menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Mos in gazon

Ga naar meest recente reactie

Dunya

Dunya

Er groeit veel mos in het gazon deze winter vooral langs de schaduwkant. Hoe zal ik dit moeten aanpakken naar de lente toe. Ik veronderstel dat ik nu niet veel kan doen.
dinsdag 5 januari 2021 - 09:48
LT

LT

Misschien heb je hier wat aan...
https://www.tuinweb.nl/mos-in-gazon/
dinsdag 5 januari 2021 - 10:42
Louisa S

Louisa S

Goede LINK , Lou
dinsdag 5 januari 2021 - 18:34
dries944

Dries944

In het artikel staat:
In elk gazon ontstaat na verloop van tijd een viltlaag op de bodem, een dun laagje plantaardig materiaal dat voornamelijk bestaat uit grasmaaisel dat na het maaien achterblijft op het gazon. Deze viltlaag wordt steeds dikker en verstikt niet alleen de bodem, het is ook een goede voedingsbodem voor mos.

Normaal zou je denken dat op een gezonde bodem deze viltlaag wordt opgenomen door het bodemleven,namelijk de regenwormen. Dus als je zou mulchen zou je dan nog een grotere viltlaag creeëren? Lijkt mij dan meer een dode bodem waar weinig leven in zit en is het eigenlijk dwijlen met de kraan open.
dinsdag 5 januari 2021 - 21:06
Dunya

Dunya

Een goed artikel maar ik doe dat allemaal al. Ik moet er bij vertellen dat we zware kleigrond hebben in onze regio.
woensdag 6 januari 2021 - 11:23
deHaan

DeHaan

Laat eens een grondonderzoek doen.
woensdag 6 januari 2021 - 17:19
leerling

Leerling

Of zorg er gewoon voor dat je bodemleven het naar zijn zin heeft en dat werk voor jou opknapt:
https://biosolutions.bio/verluchten-of-verticuteren/
Lees vooral het deel over waarom je het verticuteren en verluchten beter overlaat aan dat bodemleven.
Geen idee hoe goed de producten zijn die ze daar aanbevelen. 2x per jaar een laag compost uitstrooien helpt op veel gronden ook.

Zoek gerust zelf ook eens op 'waarom niet verticuteren'.
zondag 10 januari 2021 - 23:12
Dunya

Dunya

Bedankt leerling.
maandag 11 januari 2021 - 10:03
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ik gebruik nu de producten van biosolution, gazonmix, zeevogelguano en kali.
Een biologische werking duurt ook lang dus binnen 2 jaar zou ik toch al een duidelijke verbetering moeten zien. Enkel de kali ga ik ergens anders halen als deze op is want dit is in poedervorm en is vrij moeilijk te doseren indien je strooit, je kan ook oplossen in water maar duurt een eeuwigheid om te verdelen.

Indien je ooit zou opteren voor zeevogelmest kies dan voor een goed opbergsysteem want die zakken stinken, ni normaal!.
Ik heb gekozen voor voertonnen met schroefdeksel, ideaal.
zondag 24 januari 2021 - 09:24
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ivm het mos zou ik begin maart voor een meststof kiezen met een hoog kali gehalte, kalium verdringt mos.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 januari 2021 - 09:28
Henk-Willem

Henk-Willem

In de schaduw en op natte kleigrond bloeit het mos in de winter altijd op, dan is echt onvermijdelijk. Zoals ook al in een ander topic aangegeven en hierboven bevestigd, in het voorjaar een organische mest met een hoog kaliumgehalte strooien. Mijn ervaring is dat dan het mos snel vergeeld en grotendeels verdwijnt door het dan sterker groeiende gras. Het dode mos wordt vanzelf verteerd, dus niet verticuteren, geen producten met ijzersulfaat (een zout) gebruiken. Ik gebruik in maart "Gazonmest 4in1" met NPK 6-3-18.
En, accepteer dan je gazon niet uit 100% gras bestaat. Mos is prachtig groen en heerlijk zacht aan de voeten!
zondag 24 januari 2021 - 15:14
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik zie in de tuinweb link ook dat er wordt geadviseerd te beluchten met van die spikes. Dat werkt op klei volledig averechts, je drukt de kleigrond wat uit elkaar maar ook samen tot een nog dichtere, hardere ondoordringbare substantie. Alleen beluchten met holle pijpjes schijnt goed te werken, maar regenwormen zijn veel beter in dit werk en die werken dag en nacht voor je door
zondag 24 januari 2021 - 15:22
dries944

Dries944

Ja idd,als je de kleine werkertjes in de grond genoeg eten geeft dan doen die al het werk voor je. Een beter beluchtings- en drainagesysteem zal je niet vinden.
Is dat dan genoeg stikstof als die maar 6 bedraagt Henk-Willem?
zondag 24 januari 2021 - 15:59
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik maai maar een paar keer per jaar, van mij hoeft het gras ook niet hard te groeien. Het grasmaaisel dat ik laat liggen levert ook nog stikstof aan de bodem. Bovendien heb ik microklaver ingezaaid, dat plantje bindt ook nog eens stikstof uit de lucht.
zondag 24 januari 2021 - 16:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon