menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braamstruiken overwoekeren tuin

Ga naar meest recente reactie

Guinevere

Guinevere

Hoi allemaal,

Ik ben nu aan de achtertuin van mijn nieuwe woning toe. Rondom de tuin (+/- 800 m2) staat het vol met braamstruiken. Op zich vind ik dat geen enorm probleem, ik lust graag bramen en het is een goede natuurlijke afscheiding voor mijn erf waar mijn honden niet doorheen komen. Ik laat het rondom wel iets terugsnoeien om tuin terug te winnen, maar die struiken hoeven van mij niet helemaal weg. Maar de stengels komen overal naar boven en overwoekeren de constructies in mijn tuin, en komen zelfs door het terras dat voor mijn tuinhuisje is aangelegd. Hoe kom ik daarvan af? Zie foto.

Mijn dank is groot

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 11 juli 2021 - 17:08
Guinevere

Guinevere

Meer foto's:

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 11 juli 2021 - 17:09
Guinevere

Guinevere

En nog een:

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 11 juli 2021 - 17:09
Tuinprins

Tuinprins

Bramen maken worteluitlopers. Ook kunnen stengels die over de grond kruipen wortels vormen en zo een 'nieuwe' plant vormen.

Er van afkomen:

- uitgraven.
Is een lastig werkje vanwege de doornen en het feit dat een braam zeer diep kan wortelen en daardoor behoorlijk vast zit. Bij bestrating is dit niet mogelijk.

- constant blijven wegsnoeien zodra je wat groens boven de grond ziet verschijnen. Is iets voor de lange termijn aangezien bramen zeer taai zijn.

- vergif gebruiken.
Ik weet niet waar je woont maar in NL is er de laatste jaren niet zo veel meer beschikbaar wat goed werkt tegen bramen. Volgens mij is er in België nog wel het een en ander wat legaal verkrijgbaar is.


Gegroet, de tuinprins
maandag 12 juli 2021 - 05:32
Guinevere

Guinevere

Dank je wel, Tuinprins. Ik woon in NL, en er is nog wel wat op de markt, maar inderdaad alleen op basis van azijnzuur. Het lijkt me dat dat niet heel effectief is op zo'n sterk woekerende plant. Ik gebruik liever geen gif, maar op sommige plekken moet het misschien wel. Heel jammer dat de vorige eigenaar het zo heeft laten verwilderen.

Een onkruidbrander gaat zeker weinig uithalen tegen die uitlopers?
maandag 12 juli 2021 - 09:42
PeterC

PeterC

Ik denk dat je met een onkruidbrander eerder je tuinconstructies zal vernietigen dan de bramen.
maandag 12 juli 2021 - 18:03
pplakke

Pplakke

In België is er niets meer beschikbaar voor particulieren, tenzij azijn maar dat werkt niet. Voor professionele met vergunning zal vermoedelijk nog veel beschikbaar zijn in België.

Nu moet ik zeggen bramen is iets zeer lastig, vestigt zich tussen wortels van andere struiken en zo moeilijk uit krijgen. Ik heb door de droogte de laatste jaren gehad dat de bladeren al eind juli begin augustus gedeeltelijk afvielen van vele planten. En heb brede struiken en krijg nu op verschillende plaatsen bramen vanbinnen uit door het extra licht, vroeger had je eens een enkele. Maar nu vrees ik dat het uit de hand gaat lopen.

Ik probeer ze in de winter wanneer de struiken kaal zijn met de schop uit te doen en met handschoenen maar is moeilijk. Had het extra probleem dat ik crohn kreeg eind 2019. En die winter helemaal niets kunnen doen erdoor. En voor je het weet gaat het heel snel met de bramen, mogelijk waren de vorige eigenaars daar te oud of ziekte om het nog in te perken.

Als ze aan de rand mogen blijven staan. Zou ik ze gewoon terugsnoeien. Misschien eens bosmaaier huren waar ze weg mogen en die stukken nadien wat gras zaad over en dan als gras maaien zal hen daar uitputten.

dinsdag 13 juli 2021 - 02:50
Tuinprins

Tuinprins

Een brander werkt niet bij bramen aangezien een braam een wortelonkruid is. Je brandt het bovenste deel weg maar de wortel vormt nieuwe scheuten die na enige tijd weer boven de grond komen. Als je het branden jaren volhoudt dan zal de braam het waarschijnlijk wel opgeven maar dit is dus niet iets voor de korte termijn.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 juli 2021 - 06:52
Guinevere

Guinevere

Bedankt, mensen!

Mijn plan luidt nu: terugsnoeien waar het kan, in de herfst met een bosmaaier aan de slag. Voor het terras moet ik me dan nog eens achter de oren krabben.
dinsdag 13 juli 2021 - 14:55
Heike

Heike

Wij kochten in 2018 een huis met een grote tuin. Het achterste stuk was compleet verwilderd en braamstruiken overwoekerden alles. Wij hebben dat stuk laten afschrapen, er was anders geen beginnen aan. Daarna lieten we de natuur zijn gang gaan, hier en daar plantte ik wat en ik probeerde elk opnieuw opkomend braamstruikje zo snel mogelijk uit te steken. Nu is dit stuk tuin het domein van onze kippen...

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 13 juli 2021 - 20:26
Guinevere

Guinevere

Wat een klus, Heike! Afschrapen is hier geen optie, omdat de bramen tussen andere bomen en struiken staan die ik wel wil houden, en in een paar gevallen móet (en wil) houden, omdat het om dorpsbeeldbepalende bomen gaat. Maar verder... hier is ook alles flink verwaarloosd. Aan de ene kant jammer, want veel werk, maar aan de andere kant is het ook heel leuk om iets moois uit de chaos te zien ontstaan!
woensdag 14 juli 2021 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon