menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composteren/Compostwormen vraag

Loki

Loki

Ik heb dit jaar tot 3x toe mijn compostvat tot bovenaan gevuld met gehakseld materiaal. Nu is deze tot +/- 3/4 gevuld.

Als ik deze onderaan open, zie ik een mooie donkere materie (compost) die krioelt van de wormen (wss compostwormen).
Als het vat bovenaan open, vallen er tientallen (compost)wormen uit. Ze zitten juist onder het deksel.

Is dit een bepaald symptoom dat de hoop te warm/koud/vochtig/droog ofzo is?
dinsdag 29 september 2020 - 17:20
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ja, dat zijn compostwormen. Regenwormen zitten dieper in de grond.

Hoe warm is het bovenop je compost?
Compostwormen overleven temperaturen boven 30°C niet. Eventueel kan je het vat overdag open zetten om de bovenkant wat af te koelen. Zorg in hete zomers ook voor schaduw. Zolang die wormen een plaatsje hebben waar ze het niet te warm hebben, trekken ze hun plan wel.

Te nat/droog kan je nagaan door een handvol deels gecomposteerd materiaal vast te nemen. Het moet vochtig aanvoelen, maar niet nat. Als je erin knijpt mag je een paar druppels zien, maar geen waterstraaltje.
donderdag 1 oktober 2020 - 22:00
Loki

Loki

@Leerling
Ik heb gemeten met mijn meetprobe (lees goedkoop 3-in-1 metertje met probe van 25cm) en kom op een schamele 24°.... Eind Juni/begin juli heb ik daar een 60° kunnen vaststellen. en als ik met de beluchtingsstok erdoor ga, zie - en voel - ik de warmte... dus de eerste 20/25cm zal de temperatuur inderdaad aan de lage kant zijn.... (zal nog eens achter groen materiaal moeten zoeken)...

De compost helemaal onderaan, bevat overduidelijk nog wat takjes. Als ik wat in mijn hand doe voelt het vochtig aan, en als ik echt pers.... komt er vocht uit... Dus ik denk niet dat hij te droog/te nat is....

Nog een kleine stomme vraag misschien, maar na een paar dagen is de temperatuur bij een nieuwe hoop (ik composteer in een vat, geen hoop) al redelijk opgelopen, tot boven de 30°. Aangezien compostwormen dit niet zoJa, dat zijn compostwormen. Regenwormen zitten dieper in de grond.

Hoe warm is het bovenop je compost?
Compostwormen overleven temperaturen boven 30°C niet. Eventueel kan je het vat overdag open zetten om de bovenkant wat af te koelen. Zorg in hete zomers ook voor schaduw. Zolang die wormen een plaatsje hebben waar ze het niet te warm hebben, trekken ze hun plan wel.

Te nat/droog kan je nagaan door een handvol deels gecomposteerd materiaal vast te nemen. Het moet vochtig aanvoelen, maar niet nat. Als je erin knijpt mag je een paar druppels zien, maar geen waterstraaltje.uden overleven, in welke laag/stadium komen zij er dan in/aan te pas?
vrijdag 2 oktober 2020 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon