ..mijn handicap is dat ik meer dan 200kg weeg. niet iedereen ziet dat als een handicap..hehe..laat ik maar niet over oorzaak beginnen.. maar met mijn 40 jaar is het nu een last voor de rest van mijn leven.

De tuin wordt gefreesd en schoongemaakt en bomen enwilde struiken etc gaan er allemaal uit.

Dan zal er cotoneaster coral beauty inkomen zowel voor als achter...vindt het niet mooi , maar lijkt het goedkopste... vooral het blad en die bessen is niet fraai lol.... 16 m2 voor en 40 m2 achter 270 euro aan cotoneaster lol...

heb veel op interent gesneupt en mooi dingen gezien bij zenegroen zoals "Artic Fox" en een zwarte blad achtige lol! ehehe enzovoorts. maar ja ik moet maar roeien met de riemen die ik heb gekregen...

blijft nog even zoeken naar alternatieven.



maandag 21 mei 2007 - 19:35
tsdrabbe

Tsdrabbe

Tja, als je echt niets kan in een tuin......dan is betegelen of grint en evt. op goede hoogte wat plantenbakken die je evt. wel zelf kan onderhouden het beste.......maar ook niet zo goedkoop; meestal kun je via een stratenmaker wel mensen vinden die dat in hun vrije tijd willen doen - kost dan wat minder.
Ik weet dat er een geraniumsoort is (=laag+bodembedekkend) die de boel eronder verstikt, dan heb je gegarandeert geen onkruid; ik ben er zelf ook naar op zoek, maar ik weet niet wat dit in de winter doet. Enkel groen misschien; in de voorjaar/zomer bloeit het wel mooi.
Is er in de vriendenkring niemand die 'ns regelmatig iets voor je doet in de tuin?
Ik denk dat alles wat geplant wordt toch enig onderhoud/aandacht nodig heeft, en je hele tuin vol met cotoneaster of iets anders is toch ook niet je dat......

succes ermee.
maandag 21 mei 2007 - 20:12
friesian

Friesian

Nee lol.... ik ben wat eenzaam.

Ik denk dat als die cotoneaster eenmaal dicht is, ik dan eens kijk hoeik verde rkanmet de tuin . op het terras kan in elk geval wel wat terracotto potten met bloemen.

later over 2 jaar dan maar stukje bij beetje de cotoneaster weghalen en vervangen door iets fraaiers.

maandag 21 mei 2007 - 20:59
deHaan

DeHaan

Net als de Cotoneaster begint te sluiten, wil je het weer weghalen.

Kan je het niet door een schooljongen gewoon laten maaien?
Het is wel gras, wat je niet wil, maar het kost vrijwel niets.

Later kan je het dan kalmpjes aan veranderen.
dinsdag 22 mei 2007 - 05:00
deHaan

DeHaan

De Cotoneaster moet de eerste paar jaar zeer regelmatig geschoffeld worden.
Dat geld ook voor andere beplanting.
Hou hier rekening mee.
dinsdag 22 mei 2007 - 05:02
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Hertshooi (hypericum) is iets dat gemakkelijk woekert en gele bloemetjes geeft.
Misschien groeit het wel ergens in je buurt en kan je uitlopers krijgen.
maandag 28 mei 2007 - 00:33
friesian

Friesian

ja,

voorlopig bedankt allemaal.
ik heb besloten om cotoneaster Queen of Carpet maar te doen.
die blijft laag maximmaal 25 cm geloof ik. na veel research en tips hier maar voor gekozen
maandag 28 mei 2007 - 01:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon