menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Nieuwe gazon, bemesten/kalk of niet?

Correwijn

Correwijn

Hallo iedereen,

Ik ben Michiel en ben nieuw hier, en dat is mijn gazon ook
In oktober heb ik deze ingezaaid en hij is er behoorlijk mooi doorgekomen.
De grond heb ik zelf rechtgetrokken maar is op sommige plaatsen toch niet zo mooi recht.
Ik zal op sommige plaatsen wat aarde mogen opgooien (en ook zaad?), of wat is best?
Hier en daar zijn er wat plekken die minder goed dicht staan (tot soms kale plekken van 10cm²), ik ga dus een beetje bijstrooien hier en daar.
Wat ik me afvraag, is het nodig of is het overbodig om het gras al te bemesten, en/of kalk te geven?
Indien het nodig zou zijn, wat raden jullie mij aan?
Ik ben een groentje wat gras betreft

Alvast bedankt!
Groetjes,
Michiel
dinsdag 4 mei 2021 - 17:09
leerling

Leerling

Ik word soms wanhopig om vragen zoals deze.
En voor alle duidelijkheid: ik ben heel blij dat je ze stelt.

Jarenlang is ons een egaal groen, effen grastapijt aangepraat als het ideaal dat nasporing verdient.

Jarenlang probeert men ons wijs te maken dat je dat kan bereiken door jaarlijks minstens een keer te verticuteren, bekalken, bemesten.

Een van de mythes wil dat mos niet houdt van kalk en dat je door bekalken je gras dus een voordeel biedt.

Het resultaat is dat ruim 70% van de tuinen in Vlaanderen overbekalkt zijn. Een overbekalkte grond terug gezond krijgen is en proces van vele jaren.
De ironie is natuurlijk dat sommige mossen een kalkrijke bodem verkiezen, en dat de meeste grassen liever een zuurdere bodem hebben.

Maar als je te veel mos in je gazon hebt moet je toch verticuteren!
Alleen: wat doe je als je verticuteert?
Je haalt de humuslaag uit je bodem. Humus is wat bodemleven helemaal gratis omzet in voedinsstoffen voor planten. Als je bodem gezond is tenminste.
Je maakt ook kale plekken in je gazon. Zaden die je door te verticuteren aan de oppervlakte haalt, of die komen aanwaaien, vinden er een prima plekje om te ontkiemen. Kale grond = geen concurrentie.
Als je van een uniform grasveld houdt, noem je het waarschijnlijk onkruid.

Te veel kalk in de grond maakt dat planten voedingsstoffen moeilijker kunnen opnemen. Geen erg, want na bekalken volgt toch gewoon bemesten?
Alleen zijn veel van die meststoffen niet zo gezond voor je bodemleven, dat, na dat kalkbad, dus nog minder van die humus kan omzetten in voedsel, zodat die laag nog dikker wordt en je dus moet verticuteren en ...

Een straatje zonder eind.

Ik ben geen fan van strakke, groene gazonnetjes, die weinig meer zijn dan groene woenstijnen.

Wil je er per se toch een, doe dan een bodemonderzoek voor je bekalkt/bemest. Of laat bv. de Bodemkundige Dienst van België een analyse doen. (https://www.bdb.be/Productendiensten/Analysesadviezen/Bodemanalysetuin/tabid/312/language/nl-BE/Default.aspx) Meten is weten.

Meestal volstaat het om in de vroege lente en in het najaar een laagje van 1 tot 2 cm compost over je gazon te verspreiden om je bodemleven en je gazon gezond te houden.


woensdag 5 mei 2021 - 01:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon