menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Allerlei plagen in nieuw tuintje?

Ga naar meest recente reactie

Madeleine85

Madeleine85

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, en hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven. Mijn man en ik zijn in december verhuisd naar een huis met zowel voor als achter een totale tegelvlakte(en een postzegel kunstgras). Vreselijk De voortuin hebben we getransformeerd tot een groen tuintje, met een beukenhaag, mooie grondbedekkers, limelights, hortensia's, kattenkruid en drie sierappeltjes leibomen. Alles om vogeltjes, bijtjes etc aan te trekken. Maar....... Tot op heden trekken we alleen kleine beestjes aan. De kattenkruid en de appel zitten onder de luis (en mieren), de onderkant van de blaadjes van de beukenhaag zitten onder de beukenhaagluis en zojuist bij het onkruid wegtrekken vlogen overal witte vliegjes rond. O jee.... Wat moet ik doen? En moet ik überhaupt iets doen? De tuin is in mei aangelegd dus alles is nog heel jong. Ik geef goed water en heb een mulchlaag (cacaodoppen) aangelegd onder de heg, bomen en limelights. Ik wil geen chemische troep gebruiken..

Groetjes Madeleine
maandag 12 juli 2021 - 10:02
LT

LT

Geduld is een schone zaak...Jouw tuin is nog jong
maandag 12 juli 2021 - 10:23
Madeleine85

Madeleine85

Gelukkig, ik blijf het veel liefde en aandacht geven en dan hoop ik dat het goed komt. De beestjes zijn ook weer goed voor andere beestjes, toch?
maandag 12 juli 2021 - 11:24
leerling

Leerling

Heel mooi dat er weer zo'n stukje tuin bij is.

Het duurt even voor natuurlijke vijanden van o.a. bladluizen weten dat er bij jullie wat te eten valt. Hoelang dat "even" is, hangt ook af van de omgeving waar je woont. Als daar weinig groen te bespeuren valt, zal dat langer duren.

Zowel hier als in onze vorige tuin had onze beukenhaag de eerste jaren last van luis. De haag zelf had daar geen last van en vanaf het derde jaar is die gewoon verdwenen.
(In onze eerste tuin hadden we twee hagen. Eentje stond aan de straatkant, en - jong en onervaren - volgden we de raad van de buur die zei dat je best spoot. De tweede haag stond aan de moestuin, dus daar was spuiten niet aan de orde. Toen we zagen dat de luis aan de straatkant een probleem bleef, terwijl de aan de moestuin vanzelf verdwenen was, zijn we gewoon gestopt met spuiten.)
De luizen vooral niet wegspuiten met water, zoals je o.a. in dat artikel van Vogelbescherming leest. Als jij ze wegspuit, vinden de natuurlijke vijanden ze niet. Waarom zouden ze ze dan komen zoeken?

Mieren hebben een slechte reputatie, zeker in combinatie met bladluizen, maar het zijn is de eerste plaats nuttige opruimers.
Alleen uitkijken dat ze niet binnenkomen. Willen ze dat toch, dat volstaat het meestal om hun geurspoor te onderbreken met wat feller ruikende dingen. Lavendelolie wordt regelmatig aangehaald, maar bruine zeep helpt net zo goed. (Geuren vervliegen, dus wel regelmatig herhalen.)

Wat je ondertussen kan doen is het die natuurlijke vijanden zoveel mogelijk naar hun zin te maken.
Kijk even welke vogels er langs komen. Misschien heb je wel plaats voor een nestkastje dat geschikt is voor die vogel? (Je kan het bv. vastmaken aan een paal die je tussen de leibomen zet. 1,5 tot 2m hoog volstaat. Opening liefst richting noordoostelijk richten.) Zal pas volgend voorjaar bewoond worden.
Tegen de luis op de beukenhaag zou je een oorwormenpot kunnen maken. (Als je zoekt op "oorwormenpot maken", vind je tal van voorbeelden.) Als je die eerst een paar dagen op de grond legt onder de haag, is de kans op bewoning groter. Zelf had ik de onze bovenop een stok geplant i.p.v. in een boom of struik te hangen.
Ook handig zijn insectenhoteltjes. Kant en klaar te koop of zelf te maken.

Ook leuk is een minivijvertje met wat vijverplantjes en een steen erin die net onder water staat. Hoeft niet groter te zijn dan 40x40x30 cm3 (lxbxh). Zeker als je die kan ingraven, lokt die heel wat dieren. De vogels gebruiken de steen om gemakkelijk te kunnen badderen.
(Zie bv. https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/waarom-ook-u-een-minivijver-wilt-in-7-stappen-naar-een-oase)

Uitkijken met 'goed water' geven.
Je kan ook te veel water geven, of de grond te vochtig houden, waardoor je de groei van ziekmakende schimmels bevordert.
Als je bij aanplant 1 keer goed water geeft, en dan een hele tijd niets, moedig je de planten aan om hun wortels uit te spreiden (zeker ook in de diepte) om water te gaan zoeken. Als jij ze constant water geeft, hebben ze daar weinig reden toe. Oppervlakkig wortelende planten hebben sneller last van droogte.
Bij echte droogte, kan je beter een keer week (langzaam) een emmer water geven, dan elke dag een beetje. Maak na het watergeven een kuiltje met je vinger in de buurt van de wortels en voel of de grond daar vochtig is.
Met het weer dat we de laatste maanden hebben gekregen, heb ik niet de indruk dat er momenteel in de Lage Landen een droogteprobleem is.

Cacaodoppen ogen mooi, maar zijn ook prima schuilplaatsen voor slakken. (Vochtig en donker.)
maandag 12 juli 2021 - 16:58
Madeleine85

Madeleine85

Wat fijn zo'n uitgebreide reactie! Heel erg bedankt ???? De cacaodoppen heb ik eigenlijk niet voor de mooiheid, maar vanwege het vocht voor de planten en de mulchlaag wat ik overal las (zo mooi vind ik het niet haha).
dinsdag 13 juli 2021 - 10:45
leerling

Leerling

Mulchen is prima en het zal in droge periodes de bodem langer helpen vochtig houden. Daar kan je om het even wat voor plantaardige materiaal voor gebruiken, zolang er geen zaden (en geen giftsoffen) in zitten.

Zelf gebruik ik liever materiaal dat sneller afbreekt dan cacaodoppen, omdat je dan tegelijkertijd ook de je bodemleven verbetert. Dat zorgt ervoor dat de voedingsstoffen in je mulchmateriaal kunnen worden opgenomen door je planten.

Onze tuin heeft ook deels 'nieuwe' grond gekregen, waardoor het even duurde voor dat bodemleven weer evenwicht opgebouwd was. De eerste jaren duurde het meer dan een jaar voor de mulchlaag onder de hagen was afgebroken. Nu kunnen we op veel plaatsen al twee keer per jaar bijvullen. Dan weet je vanzelf dat het weer snor zit.
dinsdag 13 juli 2021 - 14:02
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Heb je compost en of andere organische meststof toegevoegd? Je grond is helemaal schraal na jaren tegels, ik heb hier ook een stuk schrale grond waar alles zwak en ziek wordt...
vrijdag 23 juli 2021 - 09:12
dries944

Dries944

Compost of houtsnippers vind ik het beste om te gebruiken als mulchlaag, breekt snel af waardoor je de bodem sneller in orde krijgt kwa bodemleven. Zonder een goed bodemleven heb je een arme bodem waarbij planten al snel te lijden hebben van ziektes en plaaginsecten. Ben geen voorstander van schors omdat dit traag afbreekt en het bodemleven heeft hier niet zoveel aan.

Het gaat er eigenlijk om dat je de bodem moet voeden en dus niet de planten!
De natuur doet dan de rest. Je kunt ook larven kopen van lieveheersbeestjes om sneller natuurlijke vijanden te hebben van de bladluis en anders plaaginsecten.

Hierbij nog even meegeven dat bijen en hommels niks hebben aan de meeste hortensia's omdat die geen nectar produceren,steriele bloemen dus.
vrijdag 23 juli 2021 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon