menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferenhaag : hoe kun je bepalen op wiens grond deze staat?

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Hallo
Mijn buur en ik zijn beiden geen eerste eigenaar van de woning die we aankochten. Op de scheidingslijn staat een groene Bekaertdraad en ernaast, op zo'n 20 cm van de draad aan de kant van mijn buur, staat een coniferenhaag. Deze coniferenhaag is zo'n 25 jaar oud en vertoont roeste delen. Mijn buur, is zelf tuinman, wil deze haag wegdoen.
Mijn vraag is nu, is dit een gemeenschappelijke haag of niet? (vroegere eigenaars kunnen niet meer gecontacteerd worden) Hoe wordt dit precies gedefinieerd? Ik dacht dat deze haag op 50 cm van de scheidingsdraad moest staan om te kunnen zeggen dat hij eigenaar is van deze haag? (en om te kunnen beslissen deze haag te rooien) In de aankoopakte van het huis staat niets vermeld over onderlinge overeenkomsten tussen de toenmalige buren i.v.m. de tuinaanleg.
Ik wil absoluut geen ruzie met mijn buur, maar zou precies willen weten hoe de vork aan de steel zit. Ik zal er ook wel bij vermelden dat sinds hij er woont, hij de haag aan beide kanten snoeide. (ik ben alleenstaande vrouw)
Dank alvast voor jullie reacties!
zaterdag 19 december 2020 - 18:07
baron

Baron

Dag Petatje,
Er staat een afsluiting met draad....normaal is dat de scheidingslijn van ieders eigendom.
Als de haag op 20 of 50 cm aan de kant van Uw buurman staat is dit zijn haag.
Indien hij een nieuwe haag plant, moet hij wel de haag op min. 50 cm planten.

groeten, baron

zaterdag 19 december 2020 - 18:57
Petatje

Petatje

Hallo Baron
Dank voor uw snelle reactie op mijn vraag.
Maar er rijzen 2 vraagjes bij mij op:
1/ Een haag moet toch steeds OF links OF rechts van de scheidingsdraad staan... kan toch niet pal op de draad staan... kan dat dan geen gemeenschappelijke haag zijn?
2/ Waarom moet hij dan de nieuwe haag toch op 50 cm aanplanten?
(er zou ook een nieuwe scheidingsdraad moeten komen, want als hij die oude sperren uittrekt, is de scheidingsdraad sowieso mee, zit verweven in het takkenstel.
zaterdag 19 december 2020 - 19:20
baron

Baron

Lees eens goed m'n eerste reactie......
Een afsluiting staat altijd op de grens van ieder eigendom. Iemand die de eerste eigenaar was van een grond, zet de afsluiting aan zijn kant van de perseel grens, dit wordt dan een privatieve afsluiting genoemd.

In jullie geval, als je echt juist wil weten waar de perseel grens ligt, vraag een landmeter die alles opmeet. Mits te betalen natuurlijk

Een haag moet minimum op 50 cm van de afsluiting staan om de volgroeide haag niet over de afsluiting te laten komen.
zaterdag 19 december 2020 - 20:35
krissie

Krissie

@ petatje ,
zoals Baron al schreef staat de draadafsluiting op de perseel grens .
Al wat achter die draad bij uw buur staat is zijn eigendom .
Een haag moet inderdaad op 50 cm van de perseel grens staan , volgens u is dat maar 20 cm .
Let wel 50 cm dit is gemeten vanaf het midden van de stam op de grond tot tegen de perseel grens .
Na 25 jaar is die haag zeker veel breder en hoger geworden , daar moet natuurlijk geen 50 cm afstand meer zijn .
Als er op de scheiding van de perseel grens een nieuwe afscheiding moet komen moet dat in overleg met uw buur en moet ge overeen komen welke er gezet gaat worden , terug draad of houten schutsels of .....
Hou er ook rekening mee dat een nieuwe afsluiting op de perseel grens voor de beide tuinen is en dan
de kosten ook voor de helft voor ieder is .
Mocht uw buur beslissen de kosten toch zelf te dragen dan is het ook zijn eigendom en mag jij er geen aanspraak of gebruik van maken door er planten te zetten zoals er bvb klimop tegenaan te laten groeien zonder zijn toelating .
zondag 20 december 2020 - 11:07
Henk-Willem

Henk-Willem

Weet niet hoe het in Vlaanderen is maar in Nederland kun je bij het kadaster voor een relatief klein bedrag een luchtfoto aanvragen waarop de perceelgrenzen staan aangegeven met zwarte lijnen. Niet zo nauwkeurig als laten inmeten maar geeft wel een goede indicatie waar de grenzen met buren en gemeentegrond liggen. Wettelijk afstand is inderdaad 50cm voor hagen en 2 meter voor bomen en uiteraard zoals Krissie al zegt vanaf midden van de struik/stam.
zondag 20 december 2020 - 18:35
Henk-Willem

Henk-Willem

Bijgaande voorbeeld mijn perceel.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 20 december 2020 - 18:40
WiPe

WiPe

Voor wat België betreft kun je dat nakijken op geopunt.be. Alleen is dat onvoldoende nauwkeurig om 100 % zeker te zijn.
zondag 20 december 2020 - 22:46
krissie

Krissie

Ik vermoed dat de vraag van Petatje gaat over de prive tuinen achter de woning
van haar en de buur die pal naast elkaar liggen .
De scheidingslijn is door de vorige eigenaars al duidelijk aangegeven door er een Bekaertdraad te plaatsen .
maandag 21 december 2020 - 08:24
Petatje

Petatje

Hier nog even terug.
Het gebeurt toch vaak dat er onder buren enkel 1 haag geplaatst wordt, zodat niet beide partijen een haag moeten aanplanten links en rechts van de scheidingsdraad. Waar moet de haag dan geplaatst worden in dat geval? Ook op 50 cm van de draad? Als je ze op 1/2 meter plaatst van de scheidingsdraad, heeft de ene buur daar toch weinig aan??? Dan kan je toch bijna niet anders dan er nog zelf een te plaatsen op 50 cm van de draad aan mijn kant. Hmm, sorry,n nog niet duidelijk voor mij.
woensdag 23 december 2020 - 16:18
dries944

Dries944

Als je een gemeenschappelijk haag plant moet die op de plaats komen waar nu de bekaert draad staat.
Dan moet die draad verwijderd worden met toestemming van de buren en kunnen jullie ook bepalen welke haag jullie willen en ook de prijs delen. Dan kan ieder z'n kant scheren wat al veel werk bespaard voor jullie beiden.
woensdag 23 december 2020 - 23:27
krissie

Krissie

@Dries944
dit is niet minder werk bespaard voor beiden , wel voor haar buur .
juist meer werk voor Petatje omdat ze dan haar kant van de haag zelf moet onderhouden en scheren
wat ze nu niet moet doen .
Een haag juist op de perseel grens zetten tussen 2 tuinen is heel ongebruikelijk en kan later voor problemen zorgen Nu is er een duidelijke grens door die draad welke later verdwijnt door de dikte van de haag .
Misschien wil de buur er ook geen nieuwe haag zetten en de vrij gekomen grond voor iets anders gebruiken .


donderdag 24 december 2020 - 08:02
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

We mogen er niet zomaar van uit gaan dat die draadsluiting op de scheiding staat. Net zo min als we mogen veronderstellen dat die haag op de wettelijk afstand van 50 cm staat.
Een afsluiting of een haag die op de scheiding staat is gemeenschappelijk. Dat betekent dat allebei de eigenaren medezeggenschap hebben. Het kan dan zomaar gebeuren dat iemand een afsluiting net voor de scheiding zet om dat te vermijden.
Of met andere woorden: je kan nergens zeker van zijn. Een landmeter kan uitsluitsel geven wanneer dat noodzakelijk zou zijn.
donderdag 24 december 2020 - 08:57
Petatje

Petatje

Voor alle duidelijkheid, de landmeter is langs gekomen en de scheidingsdraad van toen staat werkelijk op de perceelsgrens. Maar vermits mijn buur de oude sperren wil verwijderen met zijn kraan, komt de oude draad mee omdat hij verweven zit tussen de sperren. Dus wil hij een nieuwe draad zetten op de perceelsgrens (omdat hij ook 2 grote honden heeft...) en er vlak naast een nieuwe beukhaag. Vind het uiteindelijk vrij jammer want de impact zal het grootst zijn voor mij omdat ik toch voor de eerste jaren geen privé maar zal hebben en alleen nog uitzicht op zijn "werkkoer met camionetten". 'zijn privéwoning staat een heel eind verder)
donderdag 24 december 2020 - 11:19
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Als je zo een hoge draad met bovenbuis zet. Dan kan je er zo een doek aan hangen tot de nieuwe haag toe gegroeid is. Heb je meteen terug privecy, hangt natuurlijk ook af welk budget er beschikbaar is.
zaterdag 26 december 2020 - 07:55
PeterC

PeterC

Hallo Baron Dank voor uw snelle reactie op mijn vraag. Maar er rijzen 2 vraagjes bij mij op: 1/ Een haag moet toch steeds OF links OF rechts van de scheidingsdraad staan... kan toch niet pal op de draad staan... kan dat dan geen gemeenschappelijke haag zijn?

Een haag kan op de scheiding staan.
Tussen ons en onze buren is er geen draadafsluiting. Op de scheiding staat een beukenhaag.
Mijn buurman heeft die geplant en onze afspraak is dat ik mijn kant van de haag scheer, en hij de zijne en de bovenkant. Omdat het eigenlijk zijn haag is bepaalt hij de hoogte.
vrijdag 15 januari 2021 - 19:58
PeterC

PeterC

Een afsluiting of een haag die op de scheiding staat is gemeenschappelijk. Dat betekent dat allebei de eigenaren medezeggenschap hebben. Het kan dan zomaar gebeuren dat iemand een afsluiting net voor de scheiding zet om dat te vermijden. Of met andere woorden: je kan nergens zeker van zijn. Een landmeter kan uitsluitsel geven wanneer dat noodzakelijk zou zijn.

Mijn nonkel was boer en had een conflict met een buur langs één van zijn weilanden.
Op de scheiding liep een gracht en die buur had daar buizen in laten leggen, de gracht opgevuld en een nieuwe afscheiding geplaatst. Volgens mijn nonkel op zijn land, aan zijn kant van de gracht en niet in het midden. Je kon ook wel zien dat hij gelijk had.

Dus landmeter laten komen maar die man legde wel uit dat de scheiding tussen percelen, zeker tussen oude percelen, niet met een nauwkeurigheid van centimeters mogelijk is. Hij legde mijn nonkel uit dat als hij op basis van zijn metingen een klacht zou neerleggen, dat er dan een grote kans bestond dat de tegenpartij een landmeter zou meebrengen die de scheiding een halve meter verderop legt. Uiteindelijk heeft mijn nonkel het wat tandenknarsend maar zo gelaten.
Dat was wel al 30 jaar geleden of zo. Mogelijk kan het vandaag een stuk nauwkeuriger.
vrijdag 15 januari 2021 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon