menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gewasbescherming over vierkantemeterbak?

leerling

Leerling

We hebben van de webshop hier een aantal vierkantemeterbakken gekocht, waar we heel tevreden over zijn.
Ja, ze zijn van plastic, maar gaan daardoor ook langer mee dan houten bakken. Ze zijn zwart, zodat de grond sneller opwarmt en langer warm blijft. Ze zijn ook wat hoger dan de 20cm die je dikwijls elders vindt.

Enig probleem is dat katten ze ook erg waarderen. Lekker rollebollen of slapen op een verhoogje.
De bakken staan in de zijtuin, zodat het even duurde voor ik merkte waarom worteltjes, rode biet, sla ... maar niet/nauwelijks wilden ontkiemen. (Bonen, plantjes die we planten ... deden het gelukkig wel goed.)
Erwtrijzen in de bakken steken helpt tegen bosduiven en andere vogels, maar katten duwen ze gewoon om.

Verschillende covers geprobeerd, maar de openingen langswaar je in de bak kon om te wieden/water te geven/oogsten waren weinig praktisch.

Dit jaar hebben we bogen over de bakken gezet en daar dan netten over en over 1 bak plastic-met-gaatjes.
Dat lukt al heel wat beter. Ik kan het net/plastic over de andere helft hangen en kan zo gemakkelijk bij de hele bak.

De plastic-met-gaatjes bak werkt bovendien bijna als een miniserretje.

Alleen is die plastic weinig duurzaam. De eerste storm zorgde al voor scheuren.
Slakken vinden netten ook geen probleem.
En aan de zijkanten komen netten/plastic te laag. Als je worteltjes wil zaaien en beschermen waar je pas wat anders geoogst hebt, zit je aan de overkant met snijselder die door het net aan het groeien is.

Dit jaar staat https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/3982/groeibed-frame-96-x-96-x-100cm op mijn verlanglijstje.
'k Heb het nog niet besteld, omdat ik nog op zoek ben naar een fijnmaziger net waar slakken niet doorheen kunnen en een stevig - en milieuvriendelijk - plastic-met-gaatjes.

Geen cloches. Wel een ruime rechthoek die ik over zo'n buizenstel kan hangen en gemakkelijk naar de andere kant verhangen.

Heeft iemand tips?
zondag 27 juni 2021 - 00:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon