menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidbehandeling na verticuteren

rcernjavskij23071971

Rcernjavskij23071971

Heb behoorlijk wat onkruid in het gazon (200 m²), voornamelijk paardebloem, zuring en hondsdraf. Atlijd al gehad .. Een heel deel reeds manueel verwijderd maar het blijft een klucht ... Sinds ik een robotmaaier heb, vind ik dat er net meer onkruid op het gazon staat, voornamelijk zuring in de hoeken waar hij niet voldoende kan komen (maar effectief een stuk minder mos). Probeer ook niet te kort te maaien. De droge zomers van de laatste jaren hebben het gazon de laatste jaren ook weinig deugd gedaan ...

Speel met het idee om een onkruidverdelger te gebruiken (sproeistof). Wat is het beste om te doen: onkruidverdelger gebruiken vlak na verticuteren of meststof strooien en erna spuiten. Heb in het voorjaar gekalkt en het gazon ziet er op zicht niet te "begaaid" uit. Hoe houd ik het onkruid onder controle naast vaker maaien, niet te kort etc ... Bedankt voor het advies
zondag 25 april 2021 - 11:06
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Mijn inziens en ervaring is dat je het gras en de bodem met verticuteren alleen maar meer open trekt waardoor ongewenste planten nóg meer kans krijgen. Bovendien haal je organisch materiaal weg wat je gazon verder verarmd. Gif spuiten vernietigt het bodemleven waardoor het gras nog minder goed gaat groeien. Een negatieve cyclus.
Je moet de bodemleven voeden en het gras bemesten zodat het gras beter en harder groeit en sterker is dan de rest. Dus compost aanbrengen, organische mest strooien. En wat "onkruid" in het gras accepteren helpt ook
zondag 25 april 2021 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon