menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vullen border grond

erjan12

Erjan12

Goedemiddag allemaal,

Afgelopen september hebben we de tuin van onze nieuwbouwwoning aangelegd. Hierin hebben we een aantal borders gemaakt. Ze zijn om en nabij de 30cm hoog. We hebben ze gevuld met zakken bemeste tuin aarde. Niet echt gemengd dus, maar gewoon los gestort.

De borders in de achtertuin zijn nog niet gevuld met planten, dit wouden we in het voorjaar gaan doen.

De borders in de voortuin is gevuld met een beukenhaag, winterheide, lavendel en rhododendron.

We kwamen erachter dat de grond nogal was ingeklinkt. Toen ging ik googlen waarmee dit op te vullen. Vervolgens las ik overal verschillende meningen wat nou het beste is om überhaupt de border te vullen.

Ik zou dus graag weten wat te doen.
woensdag 23 december 2020 - 12:36
Tuinprins

Tuinprins

Bemeste tuinaarde is heel vaak rotzooi, er is een reden waarom dat spul zo goedkoop is.

Het beste hoog je een border op met een goede kwaliteit zwarte grond (soms ook wel teelaarde genoemd). Hier kun je een goede kwaliteit potgrond of compost door heen mengen voor planten die daar prijs op stellen zoals rhododendrons (voor planten zoals lavendel is dit niet nodig).

Handel in zwarte grond kun je vergelijken met de handel in tweedehands auto's: er zit veel kaf tussen het koren. Nooit ongezien zwarte grond kopen, altijd ter plaatse gaan kijken. Zwarte grond moet een goede donkere kleur hebben en vrij zijn van steen/puin en wortelonkruiden. Vers gezeefde grond raad ik ook af aangezien daar al de structuur uit is, deze moet eerst een jaar rusten zodat die weer fatsoenlijk van structuur is.

Je hebt een nieuwbouwhuis. Heel vaak zijn er zware machines over de grond gereden die de grond hebben verdicht. In een natte periode trekt het water minder goed tot slecht weg. Planten die dieper wortelen gaan kwijnen omdat ze met de wortels niet diep kunnen wortelen. Planten die slecht tegen te natte grond kunnen (rhododendrons en lavendel) kunnen doodgaan. Met de regelmaat van de klok komen hier verhalen voorbij van mensen die verdichte grond rond hun huis hebben en waar planten het slecht doen. Eerst altijd kijken hoe het met de grond staat en als die verdicht is dan met een minikraantje laten omzetten. Kost geld (vaak op na het kopen/bouwen van een huis!) maar daar heb je later wel profijt van.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 23 december 2020 - 13:38
erjan12

Erjan12

Dan zou ik dus de borders leeg moeten maken en vervolgens vullen met zwarte grond?

woensdag 23 december 2020 - 14:40
dries944

Dries944

Ik zou ze nie leegmaken. Gewoon bijvullen met zwarte grond en compost en dan goed mengen met de bemeste tuinaarde.
Genoeg bijvullen want de grond zal weer inklinken bij veel regen.
woensdag 23 december 2020 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon