menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het weren van onkruid in een grote(re) tuin.

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Tekst aangepast

Hans_NewBee

Beste mensen,

Ik heb een korte vraag over het volgende...
Wij wonen in België en hebben een tuin van circa 1500m2.
Ons huis staat in het midden van het kavel, waardoor de tuin opgedeeld is in vakken (i.e. oprit, voor het huis, achter het huis, naast het huis, et cetera).

Omdat het aantal vierkante meters ‘groen’ best fors is, zijn we onevenredig veel tijd kwijt met het verwijderen van onkruid (tussen de rozen, rododendrons, enz.).

Nu las ik op dit forum al veel vragen rondom het gebruik van: wel/geen worteldoek, met/zonder boomschors et cetera. Maar gezien het aantal m2, krijgt mijn vraag toch een andere invalshoek i.v.m. de mogelijk kosten.

De volgende opties zie ik regelmatig voorbij komen, waarbij de oplossing soms gecombineerd wordt.
Dit zijn:
- Lavakorrels (inert materiaal)
- Goedkoop afdekplastic
- Grind (inert materiaal)
- Anti-worteldoek
- Onkruidbestrijdingsmiddelen
- Boomschors
En mogelijk nog andere opties...

Heeft iemand een goed advies, waarbij de balans tussen investering en onderhoud gevonden wordt?

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groeten,

Hans

dinsdag 24 november 2020 - 19:21
deHaan

DeHaan

Zet de tuin tjokvol met planten, dan krijgen onkruiden weinig kans.
Ik heb trouwens een tuin die veel groter is en besteed, buiten grasmaaien, ongeveer 1 dag per maand in de zomer aan onkruidwieden.
dinsdag 24 november 2020 - 21:10
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste "DeHaan",

Dank je wel voor je reactie.
Ik vind dit wel een goed idee, maar je tuin vol met planten (liever bloemen) zetten vergt denk ik een forse investering.
dinsdag 24 november 2020 - 21:12
Tuinprins

Tuinprins

Als je later wat aan je tuin wilt veranderen, dan is het verstandig om geen materialen als gronddoek of plastic te gebruiken. De afvoer ervan zal steeds meer gaan kosten. Bovendien staat het, vooral in een landelijke omgeving, aartslelijk.

Grind staat in het vak bekend als 'halfverharding' en niet alle planten kunnen hier tegen.

Overigens kun je ook afgevallen blad gebruiken om onkruid tegen te gaan. In wat natuurlijke gedeeltes van de tuin is dit een prima en goedkope oplossing.

Als financiën een rol spelen dan kun je het beste een 5 jaren plan maken. Het eerste jaar kun je bijvoorbeeld de plek waar de rhododendrons staan voorzien van een laag fijne boomschors. Het volgende jaar een ander gedeelte van de tuin etc. En ja, deze aanpak betekent dat je de eerste jaren nog regelmatig zult moeten wieden. Zorg in ieder geval dat onkruid niet in het zaad schiet want dan heb je meer werk. De zaak bijhouden is het devies.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 november 2020 - 07:07
Plantadvies

Plantadvies

Om meer beplanting te bezitten kun je gaan stekken. Dat scheelt in de kosten. Het bijtijds verwijderen van onkruid scheelt dat het onkruid zich gaat vermeerderen door uitlopers of door zaad. Denk ook eens aan wat hierboven al eerder is benoemd door bladeren tussen de beplanting te laten liggen. Niet ieder blad is geschikt, maar daarin kun je je verdiepen. Hark blad van je gazon of terras en strooi dit tussen je beplanting. Ik doe dit al jaren en mijn grond geeft tevens veel bodemleven en zeer weinig onkruid.
woensdag 25 november 2020 - 07:37
Dunya

Dunya

Boomschors aanvoeren zonder worteldoek en dan geleidelijk aan beginnen planten en stekken. Boonschors is goed voor een jaar of vijf. Ik heb het zo gedaan en heb bijna geen last van onkruid buiten hier en daar een sprietje. Na vijf jaar de boomschors aanvullen maar je hebt dan maar de helft nodig tegenover de eerste beurt.
donderdag 26 november 2020 - 09:04
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Dank je wel voor alle tips!

Ik denk dat ik eigenlijk alle bovenstaande adviezen goed kan combineren.
Bij het recyclage-park kan ik dacht ik ook boomschors kopen, maar ik weet niet of hier kwalitatieve gradaties in zitten. Weet iemand dit misschien?

vrijdag 27 november 2020 - 21:27
Dunya

Dunya

Ik zou eerder boomschors kopen. Hoe beter de kwaliteit hoe langer het duurt voor het gaat verteren. Ik heb een garantie van 5 tot 7 jaar. Dat wil zeggen om de 4 a 5 jaar wat bijvullen.
zondag 29 november 2020 - 09:02
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Dank je wel voor de tips..

Maar als ik naar boomschors kijk qua prijs...
Ik heb grofweg zitten rekenen. Ik het 300-350m2 nodig aan boomschors.
Dan zit ik aan een bedrag van bijna 3000,- euro. Dan zou het zetten van extra beplanting mogelijk een beter advies zijn. Of maak ik dan ergens een grove rekenfout.

Circa 85,- euro per m3...

maandag 30 november 2020 - 11:15
pplakke

Pplakke

Ik nam een middenweg. Ik bestelde houtsnippers bij de boomveller. Die wachte dan tot hij hardhouten bomen als robinia moest vellen. En omdat dit zeer sterk en traag rottend hout is is de levensduur van de snippers lang. Maar toch is de prijs minder dan dure boomschors. 20 € per m³. Voor die boomveller kan het ook handig zijn, rijden dan recht van hun snoeiplaats en dumpen het en verder zijn ze er vanaf.
maandag 30 november 2020 - 12:49
Dunya

Dunya

Mooie tip Pplakke. Ik ga in de toekomst ook eens naar een boomveller op zoek in mijn omgeving.
woensdag 2 december 2020 - 16:49
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Inderdaad een goede tip. Dank jullie wel voor de adviezen en ondersteuning!!
Ik kan i.i.g weer verder


Met vriendelijke groeten,

Hans
donderdag 3 december 2020 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon