menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ik heb een 2-tal weken een nieuw gazon gezaaid.
Heeft het nu al zin deze te gaan bekalken in november om dan in het voorjaar te bemesten? Of zie ik dat verkeerd?

Bij aanleg nieuwe gazon wel wat organische mest gestrooid...
maandag 2 november 2020 - 23:31
deHaan

DeHaan

Is bekalken dan nodig?
dinsdag 3 november 2020 - 09:22
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ik veronderstel dat dit een cynisch antwoord is... ???
dinsdag 3 november 2020 - 18:54
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

DeHaan heeft een punt. Het is altijd verstandig eerst de zuurtegraad van je grond te (laten) meten voordat je gaat bekalken. Anders is kalk strooien volstrekt zinloos of heeft het zelfs negatieve effecten. Gazon heeft helemaal niet zo'n hoge pH nodig om goed te groeien, er wordt gezegd dat tussen 5,5-6,5 ideaal is (lichtzuur dus, niet alkalisch).
dinsdag 3 november 2020 - 19:00
deHaan

DeHaan

Is geen cynisch antwoordt, maar een serieuze vraag.
Heb je de grond laten testen of bekalken nodig is?
Ik heb dit jaar 500kg kalk gestrooid, nadat door middel van een test gebleken is dat het nodig was.
dinsdag 3 november 2020 - 21:01
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Oh ok sorry, ik dacht dat ik misschien ergens een heel 'domme' vraag stelde . OK, zal eens test halen in tuincenter of online bestellen .
Zijn er voorkeuren of voor- of nadelen voor bepaalde aangeboden testen? Lees bij vele reviews dat de kleuren soms moeilijk herkenbaar zijn en de juiste oplossing achteraf blijkbaar soms moeilijk te vinden is?
dinsdag 3 november 2020 - 23:54
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Ik ga naar de Welkoop, die doen het voor mij, gratis ook nog.
Ik strooi het alleen over het gras, de siertuin moet het doen zoals de grond is.
woensdag 4 november 2020 - 09:23
Jipka

Jipka

Hmm Welkoop... Ik ben van België, bestaat hier niet .
Mijn vraag kwam omdat de prijzen van testen blijkbaar nogal veel verschillen. Voor 1 test vragen ze bv 13 € terwijl ze voor een andere (waar dan meerdere testen inzitten) 8 of 9 € vragen. Raar toch? Iemand die weet of je in België ergens je grond kan laten testen?
woensdag 4 november 2020 - 18:21
deHaan

DeHaan

Hebben jullie de Boerenbond?
Is dezelfde organisatie als Welkoop.
woensdag 4 november 2020 - 21:19
Jipka

Jipka

Oh ok wist ik niet! Weer bijgeleerd . Ik informeer wel even. Hopen dat deze nu covid gewijs nog open zijn... Bedankt voor de interessante info
woensdag 4 november 2020 - 23:46
kristine 16

Kristine 16

Boerenbond is Aveve,zijn elke dag open.
woensdag 4 november 2020 - 23:48
Jipka

Jipka

Ja wist ik. Oh zijn open?! Top! En weet u of ze testen op grondkwaliteit doen of moet je daar zelf test kopen?
woensdag 4 november 2020 - 23:50
kristine 16

Kristine 16

Stukje overgenomen van Aveve internet;

Hoe weet ik of mijn moestuin de juiste zuurtegraad heeft?
Ben jij benieuwd of jouw grond de juiste zuurtegraad heeft? Neem dan een bodemstaal van circa 200 gram en kom ermee naar een AVEVE-winkel en laat je grond controleren. Zorg er wel voor dat je staal representatief is voor je tuin. Een representatieve bodemstaal maak je door 5 tot 10 deelstalen te nemen op verschillende plaatsen in je tuin. Doe deze deelstalen in een emmer en meng ze goed door elkaar. Schep van dit mengsel ongeveer 200 g in een zakje en laat dit analyseren in de winkel. Je hoort dan wat de pH-waarde is en daarnaast krijg je een goed advies over wat het beste is voor jouw grond. Natuurlijk kun je ook zelf de pH meten met een pH meter of pH-bodemtest.
woensdag 4 november 2020 - 23:54
Jipka

Jipka

Oh super. Dom van mij om zelf eens niet te kijken natuurlijk... Bedankt !
donderdag 5 november 2020 - 00:05
kristine 16

Kristine 16

Graag gedaan.
donderdag 5 november 2020 - 00:06
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Toch nog een klein vraagje: zou dat geen kwaad kunnen dat ik nu al in mijn vers gezaaid gras ga zitten peuteren voor aarde weg te nemen? Want je moet het echt al 'onder' uw gras nemen hé...
donderdag 5 november 2020 - 18:19
PeterC

PeterC

Je kan de grond laten testen en wat grond wegnemen zal je gazon wel overleven.
Maar je hebt pas 2 weken geleden gezaaid, dan zou ik die nu en tot volgend voorjaar met rust laten.
vrijdag 6 november 2020 - 20:07
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Heb mijn grond overal laten testen.
Hoe of waar bekijk ik nu hoe deze het best aan te pakken qua kalk en voeding en zo?
Ik heb 2 bloemenborders vooraan gemeten zijnde PH 5.7 en 4.7 (laag?!).
Dan heb ik gazon gemeten zijnde 6.3 met bloemenborder naast van 6.9...
M.a.w. mij lijkt het gazon zo goed als ideaal! Alleen vraag ik me dan af: strooi je met zo'n gazonwaarde dan totaal geen kalk meer en enkel nog bemesting?
En wat te doen met de bloemenborders? Die lopen qua waarde tot vrij ver uit elkaar?
woensdag 11 november 2020 - 14:40
deHaan

DeHaan

Gazon niet bekalken en in het voorjaar bemesten.
In de borders planten neerzetten die een wat zuurdere grond willen.
woensdag 11 november 2020 - 17:31
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

In mijn 'zuurste' stukje grond (4.7) sta ik al met een Photinia fraseri op stam met zilverwinde rondom. Dus eigenlijk kalkminnende planten .
Is eens goed bekalken een oplossing daar?
donderdag 12 november 2020 - 23:47
Henk-Willem

Henk-Willem

Als de planten het nu goed doen, waarom dan toch bekalken? Welk probleem wil je hiermee oplossen? Volgens mij doet glansmispel het trouwens prima op alle (humusrijke) gronden.
vrijdag 13 november 2020 - 18:06
Jipka

Jipka

God ja, inderdaad nog niet echt een actueel probleem nu... Beide planten staan er nog niet lang vandaar dat ik me dat afvroeg of het een probleem zou kunnen geven...
vrijdag 13 november 2020 - 19:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon