menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inplanten bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Tekst aangepast

Petatje

Ik heb een perk van 12m² dat ik (opnieuw) wil inplanten met bodembedekkers. (zie foto) Ik heb een ph-analyse laten uitvoeren zodat ik deze keer start van een correcte bodem. De huidige bodem heeft een ph-waarde van 5,6. Ik wil er Pachysandra in aanplanten, maar stel mij de vraag wat ik best eerst toevoeg aan de bestaande bodem? (compost? bodemverbeteraar? turf? kalk?...)
Hoeveel product moet ik voorzien voor 12m²?
Hopelijk kan iemand mij uitleg geven.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 1 juli 2021 - 10:04
Petatje

Petatje

Oeps, jammer... geen reacties :-/
maandag 5 juli 2021 - 16:36
PeterC

PeterC

Wij hebben vooraan het huis pagisander geplaatst.
Niets aan de bodem gedaan. Wij hebben een droge zandige bodem. De planten staan zo rond de middag enkele uren in volle zon maar de rest van de dag in de schaduw van de bomen.

Die plantjes groeiden uitstekend en na enkele jaren was de border volledig dichtgegroeid en kwam er nauwelijks nog iets van onkruiden door, tenzij een occasionele paardebloem die ik dan verwijderde. Een uitstekende en mooie bodembedekker.
Maar de zomer van 2 jaar geleden was er te veel aan en nagenoeg al de palisander heeft toen het loodje gelegd, en wat er nog van overgebleven is lijkt er geen zin meer in te hebben. Er komt geen schot in de zaak.
maandag 5 juli 2021 - 20:50
Tuinprins

Tuinprins

Bij Pachysandra komen de afgelopen 10 jaar 2 schimmelziektes voor die leiden tot taksterfte. Het gaat hierbij om Phytophthora citrophthora en Volutella pachysandrae. Voor de particulier zijn hier in NL geen middelen voor beschikbaar om deze aantasting te bestrijden. Komt vaker voor op natte grond en beschutte standplaatsen. Als je de grond gaat verbeteren met compost houdt die meer vocht vast en dan heb je in natte periodes eerder kans op het toeslaan van deze aantastingen.

Zie ook:

https://edepot.wur.nl/180981

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 6 juli 2021 - 06:12
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Dus tuinprins niets toevoegen? Pachysandra groeit op onze droge zandgrond ook als onkruid...
woensdag 7 juli 2021 - 18:57
Jasmijn2012

Jasmijn2012

Bedankt voor de info
donderdag 8 juli 2021 - 16:01
PeterC

PeterC

De Pachysandra groeide op onze droge zandgrond ook uitstekend, maar de zomer van 2 jaar geleden was er te veel aan. Was dat door de droogte of door de felle zon, dat weet ik niet. Pachysandra is in feite een halfschaduw, schaduwplant.
We gaan klimop bijplaatsen. Die doet het hier onder alle omstandigheden goed.
vrijdag 9 juli 2021 - 23:22
Wannus

Wannus

Pachysandra niet in volle zon plaatsen !
zaterdag 10 juli 2021 - 07:32
Petatje

Tekst aangepast

Petatje

Pfff, hier met de handen in het haar...
Vorige jaar begin juli Pachysandra geplant op 2 verschillende plaatsen. Alles leek ok... echter, in het grootste perk (12m2) sterven de stengels allemaal af. (in het kleine perkje staat hij mooi).
Weet echt niet meer wat ik met dit perk moet aanvangen?? In dit perk stonden tot voor 5 jaar terug, steeds Pachysandra's, tot aan dé hete zomer... Het jaar nadien plantte ik in dit perk vinca minor alba. Omdat het resultaat het jaar erop niet goed was, besliste ik om opnieuw Pachysandra's in te planten, want die had het jaaaaren goed gedaan. Helaas...
Om mijn verhaal wat in te korten ????, vorig jaar plantte ik dit perk voor de DERDE maal aan met Pachysandra... telkens met de nodige toevoegingen aan de bodem na bodemonderzoek. Ooo neen, opnieuw sterven alle stengels af... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen... de plaatselijke Aveve-winkel raadt me aan alle aarde te laten weghalen en nieuwe aarde te laten leveren...
Phoe.... ik ben een alleenstaande vrouw en heb vorig jaar alles op alles gezet opdat het zeker zou lukken... maar deze klus is voor mij echt niet haalbaar.
Weet iemand raad? Ik denk er nu aan simpelweg klimop te stekken en dit te planten alhoewel ik er zelf geen voorstander van ben omwille van het enorm kruipend gedrag. (perk halfschaduw, omboord met buxus en taxus)
Wie weet krijg ik hier een super ideetje te horen!
Alvast bedankt voor de raad!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 19 maart 2022 - 21:57
Polplastron

Polplastron

Misschien lees ik er ergens over, maar hoe is de ligging van deze strook? Komt er zon op het heetste van de dag of enkel 's morgens en/of' s avonds?

Als deze strook op het heetste van de dag een beetje beschut is, zou Polypodium vulgare (eikvaren) een mogelijkheid zijn: deze kan wel wat zon verdragen, wortelt zeer oppervlakkig als een soort tapijt en doet het in mijn tuin op de minst begroeibare plaatsen heel goed.

zondag 20 maart 2022 - 08:30
Petatje

Petatje

Staat vermeld "halfschaduw" : enkel zon in de voormiddag.
zondag 20 maart 2022 - 10:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon