menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Wat te doen met een verwilderd bosje

Ga naar meest recente reactie

Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Hallo,

Advies gevraagd. Wij hebben een woning gekocht met aan het achterste deel een stukje verwilderde grond wat ongeveer 20 jaar z'n gang heeft kunnen gaan. En nu dus een soort bosje is met veel jonge bomen. Het is ongeveer 1500 tot 2000 m2 aan oppervlak. Er groeien dus veel jonge bomen en er ligt ook veel dood hout. Dat laatste is een gevolg van de afgelopen droge zomers en de vele concurrerende jonge boompjes (neem ik aan). Er zijn veel plekken met woekerende brandnetels, klimop, bramenstruiken. Overal staan jonge boompjes. Echt verwilderd dus.
We willen hier graag iets mee doen zodat we iets meer aan dit stuk van de tuin hebben. We willen graag dat de goede bomen blijven en het dus een bosje blijft, maar dan wel wat netter, zodat je er doorheen kunt lopen en er kunt verblijven. Is het haalbaar om gras aan te leggen onder de bomen? Of misschien planten die het daar zullen volhouden? Hoe pak je zoiets aan? Kun je bijvoorbeeld een tuinfrees er doorheen halen en dan gras inzaaien of is dat een verkeerde aanpak? Kortom: we willen graag weten wat er hier mee kan en hebben een plan van aanpak nodig.

We zitten trouwens op de relatief arme zandgrond van noordoostelijk Noord-Brabant. En droog. De zomer van 2020 was voor heel Nederland droog maar hier was het echt extreem droog.

Voor de indruk twee foto's uit de zomer en uit de winter:



dinsdag 2 maart 2021 - 21:21
WiPe

WiPe

Vergeet dat gazon. Dat is het stomste dat je kan doen. Als je daar met een tuinfrees doorheen gaat, ga je eindeloos veel boomwortels beschadigen waardoor de bomen op termijn allemaal in de problemen geraken. Bovendien zal gras onder bomen nooit goed groeien.

Kijk eerst een welke bomen je wil behouden. Je kan paden vrij maken en brandnetels verwijderen door die met een riek uit te spitten. Dat gaat vlot aangezien die een oppervlakkige wortelstok hebben. Bramen kun je uitspitten, hoewel dat een lastig werkje is. Dood hout is deel van een bostuin. dat hoeft dus niet echt weg.

Je kan daar een woodland garden van maken. Daarvoor kun je schaduwplanten aanplanten, zowel vaste planten als struiken of een opvallende boom. Als je aanplant, geef je extra kompost aan de planten zodat die goed kunnen aanslaan.
woensdag 3 maart 2021 - 09:29
PeterC

PeterC

Een woodland garden lijkt me nog een verre droom.
Ik zou beginnen met aan te duiden welke bomen en struiken je wil behouden en welke niet. Ik zie op de foto's dat er toch een aantal mooie exemplaren tussen staan.
Wat je niet wil behouden verwijder je of laat je verwijderen.
Dan krijg je een beeld van wat je overhoudt als basisstructuur en kan je nadenken over wat je er mee aan wil.
woensdag 3 maart 2021 - 19:37
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Bedankt voor de reacties!

@WiPe: ok duidelijk, gazon vergeten. En eerst dus alles wat ongewenst is (brandnetels, bramen) weghalen.
bedankt voor de term woodland garden! Ik was hier niet van op de hoogte maar als ik op woodland garden zoek geeft dat zeeËn van inspiratie.

@PeterC we wilden eigenlijk dit voorjaar gaan kijken welke bomen en struiken nog mooi in blad komen en welke niet. Alles wat overduidelijk dood is hebben we al omgehaald.
woensdag 3 maart 2021 - 19:57
PeterC

PeterC

Goed plan.
Ik neem aan dat je het huis gekocht hebt met de bedoeling om daar toch iets langer dan enkele jaren te wonen?
Rustig de tijd nemen en maak er iets moois van.
woensdag 3 maart 2021 - 20:13
WiPe

WiPe

bedankt voor de term woodland garden! Ik was hier niet van op de hoogte maar als ik op woodland garden zoek geeft dat zeeËn van inspiratie.

Dat was ook een beetje de bedoeling.

Zoals PeterC zegt is dat nog een verre droom, maar als je een beeld hebt vanwaar je naartoe wil, kan je gericht werken.
Succes
woensdag 3 maart 2021 - 23:02
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Bedankt voor de vriendelijke reacties. We gaan hier inderdaad hopelijk nog vele jaren wonen dus we kunnen langzaam iets moois maken van het bosje.
donderdag 4 maart 2021 - 08:52
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Proficiat, toch wel een droom van velen volgens mij om een wild stukje tuin te hebben met wat wilde bomen op. Heel erg benieuwd naar het eindresultaat, als je uitdunt zullen de overblijvende bomen meer kans hebben maar ook het onkruid zal welig tieren. Uiteindelijk zullen de grote bomen het toch halen van de kleine, ik zou er niet teveel in tussen komen.

Wat wil je eigenlijk doen in dat stuk bos? Als je er gewoon in wilt wandelen wil je dan een pad aanleggen? Open ruimte creëeren in het midden waar je dan een bankje kan zetten, omringd door de natuur? Wil je er een speelbos van maken voor de kinderen, met zo'n speeltuig erin? Persoonlijk lijkt een open ruimte me wel leuk, een pad ernaartoe, en de rest laten verwilderen maar wel de netels etc. eruit halen. Netels groeien er ook enkel omdat de omstandigheden het toe laten, geeft toch aan dat je grond niet ideaal is en misschien verbeterd moet worden.

(massaal) veel bloembollen in de grond zouden wel direct wat kleur en variatie in je 'bostuin' steken

Supertof project wel, beetje jaloers
donderdag 4 maart 2021 - 16:06
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Ah, dankjewel voor de leuke reactie! We gaan eerst maar eens kijken hoe het er van het voorjaar en van de zomer uit gaat zien. Door de droogte zijn een heleboel boompjes doodgegaan afgelopen jaar. Er zijn nu van zichzelf al een paar open plekken ontstaan. Maar ik kan pas goed inschatten hoe open die zijn als de bomen in blad staan. Dan maar eens kijken op welke manier we een looproute aan willen leggen. En eventueel ergens een bankje neerzetten inderdaad. Verder gaat het plan niet.
Voorlopig ook maar wat meer opzoeken over woodland gardens..
vrijdag 5 maart 2021 - 21:26
leerling

Tekst aangepast

Leerling

'Netter' is meestal ook 'armer'.

Dood hout in een bos is heel waardevol. Dat worden kleine ecosystemen an sich.
Een rechtopstaande dode boom kan nog jaren dienstdoen als nestplaats voor holenbewoners (spechten, eekhoorns, boomklevers, vleermuizen ...).
Ook dood hout op de grond is een schat voor o.a. zwammen en geleedpotigen, reptielen, kleine knaagdieren ... die op hun beurt weer voedsel zijn voor andere dieren. Heel boeiend om dat gade te slaan.

Je kan de dode boompjes en dikkere takken gebruiken om een (kronkel-)pad aan te geven. Links en rechts van het weggetje leg je die gewoon neer in elkaars verlengde. Natuurpunt doet dat hier ook.

Kleinere takken kan je op hopen leggen, als schuilplaats/nestplaats voor o.a. egels en kleine vogels.

De overvloed aan bramen en brandnetels hebben we helaas te danken aan de veel te hoge concentraties stikstof die neerslaan. Ik ken geen manier om de bodem te verbeteren waardoor die weer stikstofarmer zou worden.
't Is niet voor niks dat men probeert dat terug te dringen.

We hebben hier een veel kleiner stukje tuin waar we de natuur grotendeels haar gang laten gaan. Ik haal er de bramen en de invasieve exoten uit (hier vooral robinia, amerikaanse vogelkers, gele gevlekte dovenetel). Netels blijven voorlopig nog beperkt tot een klein hoekje, wat ik prima vind, omdat het waardplanten zijn voor heel wat vlinders.

Er groeien een aantal hulstruiken, graag gebruikt door kleine vogels. Je zou om dezelfde reden er ook een paar taxusboompjes kunnen zetten.

Dit jaar heb ik hier ook wat bloembollen geplant waarvan de bloemen natuurlijke vijanden van de processierups zouden aantrekken.
Ook daar is het wat uitkijken met wat ze je verkopen. Er worden bv. nog altijd invasieve exoten als Hyacinthoides hispanica (syn. Endymion hispanicus of Scilla hispanica) aangeboden als boshyacinten i.p.v. de inheemse Hyacinthoides non-scripta.

In elk geval al heel mooi dat je interesse hebt voor woodland gardens.
Heel benieuwd naar je project, dus hopelijk hou je ons verder op de hoogte.
woensdag 10 maart 2021 - 14:21
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Dank voor het leuke bericht. We zijn bezig met opruimen zodat we uberhaupt door dat stuk heen kunnen lopen. Ik ben er ook van overtuigd om zo veel als mogelijk de natuur z'n gang te moeten laten gaan maar er moet een beetje een compromis gemaakt worden om ook als mens er iets aan te hebben. Al het hout leggen we aan de randen van ons perceel neer. Dit maskeert de lelijke betonpalen-prikkeldraad-erfafscheiding al een beetje. Ik zie en hoor nu al dat de ontstane houtwal vol met muizen en kleine vogeltjes zit. Leuk om te zien.

Het 'project' is wel een meerjarenproject. Wie weet deel ik in de toekomst nog eens een paar voor- en nafoto's hier.
vrijdag 12 maart 2021 - 08:14
hvc

Hvc

beste

Ik zie op foto's een prachtig stuk natuur die ik zeker zou bewaren

echter een grasperk aanleggen tussen tussen bomen is miserie zoeken ( cfr Wepe) ge gaat jaarlijk problemen hebben met onderhoud en al zeker met mosgroei in de wintermaanden - zeker niet doen

het droog hout is "goud waard" - dit zou ik opruimen en proberen te verhakselen en te gebruiken voor een mogelijk tuinpad eventueel met lokale perken met bloeiende (voorjaars)bloemen tussendoor (denk aan het hallerbos )

Ik weet niet of er kinderen zijn - maar eventueel een aangepaste boomhut uitbouwen

Infin zijn maar ideeën

zou beginnen met de bodem - en effen goed na te denken - ideeën opdoen met wat ge nu werkelijk wilt - in ieder geval zou ik de (semi) hoogstammige bomen bewaren

In se kunt ge ook enkel (selectief) opruimen (lees selectief bijsnoeien - onderhouden & biotoop onderhouden) met een slingerend wandelpad er doorheen

mgv

hugo




vrijdag 12 maart 2021 - 17:28
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Ik heb nog een vraag. Ik zou wel graag wat meer diversiteit aan bomen willen hebben. Wat er nu staat is vooral eik.
Doordat er zo veel boompjes dood zijn gegaan de afgelopen paar jaar vallen er grote open ruimtes. Ik zou het wel leuk vinden om daar dus een ander type boom neer te zetten. Maar ik vraag me af of dat zomaar ongestraft kan.
Er vallen twee duidelijk grotere open plekken: eentje midden in het bosje en eentje aan de rand, op het westen. Het perceel er naast is weiland dus aan die open plek aan de rand staat een eventuele boom vol in de zon.

Mij lijkt een fruitboom wel leuk, ook om van te eten. Een appel of perenboom. Of een walnotenboom.
Verder heb ik even gezocht naar bomen die ik wel mooi vind en iets aparter zijn dan een eik maar toch niet te exotisch zijn en ik kom uit op:
Amerikaanse Tulpenboom,
Catalpa
Esdoorn

Nu dus mijn vragen:
- Kan je die bomen er ongestraft tussen gaan aanplanten?
- Andere suggesties voor bomen?
- Andere suggesties en ideeën om hier iets meer diversiteit tussen de eikenbomen te brengen?

Hier een foto van de plek midden in het bosje:
zondag 14 maart 2021 - 10:16
dries944

Dries944

Waarom zou je ongestraft geen andere bomen kunnen planten,komt de biodiversiteit alleen maar ten goede. Wel kijken of deze goed samen gaan met de bodemsoort,vochtigheid,wind, en of die goed tegen droogte kunnen uiteraard,enz.

Wat de eiken betreft, staan er veel zomereiken? Als er veel staan kan dit wel de processierups aantrekken dus hoe meer soorten hoe beter!
Als er amerikaanse eiken staan dan zaait die gemakkelijk uit waardoor dit eigenlijk een invasieve soort is die de mens eigenlijk in toom moet houden. Ook leven er weinig insecten op deze boom ivm de zomereik.

Esdoorn lijkt mij een goede kandidaat, je hebt ook nog lindes,haagbeuken,olmen,...
Je hebt ook nog perzisch ijzerhout die een spectaculaire herfstkleur heeft
Veel succes
zondag 14 maart 2021 - 11:17
PeterC

PeterC

Mij lijkt een fruitboom wel leuk, ook om van te eten. Een appel of perenboom. Of een walnotenboom. Verder heb ik even gezocht naar bomen die ik wel mooi vind en iets aparter zijn dan een eik maar toch niet te exotisch zijn en ik kom uit op: Amerikaanse Tulpenboom, Catalpa Esdoorn

In zo een bosje zou je een hoogstam fruitboom kunnen plaatsen, hoogstam appel of peer is misschien niet ideaal maar vb pruim naar ervaring wel (bij mijn ouders stond er een hoogstam pruimelaar).
Een tulpenboom is erg mooi en hebben we hier geplant maar die wou hier niet groeien (droge, arme zandgrond), vorig jaar dan maar verwijderd.
Andere opties: es, kastanje, robinia (groeit hier erg goed en ontwikkelt al als nog jonge boom een mooie gegroefde bast en als die bloeit dan is het één gezoem van bijen van 's morgens tot 's avonds).
Meer struik: lijsterbes, hulst, taxus, hazelnoot.
zondag 14 maart 2021 - 17:54
leerling

Leerling

Robinia pseudoacacia is een invasieve exoot. Ik wied hier jaarlijks minstens 50 zaailingen. Het grootste deel van de namiddag is vandaag opgegaan aan het wegsnoeien van de een-jarige scheuten uit wortelopslag uit de tuin van onze buur. Dat zijn scheuten die op 1 jaar een 3-tal meter hoog worden.

https://www.ecopedia.be/boom/valse-acacia
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=25948

Als er in dat weiland vee graast, zou ik geen taxus zetten waar het vee bij kan. Taxus (ook het snoeiafval) is giftig voor o.a. paarden en koeien.
Ook de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) en de vederesdoorn (Acer negundo) zijn giftig voor paarden.
Als je daarvoor kiest, zet je die beter op een andere plek.

Zelf niet dol op Catalpa. Ik vind de bloemen en de afgevallen bladeren stinken. De bladeren vallen af voor ze droog zijn en verstikken de planten eronder. (Dit is niet/veel minder het geval met bladeren die gedroogd op de grond vallen. Zo'n bladerdeken is veel luchtiger en een welkome overwinteringsplek voor heel wat insecten. Wat op zijn beurt weer vogels aantrekt die in de winter op zoek zijn naar eten.)

Als je fruitbomen overweegt, dan zou je ook een paar kersen (Prunus avium) planten kunnen planten.
Heel wat kersen zijn niet/slecht zelf-bestuivend, dus heb je er minstens 2 nodig.
Je zou een hoogstam kunnen combineren met een (half-)laagstam. De eerste omdat hoogstammen zo mooi zijn, de tweede om zelf gemakkelijk(er) bij de kersen te kunnen.

Nog andere ideeën waarmee je meer dieren naar je bos gaat lokken (een paar zijn ook al aangehaald door anderen):
- sleedoorn (Prunus spinosa)
- wilde lijsterbes ((Sorbus aucuparia)
- wilde kardinaalsmuts (Euonymus europaeus)
- hulst (Ilex aquifolium)
- hazelaar (Corylus avellana)
- gewone vlier (Sambucus nigra)
- boswilg (Salix caprea)
- gele kornoelje (Cornus mas)
zondag 14 maart 2021 - 21:45
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Bedankt voor de reacties en tips.
Ik ga ze allemaal eens opzoeken en afbeeldingen van opslaan en een keuze maken.
Ook gaan we gewoon maar eens bij een bomenkweker langs.

Nog een vraagje. Ik lees bij fruitbomen veel over snoeien. Ik vraag me af of dat echt moet. Ik snap dat het handig is om de appels laag te hebben hangen maar... Ik laat veel liever de natuur gewoon z'n beloop. Wat zijn de argumenten voor snoeien?
dinsdag 16 maart 2021 - 11:07
PeterC

PeterC

Wij hadden thuis een boomgaard met onder andere laagstam appel- en perelaars.

Mijn vader snoeide die elk voorjaar. Hij was van opleiding landbouwkundig ingenieur en boerenzoon.
Hij heeft me toen ik nog een jonge snaak was uitgelegd waarom hij dat deed. (en me ook uitgelegd hoe je moet snoeien en ik heb dat toen ook gedaan maar te lang geleden, ik weet de regels niet meer)
Als je niet snoeit besteedt de boom teveel energie aan het groeien van gewas: takken en bladeren, energie die niet naar vruchten gaat, en dan komen er misschien wel veel vruchten aan maar dat zullen kleine vruchten zijn.
Door het snoeien zal de boom zijn energie steken in minder maar grotere, mooiere vruchten.

Dus moet je een fruitboom snoeien? Natuurlijk niet. Het is maar wat je van je boom verwacht.
dinsdag 16 maart 2021 - 19:50
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Zo, ongeveer twee en een half jaar verder, tijd voor een nieuwe vraag en een update.

Leuk om dit topic terug te lezen. Destijds hadden we de woning pas een half jaar in bezit en omdat ik er nog niet veel vanaf wist herkende ik de soorten ook niet. Ook hadden we het geheel ook nog niet in blad gezien, wat het ook lastiger maakte. Nu hebben we het inmiddels natuurlijk ook meegemaakt in het voorjaar en dan is het een al groen wat er groeit. Prachtig vind ik het. Intussen weet ik ook veel meer van de boom- en plantensoorten die er staan. Het bosje bestaat voornamelijk uit inlandse Eik. Verder veel Veldesdoorn, Gladde iep, Vogelkers en Hazelaar. Hier en daar staat Witte abeel, Sleedoorn, Meidoorn en Wilde lijsterbes. Die laatste doet het helaas erg slecht. Aan heesters staat er volgens mij van alles, ik herken veel Vlier en Rode Kornoelje. Op de grond en tegen de bomen op groeit veel klimop.

In de afgelopen twee en half jaar hebben we een slingerend looppad aangelegd in het bosje. Heel leuk, het is ongeveer 100 meter lang en je kunt rond lopen, we lopen er bijna dagelijks wel even doorheen. We houden dit pad vrij met een grasmaaier en heggenschaar en we doen verder zo weinig mogelijk aan het bosje, we laten alles z'n gang gaan. Wat wel grappig is, en wat ik niet verwacht had, is dat de hoeveelheid brandnetels en bramen juist minder lijkt te worden.

Zo ziet het paadje door het bosje er nu uit:



En hier een leuk iets wat vanzelf ontstaan is: een Vogelkers liet een tak als een boog hangen en wij hebben ons paadje er onderdoor gelegd. Uit de boogtak komen weer uitlopers dus het wordt een mooie boog, helemaal spontaan



Nu mijn vraag. Er zijn twee open plekken waar de afgelopen paar jaar veel bomen weggegaan zijn (slachtoffers van de droogte vermoed ik). Het lijkt mij leuk om daar nog iets te planten wat we nog niet hebben staan. En dan het liefst iets wat goed is voor het natuur en dierenrijk én wat toekomstbestendig is. Ik zit te kijken naar inheemse soorten maar ik denk ook: het klimaat wordt steeds warmer, hoe slim is het nog om voor inheems te gaan? Ik had bijvoorbeeld gelezen dat Wilde lijsterbes inheems is maar ook veel moeite met warmte en droogte heeft, dit ondervinden wij in de praktijk want de paar die in ons bosje staan zijn in erg slechte staat. Is het, met het oog op de toekomst, niet verstandig om iets te kiezen wat, ik noem maar wat, in Frankrijk inheems is? Ik ben benieuwd of er iets verstandigs zit in deze gedachtegang.
woensdag 12 juli 2023 - 08:56
WiPe

WiPe

Dara zit zeker wat in. Ik zou zelfs zeggen dat het interessant is om een soort te kiezen die bovendien ook verwant is aan onze eigen inheemse soorten. Dus een lijsterbes die wat meer naar het zuiden groeit zoals Sorbus torminalis bv
woensdag 12 juli 2023 - 14:49
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Dat is wel een goed idee. Meer suggesties voor zulke soorten?
vrijdag 21 juli 2023 - 20:38
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt voor de update. 't Ziet er mooi uit!

Brandnetel en braam hebben licht nodig. Je vindt ze daarom meestal alleen aan de rand van een bos.

Als dat Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina) is, zou ik die verwijderen.
Het heeft hier veel moeite gekost, maar buiten nog wat zaailingen die vogels uit de omgeving meebrengen, is die invasieve exoot in onze tuin nu eindelijk onder controle.
Als alternatief zou je Prunus padus kunnen planten. Dat is de inheemse Europese vogelkers.

Zelf niet zo dol op klimop wanneer die de bomen in klimt. Ten laatste wanneer de lianen de kruin bereiken, knip ik ze door. (Zie https://www.deboomdokter.be/klimop-in-boom-gevaarlijk-of-schadelijk/)

Open plekken in een bos kunnen ook een verrijking zijn voor de biodiversiteit. Daar gaan weer andere planten groeien die op hun beurt weer andere dieren zullen lokken.
Je schrijft dat je de natuur grotendeels haar gang laat gaan. Rewilding op kleinere schaal. Waarom dat ook hier niet proberen?

Mochten bramen die plekjes willen overnemen, dan zou ik ingrijpen. Brandnetels lijken me minder een probleem.
Achter onze tuin was ook een kale plek ontstaan die overwoekerd werd door bramen en netels. De bramen probeer ik wat in te tomen door ze in het voorjaar, wanneer de netels nog niet terug opgeschoten zijn, zoveel mogelijk weg te halen. De netels laat ik met rust. Het zijn waardplanten voor heel wat vlinders. Tussen de netels zie ik ondertussen hoe langer hoe meer ook andere planten verschijnen die op hun beurt heel wat insecten - en insecteneters - en eters van insecteneters - en ... - lokken.

Maar vooral: mooi om zien wat dat "verwilderd bosje" al geworden is.
zaterdag 22 juli 2023 - 00:45
WiPe

WiPe

Carpinus betulus - Ostrya carpinifolia
Acer campestre - Acer monspessulanum
Quercus robur - Quercus pubescens - Quercus cerris
Fagus sylvatica - Fagus orientalis
zaterdag 22 juli 2023 - 19:45
dries944

Dries944

Hey Wipe, Wat vind jij van amerikaanse eiken,moeten die bestreden worden omdat die andere soorten verdringt en de strooisellaag verzuurd omdat het blad zo traag verteerd?
Blad lijkt nog taaier te zijn dan een zomereik...
zaterdag 22 juli 2023 - 21:56
WiPe

WiPe

Doorgaans heb ik over dat soort zaken geen mening. Ik kijk, probeer zaken te begrijpen, maar vermijd liever om te oordelen.

Amerikaanse eiken kunnen dominant zijn en andere soorten verdringen. Ze hebben ook taai blad dat lastig verteert.Maar ze hebben ook vaak erg snel holtes waardoor ze heel erg interessant zijn voor vleermuizen. Het zijn exoten en daarom worden ze bestreden. En daarom wordt er ook geen onderzoek gedaan naar de ecologische waarde van Amerikaanse eiken. En wat niet onderzocht wordt, bestaat niet of is niet gekend. Eigenlijk hebben we geen flauw idee wat de exact ecologische waarde is van Amerikaanse eiken.

Wat ik wel weet dat is dat het een verloren strijd is om die te bestrijden. Wat dat betreft hebben we in de afgelopen 50, 60 jaar geen enkele vooruitgang gemaakt.
zondag 23 juli 2023 - 21:20
leerling

Leerling

@Dries944

Als je over de Amerikaanse eik (Quercus rubra) wat genuanceerde info wil, lees dan o.a. zowel https://www.onzenatuur.be/artikel/inlandse-eik-verwelkomt-meer-dan-1000-soorten als het onderdeel "ecologie" op https://www.ecopedia.be/boom/amerikaanse-eik.
maandag 24 juli 2023 - 02:20
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Bedankt voor de reacties!
@Leerling het is (gelukkig) wel de Europese Vogelkers die hier staat, niet de Amerikaanse. Ik vind het mooie bomen maar ze hebben hier wel veel last van droogte lijkt het, er zijn er al een aantal gesneuveld. Ze komen in het voorjaar als eerste boomsoort van ons bosje in blad.
Van de klimop wil ik eigenlijk ook gewoon blijven kijken hoe het gaat gaat en niet ingrijpen. Sneuvelt er daardoor een boom dan is dat ook jammerdan. Ze zitten toch vooral in de zomereiken waarvan er genoeg staan.

@WiPe bedankt voor het lijstje. Ik heb er een aantal genoteerd om in het najaar naar te kijken. Een aantal hebben we ook al staan, zoals de veldesdoorn en zomereik.

De vraag over de Amerikaanse Eik staat trouwens totaal los van dit topic. Wij hebben geen Amerikaanse Eik in het bosje staan.

Wat trouwens ook wel leuk is om te vermelden is dat we drie eikenprocessierupsnesten in drie verschillende bomen hadden zitten, maar ze zijn redelijk klein gebleven en volgens mij zelfs helemaal leeggegeten door de overdaad aan mezen dat hier vliegt.
maandag 24 juli 2023 - 09:01
Gyan Hoogkamer

Gyan Hoogkamer

Ik heb trouwens ook nog gedacht over een paar stukjes bamboe aanplanten maar ik vraag me zeer af wat de ecologische waarde ervan is. Mijn gevoel zegt dat het weinig ecologische waarde biedt voor dieren en insecten omdat het niet inheems is, maar ik kan er weinig over vinden. Weet iemand dat?
maandag 24 juli 2023 - 09:15
leerling

Leerling

Een vroegere collega had in zijn tuin een lange strook woekerbamboe die hij in oude badkuipen had gezet om te vermijden dat ze heel de omgeving zouden koloniseren. Hij had achteraf spijt van die keuze en heeft de boel na een jaar of vijf weer weggehaald:
Vogels maakten er nesten in, maar wanneer het waaide, boog de bamboe zo hard door dat de eitjes en de jongen uit de nesten vielen.
Die bamboe bijsnoeien was een zware klus (dat knip je niet even door met een gewone snoeischaar).
En het bleef toch uitkijken dat de rhizomen niet ontsnapten uit de kuipen. (Dat laatste kan je vermijden door te kiezen voor niet-woekerende bamboe.)

Zelf zie ik in zo'n omgeving de meerwaarde niet van bamboe. Er zijn genoeg inheemse planten die op zo'n plaats willen groeien.
maandag 24 juli 2023 - 12:08
Driez

Driez

Echt knap gedaan!
Die bamboe zou ik achterwege laten. Ecologische waarde is gering, en zelfs de niet woekerende fargesia krijg ik moeilijk weg in mijn bos. Over de woekeraar zwijg ik gewoon .
Nog wat mogelijkheden:
_ Naaldboom: Helemaal iets anders, en een grove den bv kan goed tegen droogte. Goed voor massa's insecten en zwammen en best een snelle groeier.
_ Kweepeer: ook Als je helemaal iets anders wil, ik heb eens een (verwilderde?) kweepeer gezien in een bos in Frankrijk. Die stond best z'n mannetje. Misschien dat die niet overvloedig vruchten zal dragen, maar dat is ook weer niet iets waar je er veel van gebruikt...
_ Peervormige lijsterbes: als alternatief voor de gewone lijsterbes? Kan heel wat hitte en droogte verdragen, mooie bloeiwijze, "eetbare" vruchtjes ('t is te zeggen, wat is eetbaar... hoogstens geschikt voor in gelei etc...).
_Berk: Snelle groeier, verdraagt goed droogte, interessant voor heel wat zwammen en na enkele jaren kan je je eigen berkensap tappen.
Wat het ook wordt, ik hoop er hier binnen enkele jaren een foto van te zien .
maandag 24 juli 2023 - 14:49
WiPe

WiPe

@Dries, de cijfers in dat artikel op onze natuur kloppen voor geen meter. Dat is echt geen genuanceerd artikel.

En voor de rest: het gaat hier niet expliciet over Amerikaanse eik, dat is ene kleine zijsprong. En wat die eikenprocessierupsen betreft: het zijn echt niet alleen mezen die die predateren. Maar anderzijds is ook een nest dat leeg gehaald is een risico.
maandag 24 juli 2023 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon