menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Randen in kunstagras

WardBerckmans

WardBerckmans

Het grasgedeelte in mijn tijn wordt afgereden door een robotmaaier. De meeste zijkanten komen tot vlak tegen een afsluiten dus daar kan de maaier niet bij. Daarom speelde ik met het idee om de randen in kunstgras aan te leggen. Pakweg een strook van 20-30 cm rondomrond. Denken jullie dat dit een goed idee is. Wat betreft de kleur heb ik enkele samples getest en het is echt moeilijk om het verschil te zien. Ik hoor graag jullie ideeën hierover. Alvast Bedankt.
donderdag 24 juni 2021 - 15:08
PeterC

PeterC

Ik heb op 1 plaats dat de gazon over een meter of 6 tot tegen een muur komt. Aan die laatste 15cm zoiets kan de robot niet aan en dan blijft er inderdaad een strook staan die niet gemaaid wordt.
Als ik vind dat dat gras te hoog begint te worden rij ik daar eens met mijn gewone grasmaaier langs.

Op zich kost dat weinig moeite, maar ik heb me ook al afgevraagd of ik daar niet vb een tegel zou langs leggen.
Maar jouw idee van een smalle strook kunstgras vind ik helemaal geen slecht idee, integendeel. Toen ik het las dacht ik: waarom heb ik daar niet aan gedacht.

Dus als je het wil proberen, hou ons op de hoogte van je ervaringen.

Ik zou de strook wel iets breder maken dan de breedte die de robot laat staan. Het gras heeft de neiging om wat horizontaal te groeien en dan toch van die sprieten te vormen. Ik zou zeggen zeker 10cm meer en ik zou de begrenzingsdraad laten liggen waar die nu ligt, dus onder het kunstgras, zodat je robot blijft rijden tot zo dicht mogelijk bij de muur.
donderdag 24 juni 2021 - 18:41
leerling

Leerling

Hou er rekening mee dat je gazon niet het hele jaar door dezelfde kleur heeft. Je kunstgras - als het van goede kwaliteit is - is dat jarenlang wel. Een 'grens' die er nu vrijwel onzichtbaar uitziet, ziet er straks maandenlang heel onnatuurlijk uit.

Verder zul je ook je kunstgrasstroken moeten onderhouden. Mos en onkruid vinden het geen bezwaar.

Mij lijkt eenvoudiger om de strook waar de maaier niet bij kan grasvrij te maken. Als je je gras afboort met afboordsel waar je robot nog over kan (voor inspiratie, zie bv. https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/categorie/aanleg-en-inrichting/tuinaanleg/afboordingen-en-perkhekjes), kan je de strook waar hij niet kan maaien diep (+30cm) uitgraven, karton (geen 'worteldoek') op de bodem leggen en dan tot de gewenste hoogte aanvullen met schors. Dat schors ga je na een aantal jaren (afhankelijk van het type) moeten aanvullen.

Nog beter is een bredere strook zonder gras, waar ook nog andere planten kunnen groeien, al dan niet tussen schors. (Al graaf je dan best geen 30 cm af.) Maar ik weet dat niet iedereen even mobiel is.

Toen we er pas gingen wonen bestond onze vorige tuin ook grotendeels uit gras dat langs 3 zijden tot tegen de afsluiting kwam. Onze grasmaaier kon die +/- 7cm ook niet maaien.
We hadden bitter weinig tuinervaring, maar wilden eindelijk onze kruiden wel in vaste grond. Dus maakten we een strookje vrij van 60cm bij 100cm. Later volgde een hoek, omdat iemand ons een vijgenboompje cadeau deed. Aan de voet ervan hadden we bosaardbeitjes. Nog later volgden een appelboom, een notenboom, een kersenboom... Aan de voet maakten we elke keer een ruime ovaal grasvrij, om er dan weer planten te zetten die in bloei kwamen in periodes dat er nog niets/weinig anders in bloei stond.
't Was een heel leerproces. We hebben, uit onwetendheid, heel wat verkeerde keuzes gemaakt. Maar één keuze hebben we ons nooit berouwd: hoe meer gras we ruilden voor andere planten, hoe boeiender en levendiger de tuin werd.
Toen we het huis verkochten, bleek de tuin voor de kopers ook een belangrijk plus punt.

Maar opnieuw: ik besef maar al te goed dat niet iedereen dezelfde keuzes kan/wil maken.
vrijdag 25 juni 2021 - 00:59
PeterC

PeterC

Dat kan natuurlijk ook. Maar ik vind het idee van Ward toch ook het overwegen waard.
maandag 28 juni 2021 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon