menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inspiratie voor bodembedekkers

Ga naar meest recente reactie

cyberscreen

Cyberscreen

Hoi mede-tuiniers,

Ik heb een vrij groot perk in de achtertuin van 3,6 x 6,6 m, en dit afgelopen herfst opgevuld met een aantal heesters en vaste planten. Inmiddels is alles al flink gegroeid ten opzichte van de foto (met uitzondering van poes, gelukkig) en er begint nu ook steeds meer onkruid te komen. Vooral tussen de lupine en muurbloem is het best wel een klusje om het onkruid te verwijderen. En de oppervlakte voelt dan ook opeens heel groot.

Ik zit te twijfelen of boomschors een goede optie zou zijn, of om juist een goede bodembedekkende plant aan te planten. Een bodembedekkende plant staat leuk maar ik moet er dan wel nog tussendoor kunnen lopen voor het onderhoud. En een hedera gaat hem bijvoorbeeld niet echt worden vanwege het woekeren.
Boomschors lijkt mij wel mooi staan, maar daar hoor ik ook weer een hoop wisselende verhalen over. En is ook weer duurder natuurlijk.
Hebben jullie ervaring met een optie die jullie goed bevalt? Of vinden jullie schoffelen toch het makkelijkste? Ben benieuwd!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 27 mei 2021 - 19:30
tinekebeck18

Tinekebeck18

Wij hebben overal schors tussen. Wel eerst een laag gronddoek gelegd tegen het onkruid. Schors is vrij prijzig en moet je om de x aantal jaar aanvullen, want het 'vergaat' ook natuurlijk. Verder is het wel een groot voordeel dat het de aarde langer vochtig houdt en in de winter de planten ondergronds beschermt tegen de koude. Eventueel kan je kijken voor een bodembedekker die wat 'geloop' kan verdragen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar las op verschillende websites dat kruiptijm zich wel leent om als alternatief voor gazon te gebruiken. Misschien kan dit ook als bodembedekker dienen? Maar nogmaals, ik heb er zelf geen ervaring mee...
donderdag 27 mei 2021 - 20:08
cyberscreen

Cyberscreen

Oké, om de paar jaar vervangen is nog wel te overzien denk ik. Iets anders waar ik aan zat te denken is om een pad van boomschors te maken in de tuin. Minder oppervlakte, dus dan ben ik iets goedkoper uit. En dan zou ik de rest kunnen beplanten met (bloeiende) bodembedekkers, en tussen de vaste planten ook schors leggen. Zou dat misschien een idee zijn?
donderdag 27 mei 2021 - 21:09
leerling

Leerling

'k Zou geen worteldoek gebruiken. Volgens mij heet dat worteldoek, omdat planten er graag in wortelen en je het daarna nooit meer weg krijgt. 't Geeft uiteindelijk ook nog meer microplastics in 't milieu.

Als ik schors zou nemen, dan zou ik eerst afdekken met goed overlappend bruin karton (desnoods met wat gaatjes in geprikt als afwatering een probleem is) en dan daar de schors op leggen.
Het karton gaat net zo goed verhinderen dat het onkruid dat vanuit de grond naar boven wil komen geen licht meer krijgt. Het bodemleven zal zowel dat onkruid, als het karton als - na jaren - het schors afbreken. Je hoeft alleen na te kijken dat er geen nieuwe onkruidzaden komen aanwaaien. Als je het schors dik genoeg legt (minstens 5 cm) en het zaad ontkiemt er, dan heb jij het allang gezien voor het diep kan wortelen, en heb je het er ook zo uit gehaald.

De naam 'bodembedekker' is misschien ook wat misleidend. Bodembedekkers bedekken grotere stukken grond, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen ze dat ze die grond in die mate bedekken dat er geen andere planten tussen kunnen groeien. Niet alle bodembedekkers maken een aaneensluitend tapijt.
Sommige bodembedekkers lopen ook uit en durven vaste planten overwoekeren.

Wat voor bodem heb je (zand/leem/klei, nat/normaal/droog ...)? En hoeveel zonlicht valt er in je tuin?

Kruiptijm staat hier ook. Die had vorig jaar een flink stuk grond bedekt, maar dit jaar komt hij maar traag op gang. (Het helpt ook niet dat poes er graag een dutje doet.)

Lage (bladhoogte < 15cm) bodembedekkers die het hier (droge zandgrond) goed doen als onkruidweerders zijn o.a.
- Thymus praecox arcticus 'Languinosus' (woltijm - zon - ook leuk voor wolbijen, krijgt hier af en toe wel een kleine portie kalk)
- Waldsteinia ternata (halfschaduw)
- Ajuga reptans (zenegroen - halfschaduw)
- Cornus canadensis (Canadese kornoelje - schaduw)
- Saxifraga x urbiumof (schildersverdriet - halfschaduw)
- Prunella vulgaris (bijenkorfje - zon - snelle groeier, dus misschien minder geschikt voor jouw tuin)
- Veronica filiformis (draadereprijs - zon - sommige mensen vinden dit onkruid)
- verschillende lage sedums
- Mentha aquatica (watermunt - zon - de moederplant staat in een van de minivijvertjes, de uitlopertjes breiden zich vandaar uit)
- Arabis caucasica 'Snowcap' (randjesbloem - zon)
- Aubrieta (randjesbloem - zon)

Heb je de plantengids hier al gevonden? https://www.tuinadvies.be/plantengids
Daar vind je meer info over welke planten het waar naar hun zin hebben.
vrijdag 28 mei 2021 - 00:00
minouke

Minouke

Schoffelen vind ik nog altijd het gemakkelijkst, eens per week op een droge dag kost je 10 minuutjes werk.
vrijdag 28 mei 2021 - 08:48
Lamium

Lamium

Zou je de hele bodem willen bedekken? Ik denk om eerlijk te zijn dat dat wel erg ten kosten gaat van de strakke indeling waar je nu voor gekozen hebt. Als je voor een bodembedekkende plant gaat zou ik in deze setting wel kiezen voor iets wat echt laag blijft. De genoemde kruiptijm is een hele mooie optie dan.

Ajuga zou ik zelf niet aan beginnen. Dat zijn bij mij in elk geval vrij kwetsbare onregelmatig groeiende plantjes.
Met vinca heb ik ook ervaring. Die bedekken de grond mooi, maar hebben een vrij open structuur waardoor je behoorlijk makkelijk onkruid ertussen hebt. Dat geldt ook voor dwergmispel. Het voordeel daarvan is dat je die wel meer op een plek kan houden. Waldsteinia heb ik zelf alleen in een plantenbak staan, maar lijkt wel een stevig tapijt te vormen..
En dan is er nog mijn geheime tip: lamium. Het voordeel van lamium is dat het ook een zeer gesloten tapijt vormt die zeer snel dichtgroeit. Sommige mensen associëren het met onkruid omdat hij ook in de berm groeit in Nederland, maar door een blad met een mooi bladpatroon te kiezen valt dat wel mee. Bovendien zien ze er ook strakker uit dan de meeste bodembedekkers doordat ze zo vol zijn en het blad weinig verkleurt De tuinversies bloeien een paar maanden met ook iets fellere bloemen dan de natuurlijke. Erover lopen heb ik nog niet gedaan en ik weet niet of ze het in de volle zon ook zo goed doen als in de schaduw. Lamium woekert wel, maar is tegelijk makkelijk in toom te houden doordat het niet zo vast in de grond zit. In één plantenbak trek ik er regelmatig gewoon wat handenvol uit.
vrijdag 28 mei 2021 - 08:53
cyberscreen

Cyberscreen

Dank jullie voor de uitgebreide reacties!

Ik heb een zandgrond en het grootste deel van het perk ligt in de zon. Het achterste stukje ligt in de schaduw.

Als ik uiteindelijk kies voor een bodembedekkende plant, dan zou het inderdaad een lage bodembedekker moeten worden, liefst onder de 10 cm. En dan is het een beetje de vraag of er een bodembedekker is die zich ook tussen de vaste planten kan verspreiden, maar niet zo sterk ermee concurreert. En natuurlijk ook de andere planten niet gaat overwoekeren. Dovenetel heeft volgens mij wel een beetje deze eigenschappen, maar is misschien wat aan de hoge kant.

Zenegroen heb ik een stukje in de voortuin en deze zou ik niet in mijn achtertuin gebruiken omdat hij bij ons flink de neiging heeft tot woekeren. Maagdenpalm is toch ook wat aan de hoge kant denk ik.

Kruiptijm klinkt wel als een prima optie voor tussen de vaste planten. Verspreidt deze zich via uitlopers, of blijft hij redelijk dicht bij de pol?
Stekelnootje lijkt me misschien ook leuk om te gebruiken, is die prettig te gebruiken in combinatie met vaste planten en heesters?

Wat ik nu in mijn hoofd heb zitten:
- Bodembedekkende plant aan de voorste randen tussen de vaste planten (zonnig stuk).
Misschien hiervoor dus kruiptijm of stekelnootje. Kruipphlox vind ik ook wel mooi, hebben jullie daar ervaring mee?
- Bodembedekkende plant achterin (schaduw).
Kruipende kornoelje lijkt me wel een goede optie hiervoor. Misschien ook stekelnootje, ik las dat deze zowel in zon als schaduw kan.
- Een pad met boomschors aanleggen (langs de muurbloem en naast de schutting rechts), zodat ik overal bij kan.
- Resterende stukjes opvullen met heesters, of onkruidwerende bodembedekkers die bij de pol blijven (wat betreft die laatste heb ik al wel positieve ervaringen met ooievaarsbek).

Ben benieuwd naar jullie verdere ideeën, intussen brainstormen we maar wat verder
vrijdag 28 mei 2021 - 12:14
sophora

Sophora

Minouke, ben het met u eens. Klein moeite op zo een klein lapje grond een beetje te schoffelen.
vrijdag 28 mei 2021 - 12:37
Lamium

Lamium

Kruipphlox is misschien wel leuk om te combineren met kruiptijm. Het is allebei vrij fijn blad en de bloeiperiode is tegengesteld (de phlox is bij mij richting zijn einde aan het gaan, de tijm moet nog beginnen). De tijm breidt ook op een hele overzichtelijke manier uit, mooi in een 'cirkel'. Ik vraag me wel af of hij helemaal blij is met een zandgrond?
vrijdag 28 mei 2021 - 13:20
PeterC

PeterC

Maagdenpalm is toch ook wat aan de hoge kant denk ik.

Je hebt Vinca Major en Vinca Minor.
In onze vorige tuin hadden we Vinca Major gekozen als grondbedekker. Zoals de naam het al zegt is dat de grootste van de twee Vinca's.
Groot nadeel van Vinca Major is dat die in de winter zijn blad verliest. Voor er in het voorjaar nieuw blad aan komt hebben ongewenste planten vrij toegang en het is een monnikenwerk om die uit de border te verwijderen want dat kan alleen manueel.
Vinca Minor is wel wintergroen en wordt maar 10 - 15cm hoog met mooi blad en mooie bloemen en lijkt me wel een geschikte bodembedekker.
vrijdag 28 mei 2021 - 22:09
Dany

Dany

Je hebt ook nog Azorella trifurcata, Sagina subulata, Herniaria glabra die blijven heel laag en blijven altijd groen.
zaterdag 29 mei 2021 - 12:16
leerling

Leerling

Phlox subulata 'G.F. Wilson' doet het hier niet zo best. Hij breidt zich nauwelijks uit en is hier geen onkruidweerder. De plantjes op de foto zijn een jaar of 3 geleden geplant.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 mei 2021 - 14:07
leerling

Leerling

Vinca minor doet het hier wel goed, al heeft het nieuwe perkje tijd nodig om zich goed te vestigen. De foto toont een perkje dat er al stond toen we het huis kochten. Mooi dicht gegroeid, maar ook hoger dan de 10 to 15 cm. (Ik had niet meteen een meetlat bij de hand, maar het kniekussen is 32 cm hoog.)

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 mei 2021 - 14:18
leerling

Leerling

Veronica filiformis (draadereprijs) best ook maar van het lijstje schrappen. Die groeit hier tussen bosaardbeitjes, maar groeit ondertussen ook al hoger dan die bosaardbeitjes.
zaterdag 29 mei 2021 - 14:22
cyberscreen

Cyberscreen

Bedankt voor alle verdere tips! Vooralsnog ga ik nog maar even kijken hoe de tuin zich deze zomer ontwikkelt. Er gaan waarschijnlijk nog wel wat veranderingen plaatsvinden qua indeling, dus dan heeft het nog niet zo veel zin om bodembedekkers aan te planten.
maandag 7 juni 2021 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon