menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen pmanten

Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

ter info: Ik krijg de titel niet verbeterd naar 'bomen pLanten' en kan mijn bericht ook niet verwijderen, maar het moest dus bomen PLanten zijn natuurlijk ) Hieronder mijn bericht:

Beste
we willen dit jaar weer querqus ilex, uerqus hispanica Waasland, parrotia persica en nog wat andere bomen uit pot planten.
kunt u tuinaannemers die dat doen?
We wonen in Vlaanderen (Tielt-Winge).
De putten zouden 50x50x50 moeten zijn heeft de leverancier ons aangeraden. De bestaande grond (leemgrond denk ik) dan mengen met vivimus (die zakken heb ik al gekocht).
Alvast bedankt voor jullie advies!
Vriendelijke groeten,
Caroline
woensdag 7 april 2021 - 08:30
WiPe

WiPe

Tuinaanemers planten doorgaans enkel wat ze zelf mogen leveren.
Op deze link vind e vrij goede info over aanplanten. Daar staat oo een artikel over planten van containerbomen bij. https://www.klimaatbomeninlimburg.be/documenten
woensdag 7 april 2021 - 11:06
Caroline Van denstorme

Tekst aangepast

Caroline Van denstorme

Heel erg bedankt voor de link.
ik ga die seffens doornemen.
Omdat ik vorig jaar met het graven van putten en planten van mijn bomen uit pot (Quercus ilex) en kluit (ik had hoge laurier caucasisca van 1,75 gekocht, een 12 tal) mijn rug kapot heb gemaakt, wou ik dit nu dit jaar uitbesteden want ik wou er nog meer planten. De putten moesten 50x50x50 zijn, de grond was hard en regelmatig kleine en grote stenen erin.
Ik dacht voorig jaar februari, ik ga deze maand een hele hoop bomen planten, uiteindelijk omdat dat zo traag ging (ik heb die kracht niet voor in zo'n harde grond, zo diep te graven) was het eind mei, toen ik er een deel geplant had, nog belange niet wat ik allemaal wou planten.
Daarom dat ik dit jaar, of kleine plantjes zet (klein putje), of grote wil LATEN zetten. om niet terug mijn rug kapot te maken, die heeft een jaar afgezien, nog steeds moet ik erg oppassen.
Groetjes,
Caroline
woensdag 7 april 2021 - 13:00
Caroline Van denstorme

Caroline Van denstorme

Wauw ik keek al even naar de link, fantastisch goede info voor het planten van bomen.
Ik heb vorig jaar ook heel veel gelezen van hoe best bomen en struiken planten :

niet te diep ivm zuurstop, kluit max 3 cm onder grond, gemengd met vivimus, plantgaten goed doorprikt/kapotgemaakt vanonder en zijkanten vooraf, gemend met wormenmest, en lavameel, en wat koeienmest korrels ....)

Heel de zomer met regenputwater besproeid 's avond laat enz.

Alleen het planten zelf is nogal zwaar voor mij. De rest, zoals 's avonds water geven vind ik leuk.
groetjes en nogmaals bedankt voor de goede link!

Caroline
woensdag 7 april 2021 - 13:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon