menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wateroverlast

Ga naar meest recente reactie

petrouskov

Petrouskov

hallo,

ik ben vorige maand eigenaar geworden van een nieuwbouw woning. De tuin was aangelegd voor een opendeurweekend net voor we de woning aankochten, hiervoor was bij akte de factuur doorgerekend aan ons. allemaal goed en wel, maar nu komt het probleem.
Bij de minste regenval staat de tuin aan het terras volledig blank.
dit gemeld zijnde aan de desbetreffende tuinman en bouwfirma waar we aan kochten, kregen we als antwoord dat we geen oplossingen moeten verwachten of absurd veel bijbetalen voor drainage.
Ik ben dan maar zelf in actie geschoten en heb met een grondboor een stuk of 30 gaten gemaakt van 70 cm diep (tot aan grondwater) en gevuld met lavasteen. Daarbij was me opgevallen dat er op 20 cm diepte enorm veel beton zit waar ik door moest met mijn betonschieter.

Ik had gedacht dat de drainage gaten gingen helpen maar het mocht niet zijn.
het staat nog altijd direct blank en het water blijft enorm lang staan.
Nu ben ik via deze weg op zoek naar oplossingen om dit te doen slagen.
gr, petrouskov

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 17 mei 2021 - 10:59
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Weet niet of ze werken. Maar er bestaan producten, wetting agents genaamd. En die zouden zorgen dat harde grond weer doorlaatbaar word. https://www.compo-expert.com/nl-BE/product/kick Dit is er één, maar weet niet of je dit zelf kan kopen, of enkel een tuinman met fytolicentie dit mag gebruiken.
maandag 17 mei 2021 - 12:55
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Waar gaat al het regenwater van dat terras naartoe ? Als je dat opvangt in een regenput voor hergebruik zou je probleem wel eens kunnen opgelost zijn.

Verder is het typisch voor pas aangelegde grond dat de waterdoorsijpeling nog niet zo goed werkt. Eens het gras goed doorworteld is gaat dat al wat beter.
Maar de bleke kleur van het gras toont een gebrek aan voeding aan, zo zal die doorworteling nog lang duren.

PPlakke, wat jij voorstelt is tegen droogteschade, niet tegen wateroverlast...
maandag 17 mei 2021 - 15:01
pplakke

Pplakke

Tegen droogteschade is het ook, maar ook tegen wateroverlast. Omdat dit zo wat samen hangt. Doordat de grond verdicht is waarschijnlijk door zware machines blijft het water er op staan, en kan het beetje dieper kurkdroog zijn, zeker in periodes wanneer de plas verdampt in plaats van in de grond te trekken. Die wetting agent zou de harde lagen breken en zo beide problemen oplossen tenminste dat beweren ze, of het echt werkt geen idee.
maandag 17 mei 2021 - 15:14
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Hier zijn zoveel factoren in het spel dat het quasi onmogelijk is van achter een schermpje een advies te geven.

Mogelijk geroerde grond, mogelijk verdichte grond, mogelijk grond met een suboptimale samenstelling, allemaal mogelijk.
Zeker is dat al het regenwater van dat terras in die plas terecht komt ...
maandag 17 mei 2021 - 15:34
petrouskov

Petrouskov

bedankt voor de reactie,

we hebben wel nog een gevel overkapping bijgekocht en daarmee zou het water die van het terras vloeit al opgelost moeten zijn, en nu ben ik nog info aan het inwinnen om een goot te leggen en aan beide kanten op te vangen in een infiltratieput, maar dit moet wel 100% zeker uitsluitsel geven want dit zijn nog zware kosten.
Naar mijn inziens zit het aan mijn terras vol van bouwafval dat ze daar gedumpt hebben, en de tuinman er een laagje aarde laten opgooien en gras erop.
maandag 17 mei 2021 - 17:47
Tuinprins

Tuinprins

Mijn vermoeden: er zijn zware machines over de grond gereden met als gevolg dat de natuurlijke structuur van de grond naar de mallemoer is. Gevolg: water zakt slecht de grond in en in regenrijke periodes wordt het drassig. Dit is een bekend probleem bij nieuwbouwhuizen. Dat er bouwafval is begraven in de tuin maakt het er niet beter op.

Dit is alleen op te lossen door de grond met een minigraver zeker 1 meter diep los te maken. Als er maar een dunne laag zwarte grond is dan wordt dit lastig (nog even afgezien van het bouwafval wat in de grond zit).

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 mei 2021 - 19:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon