menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan een tuinbodem zichzelf herstellen en zo ja, hoe lang duurt dit?

Ga naar meest recente reactie

Pascal123

Pascal123

Ik woon sinds 2005 in het huis van mijn overleden grootouders. Mijn grootvader had achteraan een grote moestuin waar alles heel goed groeide. Ik wou geen moestuin maar een mooie 'pelouse' en toen ik hier in 2005 kwam wonen heb ik met een kraantje de hele tuin laten gelijktrekken.
Nu heb ik de indruk dat ik daardoor de grond onvruchtbaar gemaakt heb. Want een mooie notenboom is sindsdien gestorven en mijn gazon groeit steeds vol mos en onkruid. En nieuwe noten- en perenboompjes die ik aangeplant heb groeien met moeite. Wat is er aan de hand? Heb ik een grote fout begaan met die grond om te woelen of is er een andere oorzaak? Kan de bodem zich herstellen of kan ik er zelf iets aan doen? Het is misschien raar maar ik voel me eigenlijk schuldig naar mijn grootvader toe
vrijdag 9 april 2021 - 19:21
deHaan

DeHaan

Bij de notenboom wortels kapot getrokken?
Bij de notenboom de grond iets opgehoogd?
De zuurgraad van de tuin eens opgemeten?
Hoe heb je de fruitboompjes geplant?
Wat voor soort grond heb je?
vrijdag 9 april 2021 - 21:12
Pascal123

Pascal123

Bij de notenboom wortels kapot getrokken?
Ik had de indruk van niet maar waarschijnlijk dus wel

Bij de notenboom de grond iets opgehoogd?
Dat denk ik niet dat er gebeurd is. Is dat trouwens zo schadelijk mocht het wel zo geweest zijn? Het was al een hele grote walnotenboom.

De zuurgraad van de tuin eens opgemeten?
Nee, nog niet gedaan eigenlijk.

Hoe heb je de fruitboompjes geplant?
Euh...gewoon...half metertje diep...met een cirkel met halve meter diameter grasvrije zone.

Wat voor soort grond heb je?
Ik woon in het Waasland wat bekend staat voor een iets zanderige grond.
zaterdag 10 april 2021 - 12:15
dries944

Dries944

Als je de kroon van de boom projecteert op de grond,hoever ben je er dan vanaf gebleven met je kraantje? De kroongrootte + 15% erbij pakken,deze zone mag je nie bewerken of ophogen met een kraantje!!
Vanaf 10 cm ophoging komt je boom serieus in de problemen omdat de wortels (bijna) geen zuurstof meer kan opnemen. De boom takelt dan langzaam af.
Door je kraantje kan er ook bodemverdichting ontstaan maar das weer een ander probleem.
Als je bomen plant mogen de bovenste wortels maar net onder de grond zitten anders stikt de boom!
Compost gebruiken is een must in de tuin ,maakt de bodem luchtiger!
zaterdag 10 april 2021 - 15:12
PeterC

PeterC

Die afstand tot bomen bij bewerken van de grond, ik heb daar toch mijn twijfels over.
Vorig jaar hebben we onze gazon laten heraanleggen. De grond bewerkt tot bijna tegen de stammen van de bomen. Een notelaar, enkele eiken, enkele Robinia's, een esdoorn, een liquidambar, een es, een Gleditsia.
Niks problemen met de bomen. Vorig jaar met die hoge temperaturen en die vele zon hadden onze bomen een topjaar qua groei.
zaterdag 10 april 2021 - 20:07
Pascal123

Pascal123

Er is tot tegen de stam gewerkt Dat zal wellicht de oorzaak zijn. Stom van mij. Had me beter eerst eens bevraagd. Maar ja, jong, onervaren en eigen zinnetje willen doen... :-/
zondag 11 april 2021 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon