menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graszoden aanleggen op grond met steentjes en aarde

Ga naar meest recente reactie

Groen112

Groen112

Goedemiddag,


Ik had even een vraagje. Wij willen graszoden gaan aanleggen in onze tuin. Het is een huurhuis dus wat de vorige bewoners hier hebben gedaan weten we niet, maar er lag heel veel grind en eronder worteldoek. We hebben het meeste weg kunnen halen, maar aan de zijkanten en op 1 plek krijgen we de steentjes niet allemaal weg omdat deze gemixed zijn met aarde en zand.

Nu ben ik aan het twijfelen of het wel zin heeft om graszoden te leggen of dat het gras dan niet dood gaat.

Ons idee was aarde neer te leggen tien cm overal en daarover de graszoden. Maar gaat dat als het over aarde met steentjes heen gaat?

Ik heb in de bijlage foto's toegevoegd. Ik hoop dat jullie wat advies kan geven. Bedankt!


Groetjes,

 

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 12 maart 2021 - 13:26
PeterC

PeterC

Dat daar wat steentjes tussen zitten lijkt me geen probleem.
vrijdag 12 maart 2021 - 16:24
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Ik heb even wat gekopieerd, wat een goede voorbewerking voor een gazon is.
Wat grint in de grond kan niet zoveel kwaad, maar haal alsjeblieft het gronddoek weg.

Grond 2 steek diep omspitten.
Compost ligt inwerken
Egaliseren.
Vasttrappen, zodanig dat er een rugje grond blijft staan.
Egaliseren.
Zaaien of graszoden leggen
Inharken van het zaad.
Geduldig wachten
vrijdag 12 maart 2021 - 19:27
Esem

Esem

Idd. ofwel eerst de steentjes verwijderen oftewel de steentjes een spade diep onderspitten
Daarna de uitleg volgen van DeHaan.
Grt Eddy,
vrijdag 12 maart 2021 - 19:53
pplakke

Pplakke

Ik heb ooit eens gras in de split berm gezaaid, wegens dat het zonder glyfosaat wat verboden is tegenwoordig moeilijk onkruid vrij te houden is. En het gaat maar echt ideaal is het niet. Bij de minste droogte gaat het verkleuren, en zie dat daar een haag staat die vocht gaat wegzuigen en mogelijk schaduw geven. Ik vermoed als je daar iets wil planten een klimop als bodembedekker bv die het waarschijnlijk wel gaat doen. Maar dan moet je die weer vaak snoeien aan zowel kant buur als jou kant. Wat dan weer heel arbeidsintensief gaat worden voor zulk smal strookje.

https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/141636/pplakke/0/mijn-tuinfotos/#!foto107311
zaterdag 13 maart 2021 - 05:19
deHaan

DeHaan

Het meeste grind is weg
zaterdag 13 maart 2021 - 09:38
pplakke

Pplakke

Ik zie het nu. Dacht eerst dat die lege vlakte beton is, en enkel over dat strookje split ging. Maar lag waarschijnlijk worteldoek die niet helemaal tot aan de zijkanten aansloot. En vandaar waarschijnlijk dat enkel de zijkanten zo vermengd zijn. Dan zal beetje aarde er op wel voldoende zijn.
zaterdag 13 maart 2021 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon