menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Takken vol schimmel / mos in tuin leggen?

Sporttuin

Sporttuin

Ik ben voor iemand een tuin aan het renoveren.
Nou leek het mij een goed idee als decoratie om wat bemoste takken in de tuin te leggen.
Echter, is dit wijs?, ik heb toevallig wat mooie takken kunnen scoren van een boomverwijdering achter mijn huis.
Er zitten veel grijze en gele eeeh, dingen aan (ik heb er geen verstand van).
De boom die geveld is was niet zo goed.

Mijn punt, als ik deze takken in de tuin neerleg, worden de planten en bomen die daar zijn op ten duur "geïnfecteerd" met spul op die takken die die planten en bomen kunnen aantasten?
Zie foto van de takken.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 9 april 2021 - 17:12
LT

LT

Dat zijn verschillende soorten korstmossen. Duiden eigenlijk op een vrij schone lucht. Heb dat gelukkig ook in mijn tuin. Kan helemaal geen kwaad
Dit gevonden op int...
Korstmos is een symbiose van een wier en een schimmel, die elkaar van voedsel voorzien. Het is absoluut onschadelijk voor de struiken en bomen. Bovendien zijn veel korstmossen beschermd. Dat ze in een tuin voorkomen is een teken dat er in dat woongebied weinig luchtvervuiling is.
vrijdag 9 april 2021 - 17:15
Tuinprins

Tuinprins

Het is een fabeltje te denken dat korstmossen wijzen op een schone lucht. Langs de snelweg A2 tussen Den Bosch en Eindhoven hebben heel veel bomen korstmossen. Ik kan me niet voorstellen dat de lucht daar schoon is gelet op de uitlaatgassen van de tienduizenden auto's die daar dagelijks rijden.

Bij sommige planten zie je eerder korstmossen verschijnen dan andere (o.a. Ginkgo, Hibiscus en Azalea). Voor de meeste planten zijn korstmossen weinig schadelijk maar of het voor alle bomen en struiken nooit een nadelig effect heeft zou ik zo niet durven zeggen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 april 2021 - 07:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon