menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gecreotoseerde palen

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Ik heb dit voorjaar mijn pyracantha haag aangelegd en heb hierbij gecreotoseerde palen gekocht, een overschot van een fruitboer.

Omdat gecrotoseerde palen (het zijn wel stevige rakkers, doorsnede meer dan 10cm) langer meegaan leek het mij perfect.

Nu heb ik echter vernomen van onze tuinarchitect dat gecrotoseerde palen bijzonder slecht zijn voor mijn pyracantha haag. Er zijn inderdaad takjes vergeeld die tegen de palen kwamen, andere zien er nog prima uit. In het algemeen ziet de haag er eigenlijk niet slecht uit.

Moeten die palen eruit? Ik had eigenlijk altijd het idee dat de palen niet zo belangrijk zijn voor het zicht, aangezien de haag ze toch zou overgroeien binnen 4 jaar en ik ze niet meer zie, maar als de plantjes verbranden bij contact met die palen dan zal het nooit toe groeien...

bedankt!
maandag 26 april 2021 - 15:08
Droge_zandgrond
maandag 26 april 2021 - 15:30
Droge_zandgrond
maandag 26 april 2021 - 15:42
Droge_zandgrond
maandag 26 april 2021 - 15:42
Droge_zandgrond
maandag 26 april 2021 - 15:43
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Foto 4. Het valt wel op dat de planten die meer zon krijgen beter staan, terwijl ik zou verwachten dat ze meer verbrand zijn
maandag 26 april 2021 - 15:52
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Excuses voor al de posts, ik krijg maar 1 foto per post, en soms is de upload niet gelukt, beetje onhandige interface (of onhandige gebruiker)

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 26 april 2021 - 15:53
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Wij noemen die altijd 'gecarboleumde palen'. Werden vroeger vooral gebruikt voor weidepalen waar de prikkeldraad/gladdraad aan werd vastgemaakt.

Als de palen nog relatief vers zijn (d.w.z. nog niet zolang geleden zijn behandeld) dan kan dat lichte schade toebrengen aan de beplanting i.v.m. verbranden. Na 1 à 2 jaar zal dat voorbij zijn. Ik zou ze gewoon laten staan, is te veel gedoe om het te veranderen en de planten lijden er niet al te veel van.

Gegroet, de tuinprins

O ja, over het plaatsen van foto's: je kunt een foto per reactie plaatsen. Foto mag niet te veel MBs hebben anders pakt de forumsoftware hem niet. Verkleinen is dan noodzakelijk.
maandag 26 april 2021 - 18:35
PeterC

PeterC

Vers gecarboleumde palen brengen niet alleen lichte schade toe aan planten maar ook aan mij.
Ik heb ooit mijn nonkel geholpen bij het plaatsen van dat soort palen als weidepaal. Iemand moest de palen vasthouden terwijl hij ze de grond in klopte, gelukkig had hij een vaste hand.
Het was zomer, dus korte mouwen en 's avonds stonden mijn armen vol rode huiduitslag.
Maar het klopt. Ze verduren toch, dus laat ze maar staan.
maandag 26 april 2021 - 19:26
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

ah ok, bedankt, een pak van mijn hart, dan moet ik ze alvast er niet uit smijten! Ze zijn nog relatief vers, maar na het plaatsen had ik wel nergens last van dus ik denk al minstens 1 jaar oud, ze hebben even bij die fruitboer gelegen ook. Eens mijn pyracantha groot genoeg is zie ik die lelijke palen niet...

Was trouwens niet evident om recht te zetten, zijn geschild dus vanonder een stuk dikker, maar ik ben vrij zeker dat ze door de dikte en door het creotoseren een hele tijd mee zullen gaan...
maandag 26 april 2021 - 19:51
Tuinprins

Tuinprins

@PeterC: als je met vers gecarboleumde palen werkt of je gaat iets behandelen met carboleum en het is zonnig weer dan moet je oppassen voor verbranding van de huid.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 27 april 2021 - 06:31
PeterC

PeterC

Dat heb ik dus wel geleerd, ja.
dinsdag 27 april 2021 - 18:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon