menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

De Ridder Eddy

De Ridder Eddy

in de tuin groeit een (struik) grasplantje met zwarte aren met vele kleine zaadjes.
Eens rijp verspreidt dit zaad zich overvloedig.
Kan dit plantje selectief bestreden worden?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 23 september 2020 - 15:19
LT

LT

Ja, meteen uittrekken.
woensdag 23 september 2020 - 16:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Dit lijkt me eerder Digitaria ischaemum (glad vingergras).

Hier wieden we dat weg waar we andere plannen hebben en houden we het kort om te vermijden dat het zich uitzaait. Als we (te) laat zijn met kort houden, gaat het maaisel op de de composthoop die we reserveren voor onkruid met zaden.
woensdag 23 september 2020 - 22:53
Tuinprins

Tuinprins

Beste Tuinboel,

Misschien eerst alle taalfouten uit je website halen (nooit van die online vertalers gebruiken ).

Verder: als mensen denken aan onkruid dan heeft men meestal niet 'groene aanslag' in gedachte.

Tot slot: bijdragen aan het forum hoofdzakelijk gericht op de verkoop van producten uit je eigen webshop worden doorgaans verwijderd (#kansloos).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 oktober 2020 - 06:00
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik heb alle berichten van Tuinboel verwijderd. Het is niet de bedoeling op dit forum commercieel producten aan te prijzen. Zie het forumreglement.
zaterdag 3 oktober 2020 - 15:41
PeterC

PeterC

Dat is een wilde grassoort, gekend onder verschillende benamingen.
Hier bij ons wordt het hanepoot genoemd.
Omdat het een grassoort is kan je het in een gazon niet selectief bestrijden met herbiciden: je zou je gewenste gazongras mee vernietigen.
De plant is éénjarig, dus verdwijnt op het einde van het seizoen. In het voorjaar ontkiemt het zaad van het vorige jaar om tot nieuwe planten uit te groeien.
Wij hebben ons gazon dit jaar laten herzaaien en er stond, van in het begin, behoorlijk veel hanepoot in.

Wat kan je wel doen:
- Manueel verwijderen, uiteraard voor het zaad van de plant rijp is. In de praktijk is dat niet te doen omdat er doorgaans veel te veel hanepoot instaat en je de hele plant moet verwijderen met wortel en al. Je zal dan ook veel gewenst gazongras mee uittrekken.
- Heel frequent maaien. Zo zorg je ervoor dat er zo weinig mogelijk aren tot ontwikkeling komen en dat er zo weinig mogelijk vers zaad in je gazon terechtkomt. Dat gecombineerd met een flinke mestbeurt op het einde van het seizoen. Zo krijgt het gewenste gras bij het begin van het volgende seizoen een voorsprong en bezet die de ruimte. Opgestaan is plaats vergaan. Het wordt dan voor de verse hanepoot-plantjes moeilijker om door te breken.

Ik pas de tweede methode toe. Met een maairobot is het natuurlijk heel makkelijk om frequent te maaien. Als ik nu naar ons eigen gazon kijk dan is de hanepoot overal al afgestorven terwijl het gazongras nog altijd groeit en de opengekomen plaats aan het inpalmen is. Binnenkort nog eens goed bemesten en dan afwachten wat het volgend jaar geeft.
zaterdag 3 oktober 2020 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon