menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker planten tot aan stam jonge boom?

Ga naar meest recente reactie

Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Beste,
om onkruid (zoals dik lang gras enz. ) te voorkomen onder enkele pas aangeplante bomen (vorig jaar en dit jaar aangeplant) wil ik graag bodembedekker onder de boom zetten die nu nog zeker geen schaduw geeft wegens te jong.

Mag ik deze bodembedekker tot vlak rond de stam plaatsen of moet ik er wat vanaf blijven?
Krijgt de wortel dan nog genoeg lucht als het tot rond de stam wordt geplant? Waarom moeten bv groot onkruid als lang gras weg onder de boom en mag een bodembedekker wel? Neemt bodembedekker minder zuurstof op?

Het gaat om jonge steeneik hoogstammen.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten

Caroline
zaterdag 10 april 2021 - 13:06
Tuinprins

Tuinprins

Het idee dat bodembedekkers onkruid voorkomen is een idee dat sterk gerelativeerd moet worden. Een onkruidzaadje heeft maar een miniem stukje grond nodig om te ontkiemen. Ik zie redelijk vaak een aanplant van bodembedekkers waar het onkruid zich in heeft gevestigd. Het belangrijkste bij de aanplant van bodembedekkers is dat er zeker het eerste jaar/jaren zeer regelmatig gewied wordt. Doe je dit niet dan is de kans tamelijk groot dat het onkruid het gaat winnen van de bodembedekkers.

Of het planten van bodembedekkers rondom een boom nadelig is voor boom of bodembedekkers: naar mijn idee niet. Het beplanten van een cirkel rond de stam van een boom ('boomspiegel' wordt dat genoemd) is toch iets wat zeer vaak gedaan wordt. Zou het echt zeer nadelige effecten hebben dan lijkt mij dat het duidelijk zou worden afgeraden. Het onbeplant laten van een boomspiegel wordt vooral bij fruitbomen geadviseerd.

Als bomen wat groter zijn en een uitgebreider wortelgestel hebben dan kan het wel zijn dat de bodembedekkers in de zomer last krijgen van droogte (afgelopen 3 zomers redelijk vaak gezien). Water geven is dan aangeraden.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 april 2021 - 16:44
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

@tuinprins
Dankuwel voor uw advies! Nu weet ik dat ik zonder probleem bodembedekkers mag zetten rond de stam van de steeneik...
Eigenlijk had ik gedacht aan... hondsdraf omdat dat zo laag blijft en van nature al in mijn tuin voorkomt....ik dacht het uit te graven en te 'planten' rond de stam.
Misschien een beetje raar (het is niet zo mooi) maar dat lijkt wel een sterk plantje.
Groetjes
Caroline
zaterdag 10 april 2021 - 19:14
PeterC

PeterC

Hier in de omgeving, in het wild, groeit massaal hondsdraf, vult alle ruimte op tot tegen de stammen van de bomen, ook al krijgen ze weinig licht en vocht. Lijkt me inderdaad een hele taaie plant en prima als bodembedekker. Bovendien zo inheems als maar kan.
zaterdag 10 april 2021 - 20:20
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

@PeterC
Dankje voor de toelichting, blij te horen dat het alleen maar positieve kenmerken heeft: overal gedijend, taai, en nog inheems ook! Ik ga op plaatsen waar er staat in de tuin en hij niet nodig is uitgraven en 'planten' daar waar hij wel moet staan als bodembedekker!

Groetjes
Caroline
zaterdag 10 april 2021 - 21:10
leerling

Leerling

In de natuur vind je dichte(re) bossen waar voorjaarsbloemen groeien, die dan weer ondergronds gaan als het bladerdek te dik wordt. Maar net zo goed meer open bossen met een struiklaag en een kruidlaag, inclusief waardevolle grassen.
Ook langs wegen waar nog bomen mogen groeien wordt de boomspiegel niet vrij gemaakt.
Als planten rond bomen kwaad zouden kunnen, zouden er m.i. minder oude(re) bomen te vinden zijn.

Dik, lang gras tegen bomen lijkt me in de eerste plaats een probleem waneer je het wil maaien. Als je bij het maaien de boomstam (veelvuldig) beschadigt, kan dat de gezondheid van de boom aantasten.
Je kan dat ook voorkomen door, op wat afstand van de boom, een afboording te voorzien.

Als je de bomen even diep geplant hebt als ze bij de kweker stonden, en je de grond errond niet verzwaart, gaat beluchting geen probleem geven.

Als je bodembedekkers wil planten, doe dan gerust, maar zoals Tuinprins al aangaf: hou ook rekening met de behoeften van je bodembedekkers.

Naast de pandemie is er helaas ook nog de klimaatcrisis. Daar merken we hier nog maar de eerste tekenen van in de vorm van hogere gemiddelde temperaturen, hittegolven, langere periodes van droogte en meer stormen.

Ik hou planten weg rond de meeste boomstammen, struiken en hagen door er mulch te strooien. Is voor ons een win-win: geen gevaar dat je de planten beschadigt met maaiers, handig om van grasmaaisel en organisch kattenzand (minus de uitwerpselen) af te geraken, minder plaatsen die we regelmatig moeten wieden, natuurlijkere verrijking van de bodem, en, ondanks de droogte, vorig jaar de hagen niet een keer water gegeven.
(Mulchen met houtsnippers wordt afgeraden, omdat het bodemleven dat die houtsnippers zal verteren stikstof uit de grond onttrekt. Maar momenteel zorgt de uitstoot van stikstof voor te veel stikstof in de grond, dus weet ik niet of die redenering nog steek houdt.)

Hondsdraf vind ik een leuk plantje dat ook heel wat bezoek krijgt van hommels en bijen. Sommige mensen vinden het ook een woekeraar. Maar het wiedt vanzelf en is nog eetbaar ook. Alleen verdwijnt het hier elk jaar voor een tijdje ondergronds, dus niet zeker of het het hele jaar door een goede bodembedekker is.

Zelf heb ik bosaardbeitjes onder een deel van de hagen geplant.
zaterdag 17 april 2021 - 23:36
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste leerling,
Dank je voor je nuttige info! ondanks het vermeende woekeren vind ik hondsdraf toch gemakkelijk en ga ik het voorlopig daar bij houden. Het blijft heel klein en er komen idd bloemetjes voor insecten allerhande aan....

Mulchen met afgereden gras lijkt ons ook een goed idee, maar ik heb precies ooit gehoord dat er dan veel netels op die plaatsen komen. Ik vind netels niet zo erg, er staan er toch al heel wat bij ons, maar te veel moet het ook niet worden. Misschien weet jij hier iets over?

Vele groeten
Caroline
zondag 18 april 2021 - 19:18
dries944

Dries944

Beste Leerling,
Het is maar als houtsnippers IN de grond terecht komen dat ze stikstof onttrekken uit de grond. Houtsnippers op de grond dus. Heb hier op een border houtsnippers liggen,trekt massa's bodemleven aan,het enige ambetante is dat vogels hierin zitten te wroeten en dat er dan snippers in het gazon terecht komen.
zondag 18 april 2021 - 21:11
leerling

Leerling

@Caroline
Netels houden van voedzame grond, maar het is niet zo dat op voedzame grond automatisch netels groeien.

Ook plaatsen waar je mulcht zal je af en toe moeten wieden. Het zal wel veel minder zijn dan plaatsen waar je niet mulcht.

@Dries944
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Houtsnippers op de grond worden door het bodemleven sowieso in de grond getrokken.
Houtsnippers bieden eet- en schuilplaatsen voor heel wat beestjes, dus is het normaal dat vogels daar een kijkje komen nemen. Als de snippers in het gazon je hinderen, kan je misschien een wat hogere border aanbrengen.
woensdag 21 april 2021 - 02:16
dries944

Dries944

Houtsnippers worden niet in z'n geheel de grond ingetrokken, die worden afgebroken door schimmels en bacterien en insecten,de kleinere delen die dan loskomen trekken de wormen naar beneden. Die delen zijn dan al zo vergaan dat die weinig of geen stikstof meer vergen uit de bodem. Verse houtsnippers die in de grond terecht komen vragen veel meer stikstof uit de bodem.
woensdag 21 april 2021 - 21:08
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Beste Dries,
Opnieuw bedankt voor je nuttige info! Ik ga erop letten dat ik de grond niet meng met de mulch maar ze erop leg.

Beste Leerling,
Dank je wel voor je reactie, ik ga mulchen met koko's voorlopig en hoop dan inderdaad minder onkruid te moeten wieden de komende tijd.

Groetjes

Caroline
zaterdag 24 april 2021 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon