menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bloementuin

Ga naar meest recente reactie

maritstuintje

Maritstuintje

Binnenkort heb ik eindelijk een stukje grond om voor het eerst een bloementuin te maken. Ik wil de bloementuin helemaal laten groeien vanuit zaad. Ik wil hierbij de volgende bloemen: cosmea, klaprozen, ijzerhard, zonnehoed, goudsbloem, lampenpoetser (paars) en roze pekbloemen. Dit zijn allerlei hoogtes, en ik vind het wel leuk om die hoogtes door elkaar te hebben (dus niet zo nodig van hoog naar laag zeg maar). Maar, ik wil wel dat het er niet te veel verwilderd uit gaat zien. Ik wil graag dat het zoiets wordt zoals in de afbeelding. Maar, hoe doe je dit? Ik zie op de afbeelding wel dat er wat groepjes gemaakt zijn. Maar toch blijf ik me afvragen... Wat is hier de tactiek? Per groep op een stukje grond strooien? Of wel netjes in rijtjes? En hoe zorg je dan dat sommige hoge bloemen overal bovenuit ploepen?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 23 februari 2021 - 10:26
LT

LT

Op de foto zijn het bijna allemaal vaste planten
dinsdag 23 februari 2021 - 11:00
maritstuintje

Maritstuintje

Ja oke, maar even los van de soorten planten... Ik bedoel qua vorm en structuur. Hoe krijg je dit? Willekeurig zaaien/strooien, of in groepjes zaaien? Of in rijen? Wat is zeg maar een goede en mooie aanpak? Of hoe doen jullie het zelf?
dinsdag 23 februari 2021 - 11:52
deHaan

DeHaan

Wat je op de foto ziet is bewust uitgezocht en op de juiste plaats geplant.
dinsdag 23 februari 2021 - 16:16
leerling

Tekst aangepast

Leerling

't Is vooral een kwestie van smaak, maar een bloemenweide zoals bv. die van Lentemode op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/69810/gazon-eens-aanpakken-volgorde vind ik persoonlijk mooier.

Het effect dat je op jouw afbeelding ziet krijg je door in groepjes te planten en die groepjes te herhalen. Waarschijnlijk kan je dat ook doen door afgebakende stukjes grond in te zaaien met 1 soort zaad.

Of, misschien nog beter, de zaadjes te laten kiemen in kweekpotjes tot ze een paar echte blaadjes hebben en ze dan uit te planten. Als je ze in de kweepotjes laat tot ze een paar echte blaadjes hebben (de blaadjes die na de eerste kiemblaadjes verschijnen), zijn ze ook wat meer bestand tegen bv. slakken.
Kweekpotjes kan je gemakkelijk zelf maken. Zie bv. https://www.tuinenbalkon.nl/zelf-papieren-kweekbakjes-maken. Krantenpapier werkt voor mij beter dan rolletjes van toiletpapier. Die zijn net iets te stevig en vergaan te langzaam, waardoor de wortels moeilijker kunnen doorgroeien wanneer je ze plant.

Als je ter plaatse zaait, dan zaai je best (binnen het vormpje dat je voor de soort hebt gekozen) in rijtjes. De meeste gronden bevatten 'onkruid'-zaden en er komen er ook altijd wel van ergens aangewaaid. Als je in rijtjes zaait, is de kans groter dat je je eigen plantjes zal herkennen en ze niet per ongeluk mee wegwiedt. (Nog een voordeel om met kweekpotjes te werken.) Wanneer de planten groter worden, vullen ze dat vakje vanzelf en zal het nauwelijks opvallen dat ze in rij staan.

Hou er rekening mee, dat veel planten maar een deel van het jaar in bloei staan. Als je ze zo in groepjes zaait of plant, kijk je best ook wat het blad aan fraais te bieden heeft, want dat is wat er overblijft wanneer de bloem verwelkt is.

Is er een reden waarom je per se wil zaaien?
dinsdag 23 februari 2021 - 23:27
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Beginnende tuiniers zijn vaak enthousiast maar dikwijls ook wat naïef. Geen kritiek, gewoon een constatering op basis van meer dan 20 jaar ervaring in het plantenvak.

Bovenstaande compositie is nauwelijks met zaden te krijgen. Het zaaien van planten vergt kennis en vooral veel aandacht. Constante waakzaamheid is noodzakelijk aangezien we te maken hebben met het wispelturige weer, vraatzuchtige creaturen als slakken, spontaan verschijnende onkruiden, doldwaze huisdieren en kinderen. Tuinieren is een proces van 'trial and error', alleen door ervaring wordt je wijzer en van fouten leer je het best.

Het belangrijkste is allereerst dat je weet hoeveel zon je tuin krijgt en wat voor soort grond je hebt. Als het een tamelijk schaduwrijke tuin is dan moet je het idee van een rijkbloeiende bloementuin zoals je hierboven ziet meteen uit je hoofd zetten. Het willen maken van zo'n bloementuin op een schaduwplek leidt alleen maar tot frustratie. De juiste plant op de juiste plek is een oud maar nog steeds het belangrijkste tuinieradagium.
Verder ook kijken naar wat voor soort grond je hebt. Op arme schrale zandgrond zul je andere planten moeten kiezen dan op vette klei. Kijk ook eens naar wat er in de buurt staat, dat is vaak (maar niet altijd) een goede indicatie wat er wel en niet wil groeien.

Mensen beginnen vaak met zaaien omdat het een goedkope methode is om redelijk wat planten te krijgen voor relatief weinig geld. Zoals hierboven al gezegd is hier veel aandacht voor noodzakelijk. Bovendien is het zo dat het bij veel vaste planten een paar jaar duurt aleer je een (rijk)bloeiende plant hebt. Sommige soorten hebben een koudeperiode nodig om te ontkiemen, als je het zaad daarvan nu uitstrooit dan zal er weinig ontkiemen. Dat is ook iets om je in te verdiepen en daarover is genoeg op internet te vinden.

Sommige eenjarigen zoals de klaproos bloeien relatief kort, Cosmea bloeit lang maar soms wil het wel eens gebeuren dat de plant alleen maar groeit en niet bloeit (waaraan dat ligt weet ik niet). Verbena bonariensis kan zich rijkelijk uitzaaien, ik vind dat niet erg maar is wel iets om rekening mee te houden. Waar je ook voor op moet passen: mensen die je gratis plantjes geven maar het blijken verschrikkelijke woekeraars te zijn die je liever kwijt dan rijk bent.

Tuinontwerpers kiezen er meestal voor om groepen/groepjes van planten te maken. Dat oogt rustig en is ook makkelijker in het onderhoud. Wat slappere planten zoals de Perovskia op bovenstaande foto worden tussen stevigere planten als Echinacea gezet om te voorkomen dat ze omvallen.

Veel beginnende tuiniers zoeken op internet naar foto's ter inspiratie. Vaak vergeten zij dat die foto's meestal worden gemaakt in tuinen van gepassioneerde tuiniers, bezoektuinen, perspresentaties of op tuinshows zoals de Chelsea Flower Show. Mooi maar niet voor de beginner.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 24 februari 2021 - 09:53
maritstuintje

Maritstuintje

Bedankt allen voor de uitgebreide reacties! Ik ga ze eens uitgebreid bekijken en neem de tips mee in mijn ontwerp. Dankjulliewel
woensdag 24 februari 2021 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon