menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jong gazon met veel doodmateriaal

Ga naar meest recente reactie

Maximdb

Tekst aangepast

Maximdb

Beste leden,

Ik heb een vraag ivm met het probleem dat zich voor doet in mijn jong gazon.
Mijn gazon is aangelegd dmv te zaaien in april 2020.
Nu ben ik tot conclusie gekomen dat ik met een probleem zit Namelijk dood organische materiaal dat waarschijnlijk mijn graszode aan het verstikken is.
Dit zal door de droogte geweest zijn afgelopen zomer?

De ham vraag: mag ik /kan ik dit al verticuteren ondanks dat mijn gras nog geen 6 maanden oud is? Of zijn er andere tips?

Met vriendelijke groeten,
Maxim

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 oktober 2020 - 08:43
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Verticuteren helpt wellicht tijdelijk maar lost onderliggende problemen niet op. Bij een gazon/grasveld met een gezond bodemleven verteert dood organisch materiaal vanzelf en is juist voeding voor je gras. Als je toch wilt verticuteren dan zou ik dat niet doen bij een jong gazon omdat het gras nog niet sterk genoeg / niet diep genoeg geworteld is.
zondag 29 november 2020 - 13:10
PeterC

PeterC

Het onderliggende probleem is dus dat het bodemleven onvoldoende gezond is. Hoe krijg je daar verbetering in?
donderdag 3 december 2020 - 19:52
Henk-Willem

Henk-Willem

Bij een nieuw aangelegd gazon is waarschijnlijk ook de onderliggend grond / bodem vernieuwd / verstoord. Bodemleven (wormen, bacteriën, schimmels, nematoden etc.) komt meestal vanzelf als er voldoende organisch materiaal in de grond zit maar dit kan een aantal jaar duren. Je kunt de natuur helpen door regelmatig wat compost over je gazon te strooien Er zijn ook wel producten die het bodemleven stimuleren of "enten" (zoek naar handelsnamen als "Terra Fertiel", "Bio Bodem").
Of die echt helpen is maar de vraag, ze spekken i.i.g. goed de kas van de leverancier want niet echt goedkoop.
donderdag 3 december 2020 - 20:03
PeterC

PeterC

Dus eigenlijk kan je best regelmatig wat compost op je gazon gooien en verder gewoon geduld hebben.
dinsdag 8 december 2020 - 18:02
Henk-Willem

Henk-Willem

Voor een gezond gemengd grasveld wel ja. Althans als je wat kruiden / bloemen zoals klaver, madeliefjes, paardenbloemen, mos etc. in een gazon accepteert.
Voor een strakke groen egale "pelouse" zul je steeds weer veel tijd en energie in verticuteren, bemesten, bekalken, beluchten, maaien etc.moeten blijven steken om de relatieve monocultuur van een gazon in stand te blijven houden. De natuur houdt hier nu eenmaal niet zo van.
dinsdag 8 december 2020 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon