menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre plastic

Margaretwillems1967

Margaretwillems1967

We maken momenteel een tunnel serre
Mijn vraag hierover is hoe maak je het plastick mooi strak aan de plastic buizen, en de voor en achterkant mooi glad dicht. Ik zou graag tips hebben
dinsdag 13 april 2021 - 23:23
Tuinprins

Tuinprins

Het plastic bij een tunnel krijg je aan de zijkant mooi strak door een sleuf te graven langs de tunnel. Sleufdiepte 50--70 cm. Hier doe je het plastic in in een U-vorm. Wat onduidelijk gesteld misschien maar het plastic moet lang genoeg zijn om heel de sleuf te bedekken. Dan een beetje zand op het plastic in de sleuf gooien en daarbij VOORZICHTIG aan de randen van het plastic trekken zodat vouwen etc. uit het plastic gaan. Dit doe je aan beide kanten van de folie tunnel. Als het plastic goed op de tunnel ligt de sleuf opvallen met zand. Door het gewicht van het zand komt het plastic steeds strakker te staan. Het plastic komt nog strakker te staan als je zand direct tegen het plastic doet.

Bij voor- en achterkant: lastig als je hiervoor geen aparte delen hebt die specifiek bij de tunnelconstructie horen. Je hebt speciale profielen die je op de bogen kunt maken waarmee je het plastic vastzet. Hierbij moeten de bogen wel voldoende dikte hebben anders werkt dit niet goed.

Duidelijker kan ik het niet maken (vragen naar verdere uitleg heeft geen zin!)

Tips:

== ik weet niet hoe groot die folietunnel is maar het beste doe je dit op een windstille en tamelijk zonnige dag. Plastic is licht en vangt redelijk wat wind en als het te veel waait is het lastig het plastic goed te krijgen. Bij koud weer is plastic stijf, bij wat hogere temperaturen (15 graden) krijg je het beter strak.

== oppassen dat je bij het opvullen van de sluif het plastic niet beschadigt met je spade.

== als het een tunnel van redelijk formaat is dan is het verstandig speciale nylondraden in de lengte over de tunnel te spannen. Deze nylondraden zijn UV bestendig en worden op de boog vastgezet met UV bestendige Tie-wraps. Deze nylondraden voorkomen dat het plastic of de tunnel inzakt bij flinke sneeuwval (in februari j.l. weer gebeurt bij enkele kwekerijen).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 april 2021 - 08:27
deHaan

DeHaan

Als aanvulling, gebruik UV bestendig folie, dat gaat een jaar of 10 mee.
Voor eventuele reparatie is er UV bestendig plakband in verschillende breedte,s.
Gewoon folie, een jaar.
woensdag 14 april 2021 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon