menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras irrigatie

scannie

Scannie

Advies gevraagd...
Ik heb een tuin in een U vorm, 10 meter breed, 80 meter lang.
Omdat ik nog niet de volle aandacht kan geven aan de inrichting hiervan heb ik vorig najaar gras gezaaid.

De waterdruk is bij het gebruik van 2 sprinklers te laag.

De vragen:
De leiding door het huis naar de garage is 15mm koper.
Heeft het dan zin om tuinslangen te gebruiken met een grotere diameter?
Ik vermoed dat er geen verschil is tussen 19 en bv 32 mm slang.
De koperen leiding is de beperkende factor.

Hoe kan ik met bovenstaand probleem deze oppervlakte bewateren zonder de hele avond de sprinkler te moeten verplaatsen?
vrijdag 18 juni 2021 - 23:50
deHaan

DeHaan

Waarom gras water geven?
Als het geel wordt door droogte en het gaat weer regenen, dan wordt het vanzelf weer groen.
Ik geef alleen de borders water en die hebben dit jaar nog niets gekregen.
Ik heb trouwens veel gras en er lopen nu kippen en schapen op.
Maar als je toch water wil geven, laat dan een bron of puls maken en zet daar een waterpomp op.
zaterdag 19 juni 2021 - 09:47
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Misschien een messing snelkoppeling gebruiken ipv die gardena snelkoppelingen, geven ook drukverlies omdat ze vanbinnen versmallen.

Hier een leiding van 50m gekocht, met een sprinkler die een grote oppervlakte kan doen, moet ik wel verzetten dan voor het volgende stuk.
zondag 20 juni 2021 - 13:03
PeterC

PeterC

De leiding door het huis naar de garage is 15mm koper. Heeft het dan zin om tuinslangen te gebruiken met een grotere diameter? Ik vermoed dat er geen verschil is tussen 19 en bv 32 mm slang. De koperen leiding is de beperkende factor.

Uw redenering is volledig correct. Wat in het begin de beperkende factor is kan je verderop niet compenseren.
Wat je wel kan vermijden is dat je na de 15mm koper onder je huis leidingen gebruikt die nog meer weerstandsverliezen creëren. Een iets grotere maat zal minder verliezen hebben. In die zin is 32mm nog niet zo een slecht idee, zeker ook omdat je een lange tuin hebt. Maar veel groter heeft niet veel zin.
dinsdag 22 juni 2021 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon