menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei advies

Kw5

Kw5

in november 2020 heb ik steeneik leibomen laten plaatsen + een beukenhaag.

Verder heb ik klimrozen , klimop, hortensia's en gewone rozen geplant + rosa the fairy's ( bodembedekkende rozen. is dit schema correct ? :


*een keer in de drie a vier jaar in het vroege voorjaar tot vlak boven de grond afknippen. voor rosa the fairy's

* gewone rozen op kniehoogte snoeien net voor de winter en de uitgebloeide bloemen in de zomer wegknippen

* klimrozen tot op de jonge scheuten terugsnoeien na de bloei

*hortensia's : na de winter de uitgebloeide bloemen wegknippen

*steeneik : in juni terug in vorm snoeien

* beukenhaag : omteven, wel een bewolkte dag

Bemesting : klimrozen na de snoei + in juni + in september
hortensia's in maart en in juni
rozen : maart + juni
haagbeuk : maart , juni, september


bijkomende vraag : 4 tal keer per jaar bemest ik de rozen en hortensia's extra met koffiegruis. ( dus los van de bemesting die ik in de winkel koop ) is dit een goed idee?

zondag 18 april 2021 - 21:56
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou in september geen meststof meer geven. Meeste meststoffen hebben een redelijk hoog stikstofgehalte en dat bevordert de groei. Zo laat in het seizoen moet je de groei niet bevorderen. Mijn regel is om na de langste dag niet meer te mesten tenzij duidelijk blijkt dat de plant iets te kort komt (is meestal aan het blad te zien).

Gegroet, de tuinprins
maandag 19 april 2021 - 19:42
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

*een keer in de drie a vier jaar in het vroege voorjaar tot vlak boven de grond afknippen. voor rosa the fairy's


Trosrozen knip ik zelf elk jaar terug (behalve het eerste jaar na aankoop). Op die manier blijven ze laag en bossig. R. "The Fairy" zou ik begin maart terugsnoeien tot een twee-of drietal ogen boven de grond. (Vlak boven de grond lijkt me minder wenselijk)

* gewone rozen op kniehoogte snoeien net voor de winter en de uitgebloeide bloemen in de zomer wegknippen [citaat]
Wat zijn 'gewone rozen'?! Ik vermoed dat je theehybriden bedoelt. Hierbij zou ik dezelfde snoeiwijze nemen als bij 'The Fairy'.

[citaat] * klimrozen tot op de jonge scheuten terugsnoeien na de bloei

Zelf doe ik dit niet:ik hou stevige gesteltakken. Om de zoveel jaren 'vervang' ik deze door ze terug te snoeien en jongere takken omhoog te leiden.

Onthou vooral dat rozen ook maar gewoon planten zijn: ze vergeven je heus wel als je het niet helemaal volgens 'het boekje' doet!

En je beuken... Die zou ik snoeien in de winter om ze in vorm te krijgen en goed dicht te laten groeien. En dan nog eens in de loop van de vroege zomer om ze in vorm te houden want de nieuwe groei toont dan vaak nogal slordig.
Een bewolkte dag zou inderdaad ideaal zijn.

Wat bemesting betreft: zie Tuinprins' reactie. In de late zomer geef ik soms nog wel een handje patentkali aan m'n rozen.
dinsdag 20 april 2021 - 17:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon