menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Worteldoek

Ga naar meest recente reactie

stijnvanwe11

Tekst aangepast

Stijnvanwe11

Hoi allemaal,

Ik ben de tuin van mijn ouders aan het opknappen. Daarvoor heb ik heel veel, ongeveer vijftienjaar oude, klimop verwijderd op een verhoging waarop veel stenen en een vijvertje liggen. Ik heb eerst alle stenen weg moeten halen en daarna de klimop verwijderd.

Ik heb zo veel mogelijk de klimop met wortel en al verwijderd, maar waarschijnlijk blijft er nog veel stukjes wortel achter waaruit weer nieuwe klimop kan komen.

Daarom ben ik aan het overwegen om worteldoek te gebruiken en daarbovenop een laagje potgrond en de stenen te leggen in de hoop dat de resten van de klimop daaronder afsterven. Tussen de stenen is het namelijk lastig om de klimop weer weg te halen wanneer het weer terugkomt. Maar ik wil zo ecologisch mogelijk tuinieren, daarom twijfel ik. Heeft iemand een milieuvriendelijkere oplossing? Hartelijk bedankt alvast voor het meedenken!
donderdag 31 december 2020 - 12:46
LT

LT

Zelf zou ik daar geen worteldoek gebruiken. Je hebt bijna alles uit de grond gehaald. Dat evt weinige, dat nog op komt, is dan te verwaarlozen. Het kan wel zijn, dat je daar in de toekomst nog wat zaailingen ziet opkomen. Die zijn vrij makkelijk te verwijderen. Hier in de tuin staat een hederaheg. Laat ik altijd in bloei komen, héél gewenst voor de insecten. Na de bloei snoei ik dan pas. Toch vind ik regelmatig zaailingen. Dat komt omdat de vogels, de bessen die ze elders vinden, hier opeten en daarbij knoeien. 2 à 3 keer per jaar speur ik de tuin dan af op zaailingen. De stenen zou je wat kunnen stapelen met grond er tussen. Mooi voor wat rotsplantjes.
donderdag 31 december 2020 - 14:23
Carib

Carib

Ik denk dat worteldoek ook niet voldoende zou zijn om klimop tegen te houden. Als er nog wortelresten zijn die kunnen uitlopen, dan zouden ze onder het worteldoek gewoon verdergroeien en na een tijd aan de zijkant eruit komen.
Gewoon zo laten en een jaar in de gaten houden en eventuele uitlopers blijven wegknippen.
donderdag 31 december 2020 - 14:44
stijnvanwe11

Stijnvanwe11

Bedankt voor jullie reactie! Nou heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt: geen worteldoek. En nog wat extra zorgvuldig de worteltjes verwijderen.
donderdag 31 december 2020 - 15:28
LT
donderdag 31 december 2020 - 16:34
deHaan

DeHaan

De wortels van een klimop ( Hedera) lopen beslist niet uit.
donderdag 31 december 2020 - 17:40
LT

LT

DeHaan
donderdag 31 december 2020 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon