menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte prunus laurocerasus

Ga naar meest recente reactie

JAM53

JAM53

Wie weet hoe ik deze ziekte in onze prunus kan bestrijden?
Vorig jaar zijn verschillende prunussen gekortwiekt en sindsdien vertonen al deze prunussen deze verschijnselen.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 3 maart 2021 - 10:58
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Op google lees je heel veel klachten over deze ziekte. Hier begint het in de zomermaanden. Ze zijn het nog aan het onderzoeken! Maar na een snoeibeurt in juni juli loopt hij tot nu toe normaal uit. Ik heb wel iets gegoten om emelten e.d. te bestrijden. Een soort aaltjes die hun werk in de grond doen. Baat het niet het schaad ook niet.
woensdag 3 maart 2021 - 11:12
JAM53

JAM53

Dank voor je reactie. Had inderdaad ook eerst gegoocheld maar zag geen oplossing. Ga het ook maar eens proberen met emelten en daarna snoeien.
woensdag 3 maart 2021 - 12:26
PeterC

PeterC

Je zegt dat je vorig jaar de laurierkersen hebt gekortwiekt en dat de bladeren sindsdien die bruine vlekken vertonen.
Dus voor dat kortwieken was dat niet het geval, begrijp ik.
Zou het kunnen dat er door dat kortwieken nu bladeren volle zon krijgen die dat voordien nooit kregen en dat die bladeren gewoon verbrand geraakt zijn door de zon tijdens de voorbije hete zomer?
Als dat het geval zou kunnen zijn dan moet je niets doen. De planten maken wel nieuwe bladeren aan.

De relatie tussen wat je aan je planten ziet en emelten lijkt me eerder onwaarschijnlijk.
En volgens mij klopt de stelling "baat het niet dan schaadt het niet" totaal niet. Iets wat niet baat schaadt altijd, al was het maar omdat het je geld en inspanning kost.

woensdag 3 maart 2021 - 19:52
Tuinprins

Tuinprins

Dit lijkt mij een combinatie van 'randjesziekte' en meeldauw.

Randjesziekte is een schimmelziekte die wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel (vergelijk het met Corona). Komt de laatste jaren steeds meer voor bij Prunus laurocerasus. Voor de particulier zijn hier geen chemische middelen voor beschikbaar ter bestrijding. Eventueel kali strooien zodat het blad harder wordt en meer weerstand krijgt (dit is echter een mogelijke oplossing voor de lange termijn en heeft geen curatief vermogen).

Bij sterk snoeien krijgt Prunus laurocerasus heel vaak last van een specifieke vorm van meeldauw ('powdery mildew'). Het nieuwe blad raakt bedekt met een laagje wit poeder en raakt verwrongen. Door opspattend water (regen of water geven waarbij het blad nat wordt) verspreidt de ziekte zich. Verdwijnt meestal vanzelf, soms blijft het in de plant zitten.


Doordat Prunus laurocerasus de laatste jaren zeer massaal gekweekt wordt, is het gevaar van het toeslaan van diverse ziektes aanzienlijk vergroot. Hoe meer Prunus laurocerasus er wordt aangeplant, des te makkelijker het voor een ziekte is om zich te verspreiden. We hebben dat in het verleden gezien bij buxus met de schimmelziekte Cylindrocladium en de buxusrups.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 maart 2021 - 06:51
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat ga ik ook proberen. Wat extra kali strooien. Bedankt.
donderdag 4 maart 2021 - 09:55
JAM53

JAM53

De laurier is helemaal gekortwiekt omdat ze te groot werden. De eerste meter met de nieuwe bladeren zagen er goed uit en daarna ging het mis. Zie nu ook dat de nog niet gekortwiekte laurier die er naast staat ook bruine bladeren gaat krijgen.
Kali strooien is natuurlijk altijd een optie.
donderdag 4 maart 2021 - 10:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon