menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vinca Minor te combineren met cacaodoppen?

Ga naar meest recente reactie

Schef

Schef

Beste allemaal,

Ik zou graag willen weten of ik mijn perkje kan opvullen met vinca minor in combinatie met cocaodoppen totdat de vinca minor de strook volledig heeft bedekt. Ik kan helaas weinig informatie vinden over deze combinatie. Graag jullie hulp! Bedankt!

Ps. Eerst met de cacaodoppen de strook bedekken en daarna de plantjes planten?
zaterdag 10 april 2021 - 00:11
Tuinprins

Tuinprins

Als je honden hebt: nooit cacaodoppen gebruiken. Als ze er van vreten krijgen ze buikpijn.

Cacaodoppen zien er in het begin mooi uit, daarna gaan ze schimmelen en slaan wit uit. Dan is er het mooie wel vanaf. Bij een voldoende dikke laag houden ze het onkruid wel tegen.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 10 april 2021 - 07:07
Henk-Willem

Henk-Willem

Maagdenpalm breidt zich vooral ook uit via uitlopers / stengels die als ze de grond raken gaan wortelen. Dat lijkt me bemoeilijkt worden als die grond bedekt is met cacaodoppen en de stengels niet direct in contact kunnen komen met aarde.
zaterdag 10 april 2021 - 12:48
PeterC

PeterC

Ik zou niets van bodembedekker gebruiken. Vinca minor is een groenblijvende bodembedekker.
Plant de plantjes uit en de eerste jaren zal je wat moeten wieden maar éénmaal de vinca het oppervlak ingenomen heeft zal je nog nauwelijks iets moeten doen.
Neem zeker geen Vinca major. Hebben wij gehad. Die is niet wintergroen. Verliest in de winter zijn blaadjes en was elk voorjaar een crime om de border "proper" te zetten en dat kan alleen manueel.
zaterdag 10 april 2021 - 19:04
Henk-Willem

Henk-Willem

Dit voorjaar heb ik zelf nog Vinca minor "Gertrude Jekyll" (witbloemige cv) geplant. Die bloeit nu echt mooi met veel witte bloemen maar heb me laten vertellen dat deze variant minder goed dichtgroeit / wat minder sterk is dan de "soort" met violetpaarse bloemen. Die heb ik ook staan en is ondoordringbaar na enkele jaren.
zaterdag 10 april 2021 - 20:36
Schef

Schef

Dank voor de tips allemaal, ik zal de cacaodoppen elders in mijn tuin gebruiken, dan wel mengen met de bodemverbeteraar die ik reeds heb aangeschaft. Tevens heb ik meer vinca minor plantjes besteld per vierkante meter dan aanbevolen. Ik ga er vanuit dat de strook dan sneller zal dichtgroeien.
zaterdag 10 april 2021 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon